Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Na południu Krakowa korki jak były, tak będą

Piotr Rąpalski
Przebieg ulicy Nowej Sławka
Przebieg ulicy Nowej Sławka infografika Elżbieta Rzyczniak
Mieszkańcy południowych dzielnic Krakowa od lat zmagają się z niemiłosiernymi korkami, jadąc z i w kierunku centrum. Rozwiązaniem miała być budowa dwóch nowych, szerokich ulic: 8 Pułku Ułanów na Ruczaju oraz Nowej Sławka na Woli Duchackiej. To alternatywy dla zatłoczonych dziś arterii: Kobierzyńskiej, Grota-Roweckiego i Zakopiańskiej.

Problem w tym, że w bieżącym roku miasto dopiero zaprojektuje ledwie 200 metrów z zaplanowanych ponad 2,7 km ulicy 8 Pułku Ułanów. Kiedy zostanie wykonana - nie wiadomo. Terenu pod ul. Nową Sławka nie udało się zabezpieczyć planem zagospodarowania przestrzennego. A inwestorzy już ubiegają się na projektowanych jezdniach o zgodę na postawienie budynków.

Dramat na Ruczaju

Kierowcy z Ruczaju mają już dość. - Kobierzyńska stoi. Muszę co dzień kombinować, uciekam przez osiedle przy ulicy Raciborskiej do Bobrzyńskiego i dalej na szerszą ulicę Grota-Roweckiego do miasta. Ale tam też często korki, bo już wiele osób tak się ratuje - narzeka Magdalena Stokroć z Ruczaju.

Podobna sytuacja ze skracaniem drogi przez lata miała miejsce na ul. Lipińskiego. Tam jednak mieszkańcy spółdzielni Ruczaj-Zaborze powiedzieli dość tranzytowi pod oknami. Ulica się sypie, brakuje pieniędzy na jej naprawę. Spółdzielnia, do której jezdnia należy, już postawiła szlaban i chce zamknąć ruch. Na razie jednak ulica jest jeszcze otwarta. - Przewidujemy okres "oswajania się" z zamontowanym szlabanem i bramą, który trwał będzie od 14 do 30 dni. Przewidywany termin zamknięcia ulicy to przełom lutego i marca 2014 - podaje zarząd spółdzielni.

Rada dzielnicy upomina się o budowę ul. 8 Pułku Ułanów, pod którą teren został zabezpieczony uchwalonym planem miejscowym już w 2010 roku.
- Powinny znaleźć się szybko pieniądze na nią. Nie możemy czekać, aż powstaną większe trasy, jak Pychowicka czy Zwierzyniecka. To zbyt odległe lata, Dębniki już nie mają oddechu - mówi Arkadiusz Puszkarz, przewodniczący dzielnicy Dębniki.

Kropla w morzu potrzeb

Sęk w tym, że budowa ulicy będzie się ślimaczyć. W tym roku miasto wyda tylko 50 tys. zł na zaprojektowanie krótkiego odcinka między ulicą Zawiłą a skrzyżowaniem Żywieckiej i Burgundzkiej, które ma zamienić się w małe rondo.

- Tyle mamy zapisanych pieniędzy na to zadanie. Ten odcinek już jednak poprawi komunikację - twierdzi Michał Pyclik, rzecznik Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu. Na budowę całej ulicy trzeba aż 51 mln zł.
Co ciekawe, ul. 8 Pułku Ułanów ma przebiegać... po śladzie ul. Lipińskiego. Ta zaś należy do spółdzielni. Co na to urząd? Będzie ją wywłaszczał z terenu.

- Dotychczasowym właścicielom przejętych nieruchomości przysługuje odszkodowanie - zaznacza Pyclik.
- Spółdzielnia kategorycznie będzie protestować przeciwko takiemu rozwiązaniu - odpowiada zarząd SM Ruczaj-Zaborze. Pieniędzy jeszcze nie ma, a już szykuje się ostry spór, który pewno skończy się w sądzie.

Drodze grozi zabudowa

Wywłaszczać prywatnych właścicieli działek i to za odszkodowaniami idącymi w grube miliony złotych trzeba też będzie przy budowie ul. Nowej Sławka. Miasto zapewnia, że drogę chce budować.

- Ulica jest nadal w grze. Miasto zrezygnowało jedynie z jej realizacji po południowej stronie obwodnicy. Chce nadal realizować odcinek od ul. Kamińskiego do południowej obwodnicy - podaje Filip Szatanik, wicedyrektor wydziału informacji UMK. - Nie mamy całego terenu, ale staramy się go pozyskać.

W miniony poniedziałek okazało się jednak, że miasto zamierza przerwać prace nad planem zagospodarowania, który miał ochronić teren pod ulicę. Musi to zrobić, aby uchwalić nowe studium zagospodarowania dla całego Krakowa, na którego podstawie tworzy się plany.

Prace nad planem dla Nowej Sławka wlokły się od 2011 roku.
Tymczasem trzech prywatnych inwestorów chce na przebiegu trasy stawiać magazyny i bloki. Zdobyli już wstępne pozwolenia.
Urzędnicy po uchwaleniu studium chcą znów wrócić do prac nad planem, ale wtedy może być już za późno. Inwestorzy są w stanie wcześniej rozpocząć budowy.

Urzędnicy zapewniają, że obie ulice powstaną. Trudno w to jednak uwierzyć, bo inwestycji nie ma zapisanych w wieloletnich planach finansowych miasta do roku 2030.

Artykuły, za które warto zapłacić! Sprawdź i przeczytaj
Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!
"Gazeta Krakowska" na Twitterze i Google+

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska