Most w Kurowie nagrodzony
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad otrzymała nagrodę za „Dzieło Mostowe roku 2020/2021” w kategorii „Konstrukcja obiektu mostowego”. Związek Mostów Rzeczypospolitej Polskiej docenił przeprawę extradosed przez Dunajec w Kurowie. Wyjątkowo w tym roku, ze względu na pandemię koronawirusa, nagroda przyzna została łącznie za lata 2020-2021.
Most w Kurowie zwyciężył również w XIV edycji Konkursu im. Maksymiliana Wolffa w kategorii „Obiekt o rozpiętości powyżej 70 m” organizowanym przez redakcję branżowego czasopisma „Mosty”. W tej kategorii GDDKiA została już nagrodzona 2019 r. za budowę estakady w Skomielnej Białej w ciągu drogi ekspresowej S7. Honorowy patronat nad konkursem sprawuje Związek Mostowców Rzeczypospolitej Polskiej.
Uroczystość przyznania obu nagród odbyła się w ramach 17. Wrocławskich Dni Mostowych organizowanych przez Politechnikę Wrocławską. Jest to seminarium naukowo-techniczne, cieszące się dużym uznaniem wśród polskich inżynierów specjalizujących się w budowie mostów.
Most w Kurowie budowa i efekt końcowy
Most w Kurowie znajduje się w ciągu drogi krajowej nr 75 na terenie gminy Chełmiec. Został oddany do użytku 25 października 2021 roku i zastąpił dotychczasowy obiekt, zbudowany w 1943 roku, który był wąski i mocno wyeksploatowana. Zaskakującego odkrycia w starym moście dokonali członkowie Stowarzyszenia Historyczno-Eksploracyjnego Sądecczyzny. Podczas prac rozbiórkowych starej przeprawy przy drodze krajowej nr 75 odkryli schron. Sądeccy historyczny i działacze podawali, że mogło to być schronienie dla inżynierów, jak i magazyn broni oraz amunicji, który mógł służyć choćby do wysadzenia mostu.
Nowy most został zbudowany jako obiekt extradosed , łączący konstrukcję wantową z belkową sprężoną. Takie rozwiązanie daje lepszy efekt wizualny oraz jest tańsze w wykonaniu. Ma on 602 m długości, ponad 17 m szerokości i trzy pylony o wysokości 33,5 m. Jest to trzeci najdłuższy tego typu most w Polsce, po moście w Kwidzynie (808,4 m) i Ostródzie (677 m). Przez przeprawę wiedzie ścieżka rowerowa wraz z chodnikiem dla pieszych.
Kurów. Jedną z podpór starego mostu wykorzystano na platform...
Do wybudowania obiektu wykorzystano ok. 24,5 tysiąca metrów sześciennych betonu, prawie 5 tysięcy ton stali miękkiej, 430 ton stali sprężającej, 7,2 km kabli extradosed. Zamontowane na obiekcie czujniki monitorują funkcjonowanie konstrukcji, wykonując pomiary m.in. odkształceń w przekrojach pylonowych i przęsłowych oraz sił na wantach.
- Tak wygląda nowy grobowiec rodziny Koral - twórców „lodowego imperium”
- Przyłapani w czasie przerwy. Nie wiedzieli, że robią im zdjęcia do Google Street View
- Z Krakowa do Nowego Sącza w godzinę już za pięć lat?
- Żegiestów jak malowany. Wymarła miejscowość na zdjęciach z drona
- Niewiarygodne! Część nowego stadionu Sandecji jest wyburzana
