Zobacz moment przylotu Antonowa An-225 na lotnisko w Jasionce
Kliknij w przycisk "zobacz galerię" i przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE.
Antonow An-225 Mrija dwukrotnie lądował w ostatnim czasie na lotnisku w Jasionce. Największy samolot świata transportował ładunek z chińskiego portu lotniczego w Tijanin. Jednorazowo na pokładzie przewoził 150 ton aluminiowych odlewów. Okazało się, że trafiły one do firmy Canpack w Brzesku, w której produkowane są puszki napojowe.
- Aluminium, które zostało dostarczone w tym transporcie zostanie wykorzystane do produkcji wieczek na puszki. Były już dwa tego typu transporty, niewykluczone są kolejne - mówi w rozmowie z "Gazetą Krakowską" Marta Kopcik z firmy Canpack S.A.
Skomplikowana operacja logistyczna
Przy dostawie materiałów z Chin największym transportowcem na świecie, Canpack współpracował z firmą logistyczną Gebrüder Weiss. W sumie podczas jednego transportu na pokładzie samolotu przewieziono około 150 ton aluminiowych odlewów.
- Mimo, że loty czarterowe są stałym elementem naszych usług lotniczych, obsługa przewozu towarów samolotem cargo tej wielkości była dla nas czymś wyjątkowym. Nasi menedżerowie frachtu lotniczego w Polsce i Chinach byli w stanie doskonale zorganizować cały łańcuch dostaw między producentem, a odbiorcą w bardzo krótkim czasie i w trudnych warunkach pandemii - zaznacza Stanisław Rościszewski z firmy logistycznej Gebrüder Weiss.
Po rozładowaniu towaru na lotnisku w Jasionce, trafił on później tirami do zakładu produkcyjnego w Brzesku, gdzie oprócz puszek produkowane są także inne opakowania dla przemysłu żywnościowego i chemicznego.
Obecnie Grupa Canpack to wiodący producent branży opakowań metalowych w Europie, stale umacniający też swoją pozycję na rynkach Azji, Afryki i Ameryki Południowej. Moce przerobowe firmy pozwalają na wyprodukowanie 25 miliardów puszek napojowych i miliard opakowań dla przemysłu spożywczego i chemicznego. Firma swój zakład prowadzi także w Tarnowie, gdzie produkowane są zamknięcia do butelek.
Największy samolot na świecie
Antonow An-225 Mrija, który przywiózł materiał dla brzeskiego zakładu to sześciosilnikowy samolot transportowy. Jest to największy obecnie używany i najcięższy w historii samolot. Zbudowano tylko jeden egzemplarz. Maszyna została zaprojektowana, aby przenosiła wahadłowiec kosmiczny Buran oraz części rakiety Energia, jednak z uwagi na zaniechanie programu Buran, nie używano go dłużej w tym celu. An-225 Mrija od 20 lat jest używany komercyjnie przez ukraińskie linie Antonov Airlines do przenoszenia bardzo ciężkich ładunków.
Parametry samolotu An-225:
- Długość: 84 metry
- Wysokość: ponad 18 metrów
- Rozpiętość skrzydeł: ponad 88 metrów
- Ilość silników: 6
- Prędkość maksymalna: 850 km/h
- Ładowność: ok. 250 ton
- Spalanie: ok. 18 ton paliwa/godzinę lotu.
Lotnisko i infrastruktura w Jasionce są przystosowane do przyjmowania największych statków powietrznych świata. Wielokrotnie wcześniej obsługiwało także ogromne Antonowy, ale typu 124, tzw. Rusłany. Gościło też inne szerokokadłubowe samoloty.
Bądź na bieżąco i obserwuj
