Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Milion na koncepcję południowej obwodnicy Gorlic. Kwota zapisana jest w budżecie państwa. Takie prace wykonano już 10 lat temu

Lech Klimek
Lech Klimek
Mamy milion na koncepcję południowej obwodnicy Gorlic. Kwota zapisana jest w budżecie państwa. Takie prace wykonano już 10 lat temu
Mamy milion na koncepcję południowej obwodnicy Gorlic. Kwota zapisana jest w budżecie państwa. Takie prace wykonano już 10 lat temu
Według Barbary Bartuś posłanki na Sejm RP w tegorocznym budżecie państwa Gorlice pierwszy raz tak silnie zaistniały w dziale inwestycji drogowych. Dzięki jej inicjatywie w dokumencie znalazł się zapis dotyczący przeznaczenie miliona złotych na koncepcyjne prace, związane z budową południowej obwodnicy Gorlic.

Temat południowej obwodnicy Gorlic ma długą brodę. Barbara Bartuś w czasie swojej konferencji prasowej przypomniała, że składała już taką propozycję do budżetu państwa, gdy była posłem opozycyjnym.

- Pewnie osoby starsze pamiętają zamieszanie, gdy chciałam, aby poseł Witold Kochan poparł moją poprawkę na 2008 rok, przygotowaną jeszcze przed kryzysem – mówiła Barbara Bartuś. - Poprawkę dotyczącą obwodnicy Gorlic - dodała. - Dokładnie chodziło o projekt, o jakąś koncepcję. I tej poprawki nie tylko pan poseł Kochan nie poparł, ale też głosował przeciwko tak, jak cała koalicja rządzącą. Ta poprawka była też wnoszona wtedy przez śp. Stanisława Koguta w Senacie, ale też przepadła w Sejmie - wyjaśnia dalej posłanka.

Posłanka pokreśliła, że dla rządów Prawa i Sprawiedliwości sprawy każdego miejsca, również takich małych Gorlic, są ważne, dlatego temat wraca.

Trzy koncepcje przebiegu południowej obwodnicy Gorlic

- Pani poseł, która zaproponowała mi, w przeddzień głosowania, podpisanie się pod poprawką, nie była w stanie podać żadnych szczegółów poza ewentualną kwotą - przypomina sprawę sprzed lat Witold Kochan. - Nie było wiadomo, kto ma poprowadzić ten projekt, nie rozmawiała bowiem na ten temat ani z Samorządem Wojewódzkim, ani też z miastem czy powiatem. Krótko mówiąc była to klasyczna polityczna ustawka. Pani Bartuś chciała się przedstawić jako ta, która o Gorlice walczy. Mnie obsadziła w roli tego, który Gorlicom szkodzi – dodaje.

Witold Kochan nie chciał się rozwodzić nad przeszłością głosowań, podkreślił jednak, że sprawa obwodnicy Gorlic została uruchomiona w kadencji 2010-2014, kiedy to po jego interwencji w budżecie Województwa Małopolskiego znalazły się pieniądze na pokrycie kosztów koncepcji południowej obwodnicy Gorlic.

- Pojawiła się wtedy możliwość sfinansowania kosztów inwestycji, ze środków europejskich, będących w dyspozycji Województwa – relacjonuje Kochan - Prace nad koncepcją i konsultacje społeczne prowadziła firma EKKOM. Pierwotna koncepcja zakładała, że obwodnica przebiegać będzie zgodnie z zapisami planu zagospodarowania przestrzennego. Miała odchodzić od drogi krajowej w Ropicy Polskiej w pobliżu kościoła i połączyć się z nią ponownie w Kobylance w pobliżu Zakola - zaznacza.

 

Powstały trzy warianty przebiegu południowej drogi. Pierwszy wariant to 14,4 km obwodnicy i koszt 148 mln, drugi 17,4 km i koszt 199 mln oraz trzeci 17,1 km i koszt 198 milionów. Według podpisanego porozumienia z 2011 r. połowę kosztów budowy obwodnicy miało ponieść województwo małopolskie, a po 25 proc. miasto Gorlice i powiat gorlicki. Dzisiaj te kwoty mają się nijak do finansowej rzeczywistości, w której żyjemy, a koszty budowy południowego obejścia Gorlic będą na pewno kilkukrotnie wyższe.

Konsultacje z mieszkańcami zablokowały prace nad obwodnicą

W trakcie trwających ponad rok konsultacji nie udało się skutecznie przekonać mieszkańców. Blisko 200 osób złożyło pisemny sprzeciw wobec proponowanego przebiegu drogi, głównie z Kobylanki, Sokoła i ul. Długosza.

Ten opór mieszkańców sprawił, że ówczesne władze miasta wspólnie z Zarządem Dróg Wojewódzkich zdecydowały o zleceniu prac nad zachodnią obwodnicą Gorlic, jako alternatywnego działania, mającego usprawnić ruch w mieście.

