Prace między Oświęcimiem a Bielskiem ruszyły w 2022 roku
Inwestycja między węzłami Oświęcim i Suchy Potok pod Bielskiem-Białą rozpoczęła się jesienią 2022 roku. Będzie to także ważny odcinek dla kierowców z Małopolski jadących w Beskidy.

Jest podzielona na dwa etapy. Pierwszy to właśnie 15-kilometrowy fragment do Dankowic w standardzie dwujezdniowej drogi z dwoma pasami ruchu z rezerwą pod trzeci i trzema węzłami drogowymi.

Jest najdłuższym ze wszystkich czterech etapów brakującego 40-kilometrowego fragmentu S1. Jego koszt na początku inwestycji wyceniony był na blisko 1 mld zł. Roboty drogowe w ocenie GDDKiA wykonane są w ponad 82 proc., a mosty w prawie 89 proc.

Pierwotnie ten fragment miał być oddany w lipcu 2024, ale w związku z odkryciami archeologicznymi na części przyszłej trasy trzeba było zawiesić prace. Nowy termin to czerwiec 2025 roku.

Nieco ponad 10 km tej części trasy zlokalizowane jest w województwie śląskim, a blisko 5,2 km w województwie małopolskim. Przyległe tereny w tym właśnie po stronie małopolskiej połączone będą z S1 trzema węzłami drogowymi: Oświęcim, Brzeszcze i Wola.

Postępy prac widać także na części od Bielska do Dankowic. Ten odcinek ma długość 12 km, a jego koszt to prawie 500 mln zł. Tutaj także powstaje dwujezdniowa droga po dwa pasy ruchu z rezerwą pod trzeci oraz dwa węzły drogowe: Stara Wieś i wspomniany Suchy Potok.
Tutaj roboty drogowe zaawansowane są w blisko 67 proc., a w przypadku obiektów inżynierskich ponad 96 proc.
Z tego co wiem, na pozostałej części trasy w stronę Śląska postęp jest dużo gorszy, a jedynie w całości ta droga ma sens - uważa Rafał Piwowarczyk, kierowca z gminy Oświęcim.

Na pograniczu Śląska i Małopolski
Brakująca część ekspresowej "jedynki" przebiega na pograniczu Śląska z Małopolską. Na jednym z odcinków przecina m.in. gminę Brzeszcze. Kierowcom z Małopolski ułatwi podróżowanie w jedną stronę na Śląsk, a drugą w Beskidy.
Niestety na kierunku śląskim prace nabierają tempa na jednym z dwóch odcinków, na jakie jest podzielony ten etap inwestycji.
W sierpniu ruszyły prace od węzła Oświęcim do Bierunia. Z kolei dla odcinka do węzła Mysłowice Kosztowy trwają jeszcze uzgodnienia.
Czytaj także
