WIDEO: Unikatowy samolot w Muzeum Lotnictwa Polskiego
autor: Adam Wojnar/Gazeta Krakowska
Dzięki wieloletnim staraniom Muzeum Lotnictwa oraz Agencji Lotniczej ALTAIR pozyskano unikalny eksponat samolot Caudron Renault CR.714 Cyklone.
- Jest to ikona polskiego czynu zbrojnego w II wojnie światowej - podkreślił w czasie prezentacji Krzysztof Radwan - dyr. Muzeum. Na tego typu samolotach 75 lat temu polscy piloci walczyli w 1940 roku w obronie Paryża i dorzecza Sekwany w barwach polskiego dywizjonu - Grope de Chasse Polonaise de Varsovie, zestrzeliwując niemieckie maszyny. Na tego typie samolotu latali wyłącznie polscy piloci.
Nie była to zbyt udana konstrukcja a pierwowzorem dla tego myśliwca był zaprojektowany wcześniej samolot do wyścigów.
Sprowadzony z Finlandii Caudron to jedyna z dwóch zachowanych na świecie maszyn tego typu.
Do Finlandii wysłano sześć maszyn, które miały zapoczątkować powstanie polskiego dywizjonu, który miał uczestniczyć w obronie z sowiecka agresją na ten kraj. Bieg wojny zmienił plany...
Egzemplarz, który trafil do krakowskiego Muzeum Lotnictwa przez dziesiatki lat był przechowywany w leśnym drewnianym hangarze pod Lahti.
Jak podkreślił dyr. Krzysztof Radwan myśliwiec ten o konstrukcji drewnianej jest on w dobrym stanie technicznym choć niekompletny. Brakuje mu silnika wraz z dolnym okapototowaniem i śmigłem oraz wyposażenia kabiny. Dyr Muzeum zwrócił uwagę, że doskonale zachowało się orginale malowanie myśliwca z 1939 roku, kiedy był on produkowany.
Po zakończeniu ekspozycji cennego samolotu, który obecnie prezentowany jest wraz z samolotami, bądź z ocalałymi fragmentami podzespołów na których polscy piloci latali bądź walczyli w czasie II wojny światowej. m.in.:słynny myśliwiec z kampanii wrześniowej P-11 C, PWS-26, angielski Spitfire, Messeschmitt M-109 oraz ocalałe fragmenty PZL Łoś, model PZL Karaś, samolot poddany zostanie konserwacji i przywrócony do stanu dawnej świetności przy współpracy fińskiego Muzeum Lotnictwa.Prace potrwają około 1,5 roku. Samolot będzie eksponowany w fińskich znakach lotnictwa wojskowegoi choć są one trochę zatarte - na białym polu niebieskie sfastyki, nie jest to oznaka faszyzacji Finladii ale takie oznaczenia przyjęte zostało w 1918 roku gdy rodziło sie fińskie lotnictwo.
Samolot Caudron Renault przekazało fińskie Muzeum Wojska (Sotamuso) do Muzeum Lotnictwa Polskiego, jako wieloletni depozyt.