https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Linia tramwajowa do Mistrzejowic ma powstać do października 2025 roku za około 2 mld zł

Piotr Tymczak
Prace związane z budową linii tramwajowej do Mistrzejowic mają ruszyć na przełomie I i II kwartału 2023 r., a ich zakończenie zaplanowano w IV kwartale 2025 r.
Prace związane z budową linii tramwajowej do Mistrzejowic mają ruszyć na przełomie I i II kwartału 2023 r., a ich zakończenie zaplanowano w IV kwartale 2025 r. Materiały prasowe
Pod koniec stycznia planowane jest podpisanie porozumienia przez miasto, wykonawcę i banki w sprawie budowy i finansowania linii tramwajowej z ul. Meissnera do Mistrzejowic.

- Jesteśmy w przełomowymi etapie przygotowania inwestycji. Problemy ekonomiczne związane z wojną na Ukrainie sprawiły, że warunki kontraktu musiały ulec zmianie. Trwają finalne rozmowy z bankami. Jeżeli wszystko dobrze pójdzie, to 30 stycznia zostanie podpisane porozumienie przez banki, wykonawcę i reprezentujący gminę Zarząd Dróg Miasta Krakowa - informuje wiceprezydent Krakowa Andrzej Kulig.

Obecnie koszt inwestycji szacuje się na prawie 2 mld zł. Wcześniej prognozowano koszt ok. 1,3 mld zł. Prace mają ruszyć na przełomie I i II kwartału 2023 r., a ich zakończenie zaplanowano w IV kwartale 2025 r. Przewiduje się, że w ciągu godziny w każdym kierunku będzie przejeżdżać 40 tramwajów.

Pasażerów zapewne ucieszy wprowadzenie nowego rodzaju biletów w Krakowie.

Zapłacimy za liczbę przejechanych przystanków. Kraków przygo...

Przypomnijmy, że nowa linia tramwajowa z Mistrzejowic do skrzyżowania ulic Lema i Meissnera ma mieć długość ok. 4,5 km. To pierwsza w Polsce tak duża inwestycja transportowa realizowana w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Polega to na tym, że za projekt, pozyskanie finansowania, budowę i utrzymanie infrastruktury przez okres 20 lat odpowiada wybrany partner prywatny - konsorcjum PPP Solutions Polska Sp. z o.o. (lider), Gülermak AGir Sanayi Insaat ve Taahhu A.S.

Inwestycja obejmuje budowę m.in. 10 par przystanków, tunelu w rejonie ronda Polsadu, rozbudowę pętli tramwajowej przy ul. Jancarza oraz infrastruktury towarzyszącej.

Przedstawiciele urzędu i wykonawcy linii tramwajowej do Mistrzejowic doszli do porozumienia, by zrealizować wariant z dłuższym przebiegiem torowiska na poziomie „-1”. Pierwotna koncepcja przebiegu linii tramwajowej do Mistrzejowic w rejonie ronda Młyńskiego przewidywała naziemny przebieg torowiska. Po wykonaniu analiz zdecydowano o wprowadzeniu w projekcie zmian, polegających na poprowadzeniu tam torów poniżej poziomu terenu - nie w tunelu, ale w konstrukcji przypominającej wyglądem rynnę. W takim układzie odcinek linii tramwajowej zlokalizowany poniżej poziomu terenu wraz z rampami najazdowymi wydłuży się do ok. 1200 metrów z planowanych wcześniej 900 m.

Nowe wagony w PKP Intercity

od 16 lat
Wideo

Komentarze 8

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
23 stycznia, 15:11, Zbigniew Rusek:

Niech ta linia tramwajowa NIGDY nie powstanie!!! Dać priorytet dla autobsuów na sygnalizacjach świetlnych na ul. Olszyny, Pilotów, Młyńskiej, Bora-Komorowskiego (Dorego Pasterza), Andersa, zbudować przejście podziemne przy Almie (by zlikwidoać jedną sygnalizację), kładki dla pieszych równolegle do wiaduktu kolejowego na Pilotów-Olszyny, przejście podziemne przez Młyńską (zlikwiodwać zebrę z sygnalizacją), poszerzyć prawe pasy ruchu na Pilotów i Olszyny (obecne są pod wymiary innych pojazdów niż autobusy) itp. Precz z tramwajami.

23 stycznia, 15:42, Gość:

Precz z głupimi komentarzami!

Gość napisał samą prawdę i ma 100% racji Ta inwestycja to kretynizm do kwadratu i dalsze zadłużanie miasta

N
Niech ktoś nam pomoże!
Cytuję aktualne doniesienia: „W ciągu 2022 roku urzędowo płace Polaków realne spadły o 5.4%. To najgorszy wynik w XXI wieku. Polska ma drugi największy spadek w świecie. Największy spadek płacy realnej odnotowała w świecie Nikaragua.”

Co robi w tej sytuacji UMK oraz radni? UMK oraz radni w pocie czoła pracują nad tym, aby JESZCZE BARDZIEJ nas wszystkich zadłużyć, abyśmy płacili JESZCZE WIĘKSZE odsetki od zaciąganych NA NASZE KONTO długów „miejskich” — czyli NASZYCH.

O spłacie zadłużenia nikt w ogóle nie myśli — tylko „inwestycje, inwestycje, inwestycje”! Nowe linie tramwajowe, nowe „trasy”, rozbudowa centrum konferencyjnego — za skromne 200 mln zł. — telewizja „miejska” itd. itp. Bal na Lajkoniku… przepraszam: na Titanicu trwa na całego!

W międzyczasie okazuje się, że nie ma skąd wziąć… kilkunastu milionów złotych na utrzymanie kursów MPK. Ale DWA MILIARDY (i nie tylko…) „pożyczy się” — bo to frajerstwo będzie ów dług spłacać, a nie radni ani urzędnicy.
P
Proszę i błagam
Za 2 mld zł.?

NIECH ICH KTOŚ POWSTRZYMA, zanim zostaniemy sprzedani na pokrycie tych wszystkich długów!

http://dlugkrakowa.pl/
a
aqwa
"Przewiduje się, że w ciągu godziny w każdym kierunku będzie przejeżdżać 40 tramwajów" - czyli średni tramwaj co 1,5 minuty !!!!

Chyba już całkiem odlecieli w swoim uwielbieniu. Ciekawe czy mają na tyle taboru ?
G
Gość
23 stycznia, 15:33, Gość:

Widze, ze Meissnera zostaje penamentnie zwezona do jednego pasa.... gdzie sens, gdzie logika ??? Lema 2 pasy, Młynska 2 pasy, a w srodku jeden pas na Meissnera.... ktos w ZIKIT-cie chyba juz kompletnie odlecial !

A kto tam myśli logicznie ? Są korki, będą w dalszym ciągu korki, zapewne większe, w ramach tzw. uspokajania ruchu. Wszystko dla cienie krakowianinie.

G
Gość
23 stycznia, 15:11, Zbigniew Rusek:

Niech ta linia tramwajowa NIGDY nie powstanie!!! Dać priorytet dla autobsuów na sygnalizacjach świetlnych na ul. Olszyny, Pilotów, Młyńskiej, Bora-Komorowskiego (Dorego Pasterza), Andersa, zbudować przejście podziemne przy Almie (by zlikwidoać jedną sygnalizację), kładki dla pieszych równolegle do wiaduktu kolejowego na Pilotów-Olszyny, przejście podziemne przez Młyńską (zlikwiodwać zebrę z sygnalizacją), poszerzyć prawe pasy ruchu na Pilotów i Olszyny (obecne są pod wymiary innych pojazdów niż autobusy) itp. Precz z tramwajami.

Precz z głupimi komentarzami!

G
Gość
Widze, ze Meissnera zostaje penamentnie zwezona do jednego pasa.... gdzie sens, gdzie logika ??? Lema 2 pasy, Młynska 2 pasy, a w srodku jeden pas na Meissnera.... ktos w ZIKIT-cie chyba juz kompletnie odlecial !
Z
Zbigniew Rusek
Niech ta linia tramwajowa NIGDY nie powstanie!!! Dać priorytet dla autobsuów na sygnalizacjach świetlnych na ul. Olszyny, Pilotów, Młyńskiej, Bora-Komorowskiego (Dorego Pasterza), Andersa, zbudować przejście podziemne przy Almie (by zlikwidoać jedną sygnalizację), kładki dla pieszych równolegle do wiaduktu kolejowego na Pilotów-Olszyny, przejście podziemne przez Młyńską (zlikwiodwać zebrę z sygnalizacją), poszerzyć prawe pasy ruchu na Pilotów i Olszyny (obecne są pod wymiary innych pojazdów niż autobusy) itp. Precz z tramwajami.
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska