Czytaj także: Papieskie relikwie złożone w Łagiewnikach
Pierwsi wierni oddali już hołd relikwiom. Będzie ich coraz więcej, na co liczą zarówno opiekunowie sanktuarium, jak i władze miasta. Zamierzają wykorzystać szansę, jaką dała beatyfikacja papieża. Pierwsze kroki już poczyniono. 24 maja krakowscy urzędnicy wraz z przedstawicielami kurii i łagiewnickiego sanktuarium wyjechali do Rzymu, by opowiedzieć o atrakcjach miejskich i religijnych proboszczom organizującym pielgrzymki, hotelarzom i szefom biur turystycznych.
- Na konferencję przyszło 90 dziennikarzy, w tym z ważnych włoskich mediów: telewizji Rai Uno, dziennika La Stampa. Nasi ludzie nie mieli czasu kawy wypić, tak ich wszyscy oblegali - opowiada Przemysław Bednarz, rzecznik sanktuarium BM.
A liczba turystów religijnych w Krakowie stale rośnie. - Co prawda powoli, ale za to systematycznie - mówi Paweł Mierniczak, wiceszef Małopolskiej Organizacji Turystycznej. Szacuje, że sanktuarium Jana Pawła II spowoduje kolejny, kilkunastoprocentowy wzrost tej liczby. - Potencjał tego miejsca będzie wzrastać. Trzeba tylko umiejętnie wykorzystać to zainteresowanie, jakie nastąpiło po beatyfikacji - podkreśla. - Można gadać, ile się chce i śmiać się, ale relikwie przyciągają pielgrzymów i kropka - podkreśla bp Tadeusz Pieronek. Na to liczy też prezes Centrum JP II (i kustosz sanktuarium JP II) ks. Jan Kabziński. - Mamy nadzieję, że pielgrzymi będą nas coraz liczniej odwiedzać - uważa.
Z 1,8 mln pątników w Łagiewnikach tylko połowa to tacy, którzy przyjeżdżają tylko w celu religijnym, z własnym prowiantem i śpią po drodze w autokarze. Druga połowa to ci, których Kraków może zagospodarować. Tym bardziej, że sanktuarium BM ma tylko ok. 70 miejsc noclegowych, a ceny w stołówce dla grup (30-35 zł za dwudaniowy obiad) są podobne jak te w centrum miasta.
Wśród zagranicznych pielgrzymów, najchętniej idą w miasto Włosi i Hiszpanie. Jedzą później (w Łagiewnikach zamykają stołówkę około godz. 17), do kolacji piją wino, którego w stołówce nie ma. I lubią zwiedzać.
Forum turystyki religijnej, które powstało po rzymskiej promocji Krakowa, ustaliło na razie, że w Łagiewnikach powinny stanąć dwa tzw. infomaty w pięciu językach - przy centrum "Nie lękajcie się" i na wieży widokowej w Łagiewnikach.
- Z wieży można zobaczyć każdy zabytek w mieście. W informacje będzie można powiększyć dowolny punkt, przeczytać o jego historii i zobaczyć na mapce, jakie restauracje i hotele są w pobliżu, a może nawet zarezerwować miejsca - opowiada Bednarz. Koszt - 15 tys. zł plus oprogramowanie, którego może dostarczyć miasto. Nie wiadomo jeszcze, kiedy staną, bo ustalenia te zapadły w ubiegły piątek, tuż przed otwarciem sanktuarium Jana Pawła II.
- Jesienią planujemy wyjazd promocyjny do Hiszpanii - podkreśla Katarzyna Gądek, wicedyrektor magistrackiego wydziału informacji turystyki i promocji. A rzecznik magistratu Filip Szatanik podkreśla, że miasto i sanktuarium promują się nawzajem.
Liczba turystów w Krakowie:
2008 - 7,45 mln, 2009 - 7,3 mln, 2010 - 8,15 mln. W 2010 roku wydali w Krakowie 3,5 mld zł (dane za: MOT)
Liczba pielgrzymów w Łagiewnikach (sanktuarium Bożego Miłosierdzia): 2008 - 1,5 mln, 2009 - 1,2 mln, 2010 - 1,8 mln (dane za Sanktuarium BM Łagiewniki)
Wśród nich pielgrzymi zagraniczni to zaledwie kilka procent
Liczba pielgrzymów w sezonie (czerwiec - 14 sierpień) na Jasnej Górze: 2000 r. - 145 tys., 2009 r. - 102 tys.
Kraków: rozpoczęła się**rekrutacja na studia 2011**
Chcesz iść za darmo do Parku Wodnego w Krakowie? **Rozdajemy bilety**
Urządź się w Krakowie!**Zobacz, jak to zrobić!**
Wszystko o Euro2012 na**www.drogadoeuro2012.pl**