https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Linia do Mistrzejowic: Budują ponad kilometrowy tunel tramwajowy w rejonie ronda Polsadu. Są utrudnienia w ruchu

Piotr Tymczak
Wideo
emisja bez ograniczeń wiekowych
Część nowej linii tramwajowej do Mistrzejowic będzie przebiegać pod poziomem gruntu. Na trasie o łącznej długości ponad 1,2 km znajdą się dwa przystanki podziemne – „Rondo Młyńskie” i „Rondo Polsadu”. Trwają prace związane z budową odcinka tunelowego. To wiąże się utrudnienia w ruchu drogowym.

- Na rondzie Polsadu trwają prace zbrojarskie. Wylano tam już strop górny. W tym momencie kończymy wykop podstropowy całej podstacji pod rondem. Niedługo przystąpimy do prac żelbetowych na płycie pośredniej między górną a dolną. Żuraw drąży też ściany szczelinowe przy ulicy Lublańskiej. W minionym tygodniu zmieniliśmy organizację ruchu w tym rejonie – informuje Krzysztof Dziobek, dyrektor kontraktu z firmy Gülermak, która jest generalnym wykonawcą inwestycji.

Tunel tramwajowy z dwoma podziemnymi przystankami

Jadąc w kierunku Mistrzejowic, tramwaj będzie zjeżdżać pod ziemię tuż przed rondem Młyńskim, pokona je w półotwartym wykopie, zatrzyma się na zagłębionym przystanku „Rondo Młyńskie”, a przed rondem Polsadu wjedzie w tunel, gdzie zlokalizowany będzie podziemny przystanek „Rondo Polsadu”. Na powierzchnię wyłoni się przed rondem Barei i dalej w stronę Mistrzejowic pojedzie już na powierzchni.

Kluczowe liczby:

  • całkowita długość odcinka tunelowego wyniesie 1230 m;
  • największa różnica poziomu główki szyny względem terenu wyniesie ok. 12 m;
  • wysokość w tunelu, po odliczeniu przestrzeni na sieć trakcyjną, wyniesie 4,5 m;
  • długość każdego podziemnego peronu wyniesie 65 m;
  • szerokość podziemnych peronów wyniesie 4,5 m.

Do przystanków podziemnych w rejonie rond Młyńskiego i Polsadu będzie można dotrzeć schodami stałymi oraz ruchomymi, a także windami. W przestrzeniach podziemnych zaplanowano perony i miejsca do wsiadania oraz wysiadania, dostosowane dla osób z niepełnosprawnościami, w tym fakturowe oznaczenia nawierzchni oraz dotykowe oznaczenia w alfabecie Braille'a.

W obrębie wszystkich przystanków podziemnych zostanie zainstalowany system informacji wizualnej w formie podwieszanych tablic kierunkowych i informacyjnych, umożliwiający sprawne poruszanie się pasażerów w wybranych kierunkach podróży.

Dodatkowo podziemna stacja przy rondzie Polsadu zostanie wyposażona w ogólnodostępne toalety, w tym odrębną toaletę przystosowaną do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Zaplanowano również pomieszczenie dla opiekunów z dziećmi, wyposażone w przewijak oraz miejsce do karmienia.

Zmiany w organizacji ruchu

W związku z budową podziemnej stacji Rondo Polsadu w ramach projektu Tramwaj do Mistrzejowic, od weekendu 31 sierpnia/1 września obowiązuje nowa organizacja ruchu (etap 2.5), zakładająca zamknięcia i zwężenia pasów drogowych i wprowadzenie nowej geometrii ruchu. Pod estakadą zostanie utworzone tymczasowe rondo. Tymczasowe skrzyżowanie na ul. Lublańskiej zostało zlikwidowane.

- Rozpoczęliśmy prace drogowe od ul. Miechowity po rondo Młyńskie. Planujemy je zakończyć pod koniec września. Maksymalnie w pierwszy tygodniu października. Powstanie nowy układ drogowy na odcinku od ul. Miechowity aż po wjazd do Castoramy. Na odcinku od Castoramy do ronda Młyńskiego powstanie jeszcze układ niedocelowy, będziemy wychodzili na stronę zachodnią, aby w przyszłości umożliwić prace związane z budową podziemnej stacji przy rondzie Młyńskim - dodaje Krzysztof Dziobek.

4,5-kilometrowa linia z ul. Meissnera do Mistrzejowic

Przypomnijmy, że budowa linii tramwajowej do Mistrzejowic to pierwsza w Polsce tak duża inwestycja transportowa realizowana w formule Partnerstwa Publiczno-Prywatnego (PPP). Obejmuje budowę 10 par przystanków, w tym dwóch dwupoziomowych węzłów przesiadkowych przy rondzie Młyńskim i rondzie Polsadu.

Projekt obejmuje też m.in. rozbudowę pętli tramwajowej „Mistrzejowice” oraz infrastruktury towarzyszącej.

Torowisko ma przebiegać od skrzyżowania al. Jana Pawła II z Lema i Meissnera, następnie w ciągu Meissnera, Młyńskiej, Lublańskiej, Dobrego Pasterza, Krzesławickiej, Bohomolca, ks. Kazimierza Jancarza aż do istniejącej pętli Mistrzejowice. W ramach inwestycji powstaną elementy infrastruktury umożliwiające w przyszłości budowę linii tramwajowej wzdłuż ul. Lema.

Linia łącząca skrzyżowanie ulic Meissnera i Lema z pętlą w Mistrzejowicach powstanie w ramach IV etapu rozbudowy Krakowskiego Szybkiego Tramwaju. Dzięki temu ok. 4 5-kilometrowemu połączeniu czas dojazdu do centrum miasta skróci się o ok. 12 minut. Tramwaje na tej trasie będą mogły kursować pod koniec 2025 r., z częstotliwością nawet 90 sekund.

Projekt CPK zostaje, jednak będzie zmodyfikowany

od 7 lat
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska