Na tory do Zakopanego wraca "Luxtorpeda". Zobacz jak pociąg o tej nazwie wyglądał przed wojną [ARCHIWALNE ZDJĘCIA]

Tomasz Mateusiak
Tomasz Mateusiak
Nowoczesny pociąg dowoził do Zakopanego bogatych letników. Zimą montowano w nim specjalny kufer na narty
Nowoczesny pociąg dowoził do Zakopanego bogatych letników. Zimą montowano w nim specjalny kufer na narty Narodowe Archiwum Cyfrowe
Historia zatoczyła koło i już za kilka dni na tory pomiędzy Krakowem a Zakopanem ponownie wyjedzie... "Luxtorpeda". Internauci zdecydowali, że tak bowiem ma się nazywać nowy pociąg pospieszny pod Tatry. Skład, który finansować będzie Województwo Małopolskie swój pierwszy kurs wykona 30 VI. Z tej okazji postanowiliśmy przypomnieć historię pierwszej „Luxtorpedy”.

Tym mianem nazywane były wagony spalinowe serii: SAx90080 oraz SAx90081, które początkowo były budowane w Austrii a następnie w polskiej fabryce Fablok w Chrzanowie.

Pociąg ten mógł rozwijać prędkości do 100 km na godzinę składał się z jednego wagonu (dla 50 osób) i obsługiwany był przez dwóch maszynistów. Dzięki temu szybko mógł zmieniać kierunek jazdy. By pojechać „Luxtorpedą” trzeba było kupić bilety w cenie (po przeliczeniu na dziś) 1000 zł. Składy kursowały z Krakowa do Zakopanego, Warszawy, Lwowa, Krynicy.

W roku 1936 jedna z „Luxtorped” ustanowiła niepobity dotąd rekord przejazdu na trasie Kraków – Zakopane: 2 godziny 18 minut.

CZYTAJ RÓWNIEŻ: Przyspieszony pociąg z Krakowa do Zakopanego jeszcze w tym miesiącu

ZOBACZ KONIECZNIE:

WIDEO: Poważny program

Autor: Gazeta Krakowska, Dziennik Polski, Nasze Miasto

Wideo

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Ł
Ło Bus
Tysiąc złotych, niezły przelicznik ha ha ha.Rekord przejazdu to była typowa ustawka zrobiona dla fejmu, gdyby dziś robiono to w ten sam sposób to rekord też jest do pobicia.
Dodaj ogłoszenie