Kliknij w przycisk "zobacz galerię" i przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
Pierwsze na ulicach Oświęcimia były "stonki" i "ogórki"
Ta historia zaczyna się w połowie lat 50. ub. wieku, gdy wraz z rozwojem Oświęcimia uznano, że potrzebne są miejskie autobusy, które będą przewozić ludzi między nowymi częściami miasta.

Pierwszy autobus Miejskiej Komunikacji Samochodowej, bo tak wówczas nazywała się firma. wyjechał na trasę 1 października 1957 roku. Był to Star 52 nazywany "stonką". W latach 50. MKS w Oświęcimiu posiadał 10 autobusów marki Star 52.

Z czasem zmieniały się nazwy i autobusy oświęcimskiego przewoźnika. MKS przekształcony został w Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne (MPK). Firma systematycznie się rozrastała, a autobusy docierały do prawie wszystkich miejscowości powiatu oświęcimskiego.

- Poza Oświęcimiem obsługiwały Brzeszcze, Chełmek, Kęty, Bieruń, a nawet jeździły do Spytkowic, Wilamowic, Andrychowa czy Porąbki- przypominają emerytowani pracownicy.

Od "ogórka" do "elektryka"
Po "stonkach" przyszedł czas "ogórków" czyli jelczy oraz sanów. W kolejnych latach pojawiły się węgierskie ikarusy, w tym przegubowe i jelcze nowej generacji na francuskiej licencji "Berlieta" oraz autosany.

Na początku lat 90. nadeszły czasy duńskich DAB-ów. Jeden z takich przejeździł 35 lat. Duńskie autobusy były żółte i tak z czasem zaczęto przemalowywać resztę taboru MZK Oświęcim.

Potem stare pojazdy zaczęto zastępować solarisami, które obecnie stanowią już główną część taboru. Są wśród nich wersje hybrydowe i jeden elektryczny.

Miejska Komunikacja Samochodowa (MKS) w Oświęcimiu została utworzona przy MPGK w dniu 1 października 1957 roku. W styczniu 1962 r. MKS został wydzielony z MPGK i utworzone zostało samodzielne przedsiębiorstwo pod nazwą Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne z siedzibą przy ulicy Topolowej 7, obecnie St. Leszczyńskiej 7.

Kolejna reorganizacja dotyczyła roku 1976, kiedy to w wyniku centralizacji dotychczasowe MPK w Oświęcimiu zostało połączone z MPK Bielsko - Biała w jedną całość pod nazwą Wojewódzkie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne Bielsko-Biała z Zakładem nr 2 w Oświęcimiu.

Od stycznia 1981 r. ponownie Przedsiębiorstwo uzyskało samodzielność i wróciło do swej dawnej nazwy, a jej organem założycielskim został Prezydent Miasta Oświęcimia. Z dniem l czerwca 1991 roku MPK zostało przekształcone w zakład budżetowy.

Z dniem 31.12.2008 r. Zakład budżetowy został przekształcony w jednoosobową spółkę Gminy Miasto Oświęcim pod firmą: Miejski Zakład Komunikacji spółka z o.o. w Oświęcimiu.

Liczby MZK w Oświęcimiu
O rozwoju przedsiębiorstwa i rozmiarze świadczonych usług mówią liczby z drugiej połowy lat 80-tych, kiedy to przedsiębiorstwo posiadało 136 autobusów, wykonywało 6,5 mln km rocznie, zatrudniając prawie 500 pracowników.

Obsługiwało rejon Oświęcimia, Brzeszcz, Bierunia, Spytkowic, Wilamowic, Kęt, Andrychowa i Porąbki przewożąc prawie 43 mln pasażerów rocznie (obecnie około 2,7 mln). Duży udział miały w tym przewozy zamknięte dla między innymi takich firm jak WSW Andrychów, kopalnie Piast i Czeczot, FSM, ZCHO Oświęcim, KBO Oświęcim.

Bądź na bieżąco i obserwuj
- Rosną szanse na powstanie Drogi Współpracy Regionalnej do autostrady A4
- Dwa tunele do Europy przez Beskidy. Ułatwią życie kierowcom z Małopolski
- "Operacja Kartagina" w Oświęcimiu. Tak z Rynku zniknęła "Tęcza"
- Babie lato na Velo Dunajec w Pieninach. Trasy z niesamowitymi widokami
- Dwa pociągi na jednym torze naprzeciwko siebie. To już kolejny raz w Małopolsce
- Żłobki z Małopolski zachodniej podnoszą opłaty. Rodziców czeka „cios w portfele”?
