https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Nieodwołane wizyty są bolączką tarnowskich przychodni. Pacjenci w ZPS i MCM umawiają się do specjalistów, a później nie przychodzą

Paulina Marcinek-Kozioł
W ZPS w Tarnowie co 12-sty chory  w styczniu nie stawił się w gabinecie u specjalisty w umówionym terminie i nie poinformował o swojej nieobecności.
W ZPS w Tarnowie co 12-sty chory w styczniu nie stawił się w gabinecie u specjalisty w umówionym terminie i nie poinformował o swojej nieobecności. archiwum
Pacjenci, którzy nie przychodzą na umówione wizyty do specjalistów i nie odwołują ich, są prawdziwą zmorą tarnowskich przychodni. Z problemem niesumiennych pacjentów, którzy blokują miejsca innym chorym czekającym w kolejce do lekarza, borykają się także placówki medyczne w całej Małopolsce.

Co dwunastu pacjent nie odwołuje wizyty w ZPS w Tarnowie

W Zespole Przychodni Specjalistycznych w Tarnowie, która jest największą w mieście, tylko w styczniu na umówione wizyty do lekarzy nie zgłosiło się 1635 pacjentów, co stanowi około 9 procent wszystkich osób zarejestrowanych na ten miesiąc w poradniach specjalistycznych. W praktyce oznacza to, że niemal co dwunasty chory nie stawił się na konsultacje w umówionym terminie i nie poinformował o swojej nieobecności. Efekt? Puste fotele w przychodni oraz rosnące kolejki do lekarzy.

- Jeżeli pacjent powiadomi nas przynajmniej dzień wcześniej, że nie przyjdzie to my, zawsze znajdziemy kogoś na jego miejsce z wielkiej listy kolejkowej. Jeśli tego nie zrobi, nie mamy takiej możliwości – tłumaczy Piotr Augustyński, prezes Zespołu Przychodni Specjalistycznych w Tarnowie.

Niezgłaszanie swojej nieobecności u lekarza najczęściej zdarza się w poradniach, w których termin oczekiwania na wizytę jest najdłuższy lub ilość realizowanych świadczeń jest największa. Tak jest choćby w poradni dermatologicznej, gdzie w styczniu aż 289 osób nie poinformowało w rejestracji, że nie przyjdzie na konsultację. Ponad sto pacjentów postąpiło w ten sam sposób w poradniach: chirurgii urazowo-ortopedycznej (138 osób), alergologicznej (126 osób), neurologicznej (124 osoby), chirurgii ogólnej (103 osoby) i reumatologicznej (102 osoby).

W MCM też nie brakuje niesumiennych pacjentów

Z problemem niesumiennych pacjentów boryka się także Mościckiego Centrum Medyczne. W minionym miesiącu 420 osób nie stawiło się na wyznaczone wizyty w przychodni, z czego połowa nie odwołała rezerwacji. Pracownicy MCM na oficjalnym profilu społecznościowym przychodni postanowili zaapelować do chorych.

- Zależy nam przede wszystkim na dobru pacjentów dlatego, jeżeli nie zamierzamy przyjść na umówioną wizytę, poinformujmy wcześniej rejestrację. Jeśli to zrobimy, pomożemy innym szybciej dostać się do lekarza – podkreśla Jan Musiał, prezes Mościckiego Centrum Medycznego.

Problem nieodwołanych wizyt w całej Małopolsce

Z danych Narodowego Funduszu Zdrowia wynika, że skala problemu jest spora i dotyczy przychodni w całej Małopolsce. Tylko w drugim półroczu minionego roku najwięcej pacjentów nie odwołało umówionych wizyt w poradniach z zakresu: ortopedii i traumatologii narządu ruchu  (23 835 osób), kardiologii (21 223 osób), endokrynologii (7 010 osób) czy onkologii (2 871 osób).

Nowe narzędzie do walki z cyberprzestępczością od CERT Polska

od 16 lat
Wideo

Komentarze 1

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
Przy rejestracji dawać papier do podpisu, że w przypadku nieobecności i zarazem nieodwołania wizyty płacimy kare 500 zł i będzie po temacie. Nauczą się ludzie szanować miejsca na wizyty.
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska