Największą i najdroższą inwestycją, która obecnie trwa, jest budowa 56 km autostrady A4 z Krakowa do Tarnowa. Jest to jedyna poważna inwestycja w Małopolsce, za którą płaci podlegająca rządowi Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Koszt to ponad 2,4 mld zł. Prace powinny zakończyć się w pierwszej połowie 2012 r., jednak niedawno jeden z wykonawców zszedł z placu budowy i oddanie drogi do użytku może opóźnić się o pół roku.
Małopolski plac budowy dróg i autostrady (MAPA)
Czytaj także:**Autostrada A4: wykonawca chce się wycofać**
Realizacja innych inwestycji GDDKiA w Małopolsce została decyzją ministra infrastruktury Cezarego Grabarczyka odsunięta w czasie. Budowa obwodnicy Skawiny za 256 mln zł czy budowa krakowskiego fragmentu drogi S7, który ma być wschodnią obwodnicą Krakowa, mogą - według obecnych planów ministra - rozpocząć się przed 2013 r. Podobnie jak budowa mostu w Piwnicznej.
Dopiero po 2013 r. ma się rozpocząć budowa drogi S7 od Krakowa w kierunku północnym, do granicy województwa. Tak samo fragment tej samej drogi w kierunku południowym, od Lubnia do Rabki (tzw. zakopianka). Odsunięto na przyszłość plany budowy obwodnic Zatora (GDDKiA ma wyłożyć większość pieniędzy) i Zabierzowa. Z kolei długo oczekiwana przez mieszkańców regionu Beskidzka Droga Integracyjna w ogóle nie została ujęta w drogowych planach.
GDDKiA nie ma się czym pochwalić, ale w Małopolsce statystyki podbija podlegający samorządowi województwa i marszałkowi Zarząd Dróg Wojewódzkich (ZDW). Większość poważnych inwestycji w regionie to ich dzieło. W 2011 r. mają zakończyć się prace na drodze wojewódzkiej 776 z Krakowa przez Proszowice w kierunku Ostrowa. Tak samo w tym roku do użytku zostanie oddana droga nr 967 z Myślenic do Łapczycy oraz zakończą się modernizacje dróg: nr 780 z Krakowa do Chełmka, nr 962 z Jabłonki przez Lipnicę Wielką w stronę granicy państwa, nr 977 z Tarnowa do Koniecznej oraz 967 w miejscowości Borzęta. Nowymi obwodnicami miast pojadą też w tym roku mieszkańcy Podegrodzia, Szczurowej i Proszowic.
W następnych dwóch latach ma ruszyć lawina kolejnych inwestycji, jak np. budowa obwodnic Wojnicza i Dobczyc (w tym roku), Muszyny (w 2012 r.), modernizacja drogi nr 768 z Koszyc do Brzeska (w 2013 r.) oraz drogi nr 794 z Krakowa przez Wolbrom w kierunku Śląska (do 2012 r.). Tak wiele inwestycji ZDW jest w dużej mierze możliwych dzięki funduszom unijnym, którymi dysponuje samorząd województwa. GDDKiA natomiast dysponuje pieniędzmi z budżetu państwa.
Stop podwyżkom w MPK! Dołącz do naszego protestu
Polecamy w serwisie kryminalnamalopolska.pl: Brutalna wojna o turystę. Kto podpala meleksy?
Sportowetempo.pl. Najlepszy serwis sportowy
Skok do celu Adama Małysza: czytaj wszystko o ostatnim występie najlepszego polskiego skoczka
