Tym mianem nazywane były wagony spalinowe serii: SAx90080 oraz SAx90081, które początkowo były budowane w Austrii a następnie w polskiej fabryce Fablok w Chrzanowie.
Pociąg ten mógł rozwijać prędkości do 100 km na godzinę składał się z jednego wagonu (dla 50 osób) i obsługiwany był przez dwóch maszynistów. Dzięki temu szybko mógł zmieniać kierunek jazdy. By pojechać „Luxtorpedą” trzeba było kupić bilety w cenie (po przeliczeniu na dziś) 1000 zł. Składy kursowały z Krakowa do Zakopanego, Warszawy, Lwowa, Krynicy.
W roku 1936 jedna z „Luxtorped” ustanowiła niepobity dotąd rekord przejazdu na trasie Kraków – Zakopane: 2 godziny 18 minut.
CZYTAJ RÓWNIEŻ: Przyspieszony pociąg z Krakowa do Zakopanego jeszcze w tym miesiącuZOBACZ KONIECZNIE:
WIDEO: Poważny program
Autor: Gazeta Krakowska, Dziennik Polski, Nasze Miasto

Wideo