Podobnie jak w Warszawie, również w Krakowie jednym z głównych tematów trwającej kampanii wyborczej stały się transport i komunikacja miejska. I już pojawiają się budzące dużo emocji zapowiedzi.
Podlegli prezydentowi Jackowi Majchrowskiemu urzędnicy ogłosili właśnie, że przygotowują się do zakupu 60(!) nowych tramwajów, o wartości ponad pół miliarda złotych. Byłaby to największa tego typu inwestycja w ostatnich latach w Krakowie. Problem w tym, że gdy dopytujemy o szczegóły, dostajemy wyłącznie ogólniki.
- Obecnie trwają przygotowania do ogłoszenia przetargu. Ma on dotyczyć zamówienia 60 nowych tramwajów - informuje Marek Gancarczyk, rzecznik Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego. Informacje na ten temat można znaleźć nie tylko na stronie MPK, ale również na oficjalnej stronie miasta krakow.pl.
W tych tramwajach najczęściej wystawiane są kary za jazdę be...
- Na pewno o szczegółach tego zamówienia poinformujemy jak tylko będzie to możliwe - zaznacza Marek Gancarczyk. Konkretów więc brak, dlatego mnożą się wątpliwości, m.in. dotyczące finansowania tej wielkiej inwestycji. Niewykluczone, że w MPK będą chcieli pozyskać pojazdy na zasadzie tzw. lisingu finansowego.
Wybrana firma dostarczyłaby tramwaje, a krakowski przewoźnik płaciłby za nie w ratach. O takiej możliwości już w styczniu mówił prezes MPK Rafał Świerczyński. Nie wiadomo jednak, kiedy dokładnie wspomniany przez Marka Gancarczyka przetarg zostanie ogłoszony.
A wymiana pojazdów na nowe to jedna z kluczowych dla pasażerów kwestii. W Krakowie - z około 300 tramwajów - wciąż ponad 100 nie ma niskiej podłogi. Dojeżdżają one m.in. do Nowej Huty czy Bieżanowa. A - szczególnie starsi - podróżni mają duże problemy, by do nich wsiąść.
Na początku roku MPK podpisało umowę z konsorcjum firm Solaris i Stadler Polska na dostawę 35 nowych, ponad 33-metrowych tramwajów. Pierwsze pojazdy z tej partii pojawią się pod Wawelem jednak dopiero na początku 2020 roku. Fizycznie ich budowa jeszcze się nie rozpoczęła. - Nasi inżynierowie opracowują szczegółowo kwestie techniczne, trwa także proces zakupu komponentów do budowy pojazdów oraz uzgodnienia z klientem - informuje Marta Jarosińska, rzeczniczka firmy Stadler Polska.
W ramach tego samego kontraktu miasto ma zamówić od konsorcjum Solaris i Stadler Polska jeszcze 15 dodatkowych tramwajów.
Z ostatnich zapowiedzi MPK wynikało, że „wysokopodłogowe” tramwaje znikną z krakowskich torowisk „około 2025 roku”.
Tymczasem Łukasz Gibała - kandydujący w wyborach samorządowych - poinformował wczoraj, że jeśli zostanie prezydentem Krakowa, jego pełnomocnikiem ds. transportu zostanie dr Jacek Mosakowski.
To m.in. twórca popularnej „Platformy Komunikacyjnej Krakowa”. Uruchomienie kolei miejskiej, gruntowne remonty torowisk tramwajowych i większa liczba podwójnych przystanków autobusowych, częstsze kursy komunikacji do peryferyjnych części miasta i przyspieszenie budowy parkingów typu park&ride - to główne zadania, które według Jacka Mosakowskiego powinno zostać zrealizowane.
KONIECZNIE SPRAWDŹ:
