Inicjatywa wsparcia lokalnych twórców to jeden z elementów pakietu działań pomocowych „Kultura Odporna”, realizowanego przez Wydział Kultury i Dziedzictwa Narodowego krakowskiego magistratu. – Epidemia koronawirusa doprowadziła do czasowego zamknięcia instytucji kulturalnych, odwołania wielu zaplanowanych wydarzeń i zawieszenia mnóstwa projektów i inicjatyw, ale dotkliwie uderzyła również w lokalnych twórców, artystów i animatorów kultury, pozbawiając ich źródeł dochodu. Dlatego przewidzieliśmy wsparcie finansowe także dla nich – w formie programu „Zakupu dzieł” – informuje Katarzyna Olesiak, dyrektor Wydziału Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Realizację tego zadania powierzono czterem miejskim instytucjom kultury, które znają środowiska twórcze na obszarach swojego działania i będą w stanie najefektywniej rozdysponować fundusze. Są to: Centrum Kultury Dworek Białoprądnicki, Centrum Kultury Podgórza, Krakowskie Forum Kultury i Nowohuckie Centrum Kultury.
Kto otrzyma pomoc?
Jak podaje Urząd Miasta Krakowa, program jest skierowany do osób fizycznych – artystów lub twórców, którzy prowadzą działalność artystyczno-kulturalną lub zajmują się upowszechnianiem kultury na terenie Krakowa, płacą tu podatki i w związku z epidemią koronawirusa utracili źródła dochodu, aktualnie nie mają stałego lub czasowego zatrudnienia bądź dochodów z umów cywilno-prawnych, nie prowadzą działalności gospodarczej ani nie pobierają świadczeń socjalnych.
W ramach programu „Zakupu dzieł” będą wspierane działania twórcze – dotąd nigdzie nieprezentowane, niepublikowane i nierozpowszechniane – z zakresu twórczości artystycznej oraz działań związanych z upowszechnianiem kultur: sztuk wizualnych, filmu, teatru, muzyki, tańca, literatury, animacji kultury, edukacji kulturowej i artystycznej.
Jak otrzymać wsparcie? Należy złożyć wniosek i przedstawić propozycję swojego projektu artystycznego wraz z harmonogramem i wyceną jego realizacji. Jedna osoba może złożyć tylko jeden wniosek. Przewidziane w nim wynagrodzenie za realizację dzieła może wynieść maksymalnie 2,5 tys. zł brutto.
Jak i kiedy złożyć wniosek?
Wnioski o przyznanie wsparcia finansowego w ramach programu „Zakupu dzieł” są przyjmowane od 6 do 17 maja br. Można je składać elektronicznie, wysyłając skan wypełnionego i podpisanego własnoręcznie formularza wniosku na adres [email protected], bądź osobiście, wrzucając formularz wniosku do urny znajdującej się w budynku Urzędu Miasta Krakowa przy placu Wszystkich Świętych 3-4 (na kopercie należy zamieścić dopisek „Wydział Kultury i Dziedzictwa Narodowego – Program „Zakupu dzieł”).
Rozpatrywaniem wniosków zajmie się komisja, w skład której wchodzą urzędnicy z Wydziału Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz przedstawiciele czterech wymienionych wcześniej miejskich instytucji kultury. Wnioski będą oceniane pod względem formalnym i merytorycznym, w oparciu o następujące kryteria: atrakcyjność i oryginalność projektu, forma jego realizacji, profesjonalizm i doświadczenie zawodowe wnioskodawcy, zgodność dzieła z założeniami programu „Zakupu dzieł”, a także spójność koncepcji zadania z celami strategicznymi „Programu Rozwoju Kultury w Krakowie do roku 2030”.
Wyniki naboru zostaną ogłoszone na miejskiej stronie krakow.pl i stronach czterech instytucji kultury w terminie do 7 dni od daty zakończenia składania wniosków.
Więcej informacji o programie „Zakupu dzieł”, a także jego regulamin można znaleźć na stronie www.krakow.pl/kultura.
FLESZ - Mieszkanie w wynajętym lokum, w obliczu utraty pracy lub przychodów, jest sporym problemem

- Co wkurza kierowców?
- Ile zarabiają pracownicy służby zdrowia? LISTA PŁAC
- Kraków. Miejskie inwestycje opóźnione przez koronawirusa?
- Tatry. Dolina Chochołowska jest pełna krokusów [ZDJĘCIA]
- Koronawirus. Policjanci kontrolują nawet na dziełach sztuki!
- Jak przeżyć domową kwarantannę, żeby nie zwariować? [MEMY]