Teraz przy kolejnym podejściu do tematu, gdy w budżecie państwa zapewniony jest milion złotych na koncepcję południowej obwodnicy Gorlic, posłanka Barbara Bartuś też mówiła o potrzebie konsultacji z mieszkańcami. Przypomniała, że teren, po którym kiedyś planowano obwodnicę, został już częściowo zabudowany, a ona nie chciałaby, żeby nowy projekt był oprotestowany. W tym kontekście posłanka wspomniała choćby o projekcie słynnej sądeczanki, na którą nie brakuje pieniędzy, ale ciężko jest przełamać opór protestujących przeciw budowie w pobliżu ich domów. Podobnie jest z obwodnicą Piwnicznej, gdzie protestują praktycznie wszyscy. Obwodnica Gorlic wpisana jest na listę rezerwową w programie 100 obwodnic i chodziłoby o to, żeby znalazła się na tej głównej.

Wszystkie koncepcje południowej obwodnicy zahaczają o teren gminy wiejskiej Gorlice. To właśnie mieszkańcy tej gminy, jak i władze samorządowe są bardzo żywotnie zainteresowani tymi planami.

- Tak naprawdę to jesteśmy całym sercem za – mówi Jan Przybylski, wójt gminy Gorlice. - Według starych koncepcji obwodnica południową Gorlic powinna zaczynać się w Ropicy Polskiej i tam mieszkańcy czekają na jakiś ruch w tej sprawie. Mają działki zabezpieczone w planie pod budowę drogi – dodaje.

Mieszkańcy Ropicy zdaniem wójta żyją w niepewności, co stanie się z ich własnością, i kiedy ewentualnie może nastąpić ich wykup na potrzeby inwestycji.

- Patrząc na dalszy przebieg ewentualnej obwodnicy to trudno w tej chwili cokolwiek powiedzieć – dopowiada wójt. - Tu wszystko zależy od wybranego wariantu i konsultacji. Mogę zaręczyć, że władze gminy nie zrobią nic, co nie byłoby zgodne z interesem mieszkańców – dodaje.

Miasto musi mieć kolejny most

Wójt zapytany o ewentualną budowę mostu przez Ropę ma potrzeby Gorlic, ale na terenie Ropicy Polskiej podchodzi do tego tematu z pewną rezerwą.

- Nowa przeprawa powinna się łączyć również ze zmodyfikowanym układem drogowym w mieście – mówi. - To oczywiście sprawia, że jeśli już to należałoby budować zachodnie obejście miasta, zaczynając od ulicy Brzechwy. Oczywiście, jeśli okazałoby się, że w wyniku prac koncepcyjnych doszłoby do planu budowy mostu na naszym terenie, to nie byłbym przeciwny - dodaje.

Jan Przybylski wskazuje również ze dobrym rozwiązaniem mogło, by być przedłużenie ulicy Blich aż do Szymbarku, w okolice mostu. Oczywiście nie mogłaby to być alternatywa dla ruchu na drodze krajowej, ale zwyczajna droga wewnętrzna, tylko dla ruchu lokalnego o niezbyt dużym natężeniu.

Również w gminie Sękowa, która też w tych projektach jest uwzględniana, z zainteresowaniem czekają na rozwój wypadków.

- Już w tej chwili mogę powiedzieć, ze naszym zadaniem najlepszy pomysł to poprowadzenie obwodnicy tym wariantem z 2014 roku, który sytuował ją najbliżej miasta. - stwierdza Michał Diduch, sekretarz gminy. - Mam na myśli tę, która przebiega w okolicy choćby ulicą Długosza. Pamiętać należy jednak, że właśnie tam było na etapie powstawania pierwszej koncepcji najwięcej protestów - dopowiada.

Protesty dotyczyły choćby wpuszczenia dużego ruchu samochodowego w osiedle o zwartej zabudowie. Przy ulicach Długosza a wcześniej Węgierskiej jest kilkadziesiąt domów. Droga miałaby przebiegać w pobliżu zabytkowego parku i pałacu, a to też nie jest najlepsze sąsiedztwo takiej inwestycji.

Najsilniej planami inwestycji drogowych są oczywiście zainteresowane władze Gorlic. Kwestia zarówno budowy kolejnego mostu, jak i rozwiązania problemów zakorkowanego miasta, to tutaj problem zarówno bezpieczeństwa jak i jakości życia mieszkańców. Rafał Kukla, burmistrz Gorlic patrzy na sprawę podobnie, jak wójt gminy Gorlice. Priorytetem powinno być zachodnie obejście miasta, które nie tylko skieruje ruch lokalny na nowe tory, ale również dzięki przeprawie mostowej podniesie bezpieczeństwo w mieście.

- Oczywiście docelowo również i południowe obejście odciąży ruch w mieście wspólnie z zachodnim i północnym obejściem, tworząc obwodnicowy ring drogowy wzorem Krakowa czy Rzeszowa – podkreśla burmistrz.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska