Jak FIFA walczy z seksizmem?
Zdziwią się Ci, którzy mundialowe mecze oglądają dla rywalizacji na boisku i ...pięknych kibicek. FIFA wydała nowe zalecenia dla nadawców telewizyjnych, którzy transmitują mecze w ramach Mistrzostw Świata w pice nożnej. Producenci zostali zobligowani do zaprzestania wykonywania zbliżeń na kibicujące kobiety znajdujące się na trybunach.
O zmianach poinformował Federico Addiechi - szef komórki FIFA zajmującej się równouprawnieniem. Addoechi argumentując zmiany miał stwierdzić, że „federacja musi przeciwstawić się rosnącemu seksizmowi w futbolu”.
Seksizm na MŚ w Rosji
Seksism w europejskiej piłce bada od lat sieć Football Against Racism in Europe (FARE). Jednostka powstała w Austrii prawie 20 lat temu, a wspiera ją m.in. FIFA, UEFA i Komisja Europejska. FARE niedawno na swoim Twitterze przekazała informację, że ponad 30 dziennikarek zostało prześladowanych w czasie wykonywania swoich obowiązków na Mistrzostwach Świata w piłce nożnej. Mężczyźni molestowali dziennikarki na antenie! Oprócz tego Piara Powar - dyrektor wykonawcza FARE przekazała także dane o molestowaniu kibicek na ulicach, ale liczba ta jest niedoszacowana.
Odpowiednie służby chwalą się zabezpieczeniami przed atakiem terrorystycznym czy atakami na tle rasistowskim, ale odmawiają podania oficjalnych statystyk odnoszących się do działań seksistowskich.
Seksizm to największy problem na trybunach meczy piłkarskich, a nie, jak wcześniej zakładano homofobia czy rasizm. Realna walka z seksizmem będzie prowadzona wielotorowo. Zastrzeżenia do transmisji oraz zbliżeń na konkretne osoby to tylko jedno z rozwiązań.
Koniec złych praktyk agencji fotograficznych
Przykłady nieodpowiedzialnych zachowań można mnożyć, a szukać nie trzeba daleko. Podczas MŚ 2018 popularna agencja fotograficzna Getty Images opublikowała galerię "Najgorętsze fanki mundialu". Zdjęcia przedstawiały głównie młode, być może niepełnoletnie kobiety, kibicki z różnych krajów. Wykonanie takich zdjęć jest zgodne z prawem, ale wychodzi poza tramy etyki zawodowej. Agencja szybko zrozumiała błąd i usunęła galerię ze swoich zbiorów, ale w Internet nie zapomina. Getty Images wyraziła też ubolewanie nad własnym błędem i zapowiedziała wewnętrzne śledztwo w tej sprawie. Ta sytuacja jest doskonałym przykładem tego, że era złych praktyk i seksistowskiego podejścia się kończy.
Czy to koniec Miss Mundialu?
Nowe założenia FIFA i FARE nie wpłyną na popularne zjawisko ostatnich lat, czyli wybór samozwańczych Miss Mundialu. Atrakcyjne kibicki wybierają i oceniają internauci, więc sytuacja będzie się z powodzeniem rozwijać na portalach społecznościowych i forach.
Co myślisz o wyborze Miss Mundialu? Ta praktyka ma sens?
VIDEO: Polska Miss Mundialu Karolina Emus >>>