https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. ZIKiT przedstawił plany remontów torowisk do 2021 roku

Piotr Rąpalski
Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu przygotował harmonogram remontów torowisk w Krakowie na najbliższe lata.
Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu przygotował harmonogram remontów torowisk w Krakowie na najbliższe lata. fot. Wojciech Matusik
Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu przygotował harmonogram remontów torowisk w Krakowie na najbliższe lata. - Wybrane zostały najbardziej newralgiczne odcinki, które wymagają pilnych prac i są najbardziej popularne wśród pasażerów – mówi dyrektor ZIKiT-u Marcin Korusiewicz. Milionowe inwestycje będą współfinansowane przez Unię Europejską.

Jeszcze w tym roku planowany jest remont torowiska na Rondzie Kocmyrzowskim. Polegać on będzie na wymianie całego układu torowego, sieci trakcyjnej wraz ze słupami trakcyjnymi oraz oświetleniem. Równolegle zmodernizowana będzie podstacja trakcyjna Bieńczyce. Prace zakończą się w 2017 roku.

Również w przyszłym roku planowana jest przebudowa torowiska i ulicy Basztowej, tym razem na odcinku od ul. Długiej do skrzyżowania z ul. Pawią. Przypominamy, że jest to III etap przebudowy układu drogowego przy Plantach wraz z nową organizacja ruchu, czyli wprowadzeniem jednego kierunku jazdy dla kierowców. Także w 2017 r. ZIKiT przygotowuje się do remontu ulic Zwierzynieckiej i ul. Kościuszki. W przypadku tych dwóch ulic organizowane były konsultacje społeczne, podczas których mieszkańcy zwrócili uwagę na uciążliwy hałas, jaki powodują przejeżdżające tramwaje. Projektanci zapewnili, że problem ten jest dostrzeżony i odpowiednie technologie przebudowy torowiska pozwolą na wyraźne zmniejszenie tych uciążliwości.

Idąc dalej, w 2018 r., ZIKiT przygotowuje się do remontu na ul. Krakowskiej (koniec przewidziany jest na 2019 r.) i alei Solidarności, na odcinku od Placu Centralnego do ul. Bulwarowej. W kolejnych latach brane pod uwagę są jeszcze remonty torowisk na ul. Starowiślnej (2020 r.) i Królewskiej – od Alei do ul. Rydla (2021 r.). W tym ostatnim przypadku dodatkowo przebudowana zostanie pętla tramwajowa Bronowice Małe oraz skrzyżowanie ul. Królewskiej z Alejami Trzech Wieszczów.

Wszystkie te inwestycje wycenione są wstępnie na ok. 150 mln zł, z czego dofinansowanie z Unii Europejskiej wyniesie ok. 76 mln zł.

- Zakres prac będzie szeroki. Obejmie wymianę starych torowisk, nawierzchni jezdni, sieci trakcyjnych oraz oświetlenia. Na remontowanych ulicach zostanie także uporządkowane parkowanie w wydzielonych zatokach postojowych. Z inwestycji skorzystają piesi, gdyż np. przy okazji przebudowy ul. Starowiślnej, chodnik na odcinku od ul. Dietla do Miodowej zostanie poszerzony o dwa metry, natomiast samochody będą jeździć po torowisku – mówi Franciszek Szczurko z Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu.

Warto również zwrócić uwagę, że w miejscach wymagających szczególnego wyciszenia lub ograniczenia wibracji stosowany będzie tzw. system „masy odsprężynowanej” pomiędzy podbudową a płytami oraz pomiędzy boczną ścianą płyty torowej i ścianą koryta torowego układane będą dodatkowo elastyczne maty wibroizolacyjne. To z pewnością zminimalizuje hałas i polepszy komfort podróży komunikacją miejską jak i również poprawi jakość życia mieszkańców w rejonie ruchliwych tras tramwajowych.

Nowością będzie także to, że na wszystkich przebudowanych ulicach sieć trakcyjna zostanie przymocowana do słupów oświetleniowych, zamiast do np. kamienic i innych budynków, jak zdarzało się do tej pory. Przemawiają za tym względy bezpieczeństwa i lepsza dostępność dla odpowiednich służb w razie awarii czy konserwacji.

- Ponadto przebudowane zostanie skrzyżowanie ul. Dietla, ul. Krakowskiej i ul. Stradomskiej. Na ul. Dietla, w stronę Ronda Grunwaldzkiego, powstanie zatoka autobusowa. Remont czeka także Most Piłsudskiego, który zostanie wypiaskowany i odmalowany, zyska nowe oświetlenie i iluminację oraz nowe torowisko i jezdnię – dodaje Franciszek Szczurko z ZIKiT.

W ostatnich latach prowadzone były następujące remonty torowisk: skrzyżowanie ulic Na Zjeździe – Limanowskiego wraz z budową wiaduktu nad ul. Solną (2014 r.), ul. Mogilska do Placu Centralnego (2014 r.), ul. Podwale (2015 r.), ul. Dunajewskiego (2015 r.), ul. Basztowa do ul. Długiej (2015).

Komentarze 6

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

w
wtf
jaki wiadukt nad ulicą solną? komuś się chyba miasta poomyliły
e
ech
czyli dorobienie pasa dla aut od ulicy szlak do helclów (kosztem chodnika - który jest tam b. szeroki)
i ograniczenie ruchu do ulic równoległych od pędzichowa do szlaku (tam nie ma możliwości dod. pasa)
s
szlifex
Dokładnie.. to jakieś kuriozum żeby nie bylo maszyny do szlifowania szyn. Dostali extra 20 mln zł za kary od PESY to niech kupią sprzęt jak w Warszawie mają do szlifowania i tam żadnego hałasu nie ma !!!!! a w krk jeden wielki grzmot.
K
Kmita
Jak na 5 lat to skromne te plany. W dodatku współfinansowane z kasy UE. Inne miasta ucieszą się. Będą miały więcej kasy do wzięcia.
w
wężykiem wężykiem
odcinek Rondo Kocmyrzowskie - Rondo Czyżyńskie jest do natychmiastowego remontu od lat, tam są zniszczone podkłady drewniane i niebezpiecznie powyginane szyny, to jakiś absurd z PRLu.. a może wpisano te szyny do rejestru zabytków i stąd problem z remontem?
.
Żeby zmniejszyć hałas wystarczy regularnie szlifować szyny. Nawet najbardziej wymyślne torowiska na nic się nie zdadzą bez szlifowania, tego nieznanego w Krakowie wynalazku.
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska