Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Którędy pojedzie premetro w Krakowie? Budowa tunelu pod centrum ma się rozpocząć w 2029 roku. Ruszyły konsultacje

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Mieszkańcy mogą się wypowiedzieć w sprawie planowanego przebiegu premetra w Krakowie. Przejdź do kolejnych zdjęć, by zobaczyć jak ma przebiegać pierwsza trasa i gdzie proponowane są przystanki.
Mieszkańcy mogą się wypowiedzieć w sprawie planowanego przebiegu premetra w Krakowie. Przejdź do kolejnych zdjęć, by zobaczyć jak ma przebiegać pierwsza trasa i gdzie proponowane są przystanki.
O budowie metra w Krakowie dyskutuje się od lat. Obecnie doczekaliśmy się etapu, w którym powstały już konkretne plany budowy pierwszego odcinka premetra w Krakowie w latach 2029-2033. Trasa szybkiego, bezkolizyjnego transportu szynowego ma połączyć okolice Domu Handlowego Wanda z ulicą Piastowską. Rozpoczęły się właśnie konsultacje społeczne dotyczące inwestycji. Przejdź do GALERII, by zobaczyć jaki jest proponowany dokładny przebieg nowej linii oraz przystanki.

Mając na uwadze bardzo duży szacunkowy koszt realizacji całej linii premetra, wynoszący około 4,5 mld zł brutto, władze Krakowa uznały, że realizacja przedsięwzięcia jest możliwa wyłącznie etapowo, w podziale na trzy części. Pierwszy etap zakłada wykorzystanie istniejącej linii tramwajowej w ciągu al. Andersa i ul. Władysława Broniewskiego, jak również planowane połączenia z dwoma przedsięwzięciami dotyczącymi budowy linii tramwajowych: Cichy Kącik – Azory oraz od ul. Meissnera do Mistrzejowic.

Uwzględniając wysoki koszt realizacji oraz spodziewany długi okres przygotowania, projektowania i uzyskiwania niezbędnych decyzji administracyjnych dla całej linii premetra, który może przekroczyć 10 lat, na razie decyzja środowiskowa ma zostać pozyskana tylko dla pierwszego etapu, tj. połączenia od ul. Piastowskiej do ronda Generała Maczka. Konsultacje społeczne prowadzone są w ramach postępowania dotyczącego wydania decyzji środowiskowej (DŚU) dla tego odcinka krakowskiego premetra.

Analizowany zakres trasy wynosi ok. 9,2 km, w tym część tunelowa o długości ok. 5,3 km, estakady - ok. 1,9 km oraz odcinek naziemny - ok. 2 km.

Różne warianty przebiegu pierwszej linii premetra

W formularzu konsultacyjnym mieszkańcy mogą m.in. wskazać, który z proponowanych wariantów nowej linii jest najbardziej optymalny. Wariant inwestorski zakłada budowę nowej linii premetra – szybkiego tramwaju z wykorzystaniem nowych odcinków naziemnych, tunelowych i nadziemnych, na długości trasy ok 10 km, na odcinku od ul. Piastowskiej do ronda Generała Maczka, z pominięciem odcinka trasy od rodna Młyńskiego do Parku Wodnego (pokrywa się z przebiegiem linii tramwajowej do Mistrzejowic), na który została wydana odrębna decyzja środowiskowa.

Wariant 1 alternatywny zakłada modyfikację przebiegu propozycji inwestorskiej w dwóch miejscach. Pierwszą zmianą jest nowa lokalizacja przystanku podziemnego „Stare Miasto“ – w rejonie Teatru Bagatela, a nie jak wstępnie założono pod częścią powstającego parku przy ul. Karmelickiej (pozostałe podziemne przystanki wyznaczono: przy ul. Reymonta w rejonie głównego gmachu AGH, pod placem Nowaka-Jeziorańskiego, pod rondem Mogilskim i na Olszy - pod skrzyżowaniem ul. Olszyny oraz Łukasiewicza i Lesistej).

Druga proponowana zmiana w wariancie 1 alternatywnym zakłada wykorzystanie istniejącej sieci tramwajowej. Po włączeniu projektowanej trasy w rejonie ronda Młyńskiego do trasy tramwajowej Meissnera - Mistrzejowice, trasa kończyłaby swój bieg na pętli w Mistrzejowicach (zgodnie z odrębnym opracowaniem).

Wariant 2 alternatywny zakłada modyfikację wariantu inwestorskiego na odcinku od ul. Dobrego Pasterza do ul. Braci Schindlerów. Dotyczy to poprowadzenia tam naziemnej trasy tramwajowej zamiast na estakadach wraz z rampami najazdowymi.

Budowa planowana na lata 2029 - 2033

Zaplanowano, że prace związane z budową premetra mogłyby się rozpocząć w pierwszej połowie 2029 r. Mają zostać podzielone na budowę części naziemnej/nadziemnej torowiska oraz części podziemnej.

W ramach części podziemnej przewidziano następujące prace (luty 2029 – luty 2033):

  • 1. Wykonanie szybu startowego tarczy TBM wraz z montażem tarczy – prace zajmą ok. 500 dni.
  • 2. Rozpoczęcie drążenia tunelu na odcinku rondo Młyńskie – AGH. Prace potrwają ok. 3 lat, w tym samym czasie równolegle będą powstawać przystanki podziemne w lokalizacjach – Olsza, Rondo Mogilskie, Dworzec Główny, Stare Miasto, AGH.
  • 3. Wykonanie nawierzchni torowej oraz wyposażenia tuneli. Prace potrwają ok. 1 roku.

W ramach części naziemnej/nadziemnej zaplanowano prace (luty 2029 – kwiecień 2033):

  • 1. Wykonana zostanie trasa tramwajowa wraz z infrastrukturą towarzyszącą na odcinku od AGH do Miasteczka Studenckiego. Prace potrwają ok. 2 lata (02.2029 – 12.2030).
  • 2. Równolegle zaczną się prace nad budową odcinka trasy tramwajowej od DH Wanda – Park Wodny. Prace będą prowadzone kolejno na 3 fragmentach. Najpierw odcinek od DH Wanda do os. Przy Lotnisku (ok. 8 miesięcy), następnie odcinek od Przy lotnisku do os. Oświecenia (ok. 1,5 roku) i odcinek od os. Oświecenia do Parku Wodnego (ok. 1,0 roku) (luty 2030 – kwiecień 2033).

Przygotowują premetro, ale może być metro

Nowa linia planowana jest dla premetra a de facto tramwaju, bowiem przewiduje się, że będą mogły tam jeździć tramwaje. Ostatnio przedstawiciele władz Krakowa przyznali, że będzie brana pod uwagę alternatywa, jaką byłaby budowa metra.

- Zrobimy projekt tunelu, który ma być wykonany w takiej technologii, by mogło tam być premetro albo metro. Nawiązaliśmy kontakt z przedstawicielami Metra Wiedeńskiego. Zaprosiliśmy ich do tego, by byli naszymi konsultantami przy zamówieniu projektu rozwiązania tunelowego. Chcielibyśmy wykorzystać ich wiedzę, bowiem mają w swoim doświadczeniu premetro i metro - wyjaśnił wiceprezydent Krakowa Andrzej Kulig.

Tunel dla metra powinien być szerszy o ok. 1,5 m od korytarza dla premetra. Wiceprezydent Kulig przyznał, że decyzja o tym, czy ma powstać premetro czy też metro, po analizie prognoz podróży na kolejne lata, powinna zapaść za 5-6 lat.

Planowana jest rozbudowa autostrady A4 z Wrocławia przez Kraków do Tarnowa. Już przygotowywana jest dokumentacja dla poszerzenia odcinka obwodnicy Krakowa od Balic do węzła w rejonie ul. Kąpielowej.

Osiem wariantów nowej zakopianki i trzypasmowa autostrada z ...

Konsultacje społeczne potrwają do 30 czerwca

W ramach konsultacji społecznych, które potrwają do 30 czerwca 2023 r., zaplanowano spotkania informacyjno-konsultacyjne dla mieszkańców tych dzielnic Krakowa, przez które będzie przebiegać nowy środek transportu publicznego, a także telefoniczne dyżury eksperckie.

Spotkania konsultacyjne:

  • 14 czerwca 2023 r. o godz. 17 w Szkole Podstawowej nr 10 przy ul. Ks. Fr Blachnickiego 1 – Dzielnice: II i XIV Czyżyny
  • 15 czerwca 2023 r. o godz. 17 w Szkole Podstawowej nr 64 przy ul. Sadzawki 1 – Dzielnica III
  • 21 czerwca 2023 r. o godz. 17 w Młodzieżowym Domu Kultury im. Janusza Korczaka na os. Kalinowym 18 – Dzielnice XV Mistrzejowice i XVI Bieńczyce
  • 22 czerwca 2023 r. o godz. 17 w Szkole Podstawowej nr 7 przy ul. Spasowskiego 8 – Dzielnice I Stare Miasto i V Krowodrza
  • Telefoniczne dyżury eksperckie: 16, 23 i 28 czerwca 2023 r. w godz. 16–19 pod nr tel.: 730 688 274
  • Zbieranie formularzy konsultacyjnych: w okresie od 5 do 30 czerwca 2023 r.

Abonament na loty, Polska krajem pilotażowym

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wideo
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska