Matura rozszerzona z języka angielskiego 2021. Przykładowe odpowiedzi
- Zadanie 1
B
C
A - Zadanie 2
E
C
D
A - Zadanie 3
A
D
B
C
D - Zadanie 4
C
A
B
A - Zadanie 5
D
A
E
C - Zadanie 6
6.1 D
6.2 A
6.3 D
6.4 A
6.5 C - Zadanie 7
7.1 D
7.2 C
7.3 B
7.4 A
Maturą z angielskiego na poziomie podstawowym zdający właściwie zupełnie się nie przejmowali, ale już tej na poziomie rozszerzonym trochę się obawiali. W piątek po wyjściu z egzaminu oceniają jednak, że również ten egzamin nie był wyzwaniem.
- Nie miałem takiego zadania, żeby nie wiedzieć, co napisać. Odpowiedziałem na wszystkie pytania - mówił nam Jakub Lelek z Publicznego Liceum Ogólnokształcącego Jezuitów im. św. Stanisława Kostki w Krakowie. Ten egzamin można było pisać przez maksymalnie 150 minut, a Jakub skończył go już po godzinie i 25 minutach.
Matura 2021 z angielskiego na poziomie rozszerzonym. Mamy ar...
Z tekstów, których dotyczyły pytania na egzaminie, zapamiętał m.in. ten o planowaniu wesela. Mowa była w nim o różnych niespodziewanych, które mogą się pojawić, jak np. przerwa w dostawie wody. Innym tekstem, który maturzyści odsłuchiwali, był wywiad z pewnym profesorem na temat raf koralowych i podwodnego ośrodka badawczego.
Matura z j. angielskiego rozszerzona: maturzyści mieli też do napisania rozprawkę lub list do redakcji
Kolejny tekst, który uczniowie mieli w arkuszach egzaminacyjnych, mówił o wodospadzie Niagara i o tym, że kiedyś wysechł. - Były do niego zadane pytania. Trzeba było przyporządkować do danego pytania paragraf, w którym na dany temat jest wspomniane. To zadanie sprawdzało umiejętność rozumienia informacji - mówi Jakub.
W innym zadaniu należało uzupełnić podany tekst pojedynczymi wyrazami. Ten tekst opowiadał o hollywoodzkiej Alei Gwiazd.
Maturzyści mieli też do napisania rozprawkę lub list do redakcji. Ta druga opcja zaskoczyła wiele osób, bo zwykle do wyboru jest rozprawka artykuł.
- Wybrałem rozprawkę. Jej temat brzmiał: Muzea i galerie sztuki udostępniają coraz częściej swoje zbiory online. Pokaż dobre i złe strony tego zjawiska. Napisałem, że dzięki temu sztuka jest łatwiej dostępna i przez to więcej ludzi się nią interesuje. A jako złą stronę opisałem, że łatwiej jest dokonać oszustwa, ludzie o złych intencjach prościej mogą na tym zarobić, kopiując tak łatwo dostępne dzieła sztuki - opowiada Jakub Lelek.
Anna Zając, maturzystka z XVIII LO, jest zadowolona z tego, jak napisała egzamin, ale zaznacza, że nad każdym zadaniem musiała się chwilę zastanowić oraz wykorzystała cały dostępny na pisanie czas. - Jest jednak przepaść między egzaminem z angielskiego na poziomie podstawowym i rozszerzonym – oceniła Ania.
Ona również zdecydowała się na pisanie rozprawki. - Na plus sytuacji, kiedy galerie można zwiedzać online, zaliczyłam to, że młodzi ludzie dzięki temu zaczynają się interesować sztuką. Mogą sobie przesyłać linki, a więc też rozbudzać zainteresowanie sztuką innych osób. Dzięki wirtualnemu zwiedzaniu galerie mogą też zarobić. Natomiast jeśli chodzi o minusy, napisałam, że to może mieć zły wpływ na zdrowie młodych ludzi, bo się mniej ruszają, kolejną rzecz robią tylko przed komputerem. A drugi minus – jeśli ktoś ma slaby internet, to nie może w takim zwiedzaniu wziąć udziału jak inni – wymienia Ania.
