https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Na S1 od Oświęcimia do Bielska zostało pół roku do oddania pierwszej części nowej drogi. Tak przyszła trasa wygląda obecnie

Bogusław Kwiecień
Pół roku zostało do oddania 15-kilometrowego odcinka S1 od węzła Oświęcim (na zdjęciu) do Dankowic
Pół roku zostało do oddania 15-kilometrowego odcinka S1 od węzła Oświęcim (na zdjęciu) do Dankowic GDDKiA
Plany przewidują, że pierwsza część drogi S1 od Mysłowic Kosztowy do Bielska zostanie oddana w połowie 2025 roku. Będzie to odcinek od węzła Oświęcim do Dankowic. W galerii ze zdjęciami Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad można zobaczyć jak trasa wygląda pół roku przed końcem inwestycji.

Prace między Oświęcimiem a Bielskiem ruszyły w 2022 roku

Inwestycja między węzłami Oświęcim i Suchy Potok pod Bielskiem-Białą rozpoczęła się jesienią 2022 roku. Będzie to także ważny odcinek dla kierowców z Małopolski jadących w Beskidy.

Odcinek od węzła Oświęcim do Dankowic ma długość 15 km
Odcinek od węzła Oświęcim do Dankowic ma długość 15 km
GDDKiA

Jest podzielona na dwa etapy. Pierwszy to właśnie 15-kilometrowy fragment do Dankowic w standardzie dwujezdniowej drogi z dwoma pasami ruchu z rezerwą pod trzeci i trzema węzłami drogowymi.

Trasa od Oświęcimia do Bielska będzie miała dwie jezdnie z dwoma pasami ruchu
Trasa od Oświęcimia do Bielska będzie miała dwie jezdnie z dwoma pasami ruchu
GDDKiA

Jest najdłuższym ze wszystkich czterech etapów brakującego 40-kilometrowego fragmentu S1. Jego koszt na początku inwestycji wyceniony był na blisko 1 mld zł. Roboty drogowe w ocenie GDDKiA wykonane są w ponad 82 proc., a mosty w prawie 89 proc.

Zaawansowanie prac na części od Oświęcimia do Dankowic przekracza 82 proc. w przypadku robót drogowych i sięga blisko 89 proc. mostowych
Zaawansowanie prac na części od Oświęcimia do Dankowic przekracza 82 proc. w przypadku robót drogowych i sięga blisko 89 proc. mostowych
GDDKiA

Pierwotnie ten fragment miał być oddany w lipcu 2024, ale w związku z odkryciami archeologicznymi na części przyszłej trasy trzeba było zawiesić prace. Nowy termin to czerwiec 2025 roku.

Droga S1 ułatwi kierowcom z Małopolski dojazd w Beskidy
Droga S1 ułatwi kierowcom z Małopolski dojazd w Beskidy
GDDKiA

Nieco ponad 10 km tej części trasy zlokalizowane jest w województwie śląskim, a blisko 5,2 km w województwie małopolskim. Przyległe tereny w tym właśnie po stronie małopolskiej połączone będą z S1 trzema węzłami drogowymi: Oświęcim, Brzeszcze i Wola.

Budowa węzła Suchy Potok pod Bielskiem
Budowa węzła Suchy Potok pod Bielskiem
GDDKiA

Postępy prac widać także na części od Bielska do Dankowic. Ten odcinek ma długość 12 km, a jego koszt to prawie 500 mln zł. Tutaj także powstaje dwujezdniowa droga po dwa pasy ruchu z rezerwą pod trzeci oraz dwa węzły drogowe: Stara Wieś i wspomniany Suchy Potok.

Tutaj roboty drogowe zaawansowane są w blisko 67 proc., a w przypadku obiektów inżynierskich ponad 96 proc.

Z tego co wiem, na pozostałej części trasy w stronę Śląska postęp jest dużo gorszy, a jedynie w całości ta droga ma sens - uważa Rafał Piwowarczyk, kierowca z gminy Oświęcim.

Na odcinku od Oświęcimia do Dankowic będą trzy węzły, w tym w Brzeszczach
Na odcinku od Oświęcimia do Dankowic będą trzy węzły, w tym w Brzeszczach
GDDKiA

Na pograniczu Śląska i Małopolski

Brakująca część ekspresowej "jedynki" przebiega na pograniczu Śląska z Małopolską. Na jednym z odcinków przecina m.in. gminę Brzeszcze. Kierowcom z Małopolski ułatwi podróżowanie w jedną stronę na Śląsk, a drugą w Beskidy.

Niestety na kierunku śląskim prace nabierają tempa na jednym z dwóch odcinków, na jakie jest podzielony ten etap inwestycji.

W sierpniu ruszyły prace od węzła Oświęcim do Bierunia. Z kolei dla odcinka do węzła Mysłowice Kosztowy trwają jeszcze uzgodnienia.

Czytaj także

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Motoryzacja

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska