Zdaniem autorów projektu BO "Naprawmy alejki parkowe w Parku Kleparskim" park mógłby stać się atrakcją dla okolicznych mieszkańców, ale również dla turystów zainteresowanych Fortem Kleparz, powstałym około 1860 roku, najważniejszym elementem ówczesnej "Twierdzy Kraków".
"Realizacja projektu wpisuje się w planowaną rewitalizację parku, dzięki której park stanie się miejscem przyjaznym dla mieszkańców zarówno dzielnicy V Krowodrzy jak i dzielnic ościennych. Jest to jeden z nielicznych w okolicy terenów zielonych, czekającym jeszcze na kompleksową odbudowę" - czytamy w uzasadnieniu projektu.
Przez teren parku przebiegają główne ciągi komunikacji pieszej i rowerowej, które łączą 4 dzielnice (I Śródmieście, IV Prądnik Biały, V Krowodrza oraz III Prądnik Czerwony). To także najbliższe połączenie pieszo-rowerowe pomiędzy węzłami komunikacyjnymi Nowy Kleparz - Dworzec Towarowy, a także w kierunku największej krakowskiej nekropoli - Cmentarza Rakowickiego.
W parku poprawy wymagają odcinki nawierzchni alejek z istniejącymi nierównościami, spękaniami i dziurami, po których przemieszczanie się jest niewygodne oraz niebezpieczne.
ZZM szuka wykonawcy
W drugiej połowie sierpnia, ZZM ogłosił postępowanie przetargowe na wykonawcę remontu alejek. Przedmiotem postępowania i zamówienia były między innymi roboty ogólnobudowlane polegające na: rozbiórce nawierzchni z asfaltu, obrzeży betonowych wraz z utylizacją , wykonaniu robot ziemnych (korytowaniu), ułożeniu obrzeży na ławie betonowej, wykonaniu podbudowy z tłucznia oraz wykonaniu nowej nawierzchni z asfaltu, wraz z rekultywacją terenu po zakończeniu robót budowlanych (humusowanie i obsiew trawą).
Jak czytamy w specyfikacji warunków zamówienia, prace ziemne w obrębie koron drzew wykonawca musiałby wykonać ręcznie i pod nadzorem dendrologa. W obrębie alejek w sąsiedztwie pni drzew, w miejscach z powierzchniowymi korzeniami lub w innych lokalizacjach newralgicznych "z uwagi na drzewostan prace należy prowadzić z zastosowaniem rozwiązań technicznych, które zagwarantują zachowanie drzew. Szczegółowe konstrukcje poszczególnych fragmentów wymagają wyprzedzającego uzgodnienia z Miejskim Konserwatorem Zabytków" - zastrzega ZZM.
Remont podzielony byłby na dwa etapy. Pierwszy obejmowałby przebudowę między innymi alejek w Parku Kleparskim wzdłuż torowiska tramwajowego. Drugim etapem objęte zostałyby alejki od schodów w kierunku psiego wybiegu.
Wartość prac ZZM wycenił na 598,1 tys. złotych.
Niestety, jak informuje Aleksandra Mikolaszek z ZZM, 5 września przetarg został unieważniony ponieważ nie złożono żadnej oferty.
Jedz sezonowo
