Mieszkańcy mają pretensje m.in., że ZIKiT przed wprowadzeniem zmian nie zapytał ich o zdanie. - Konsultacje społeczne były przeprowadzone nieprawidłowo, nowy rozkład jazdy przedstawiono za późno, a do rad dzielnicy trafiły niekompletne informacje - przekonuje Sebastian Kwiatkowski, krakowianin, który wspólnie z radnymi dzielnic przygotował nowy plan komunikacji miejskiej.
Apeluje o przywrócenie linii tramwajowych sprzed remarszrutyzacji (zniknęło ich pięć). Uważa za to, że tramwaje powinny jeździć co 10-20 min. Teraz w godzinach szczytu jeżdżą co 5 min. - Widać, że to nieefektywne rozwiązanie, tramwaje są nierównomiernie wypełnione - podkreśla Kwiatkowski. W dodatku składy stoją w korkach.
Swoje postulaty przedstawiły też przedstawicielki mieszkańców Białego Prądnika. Lucyna Nowak i Halina Dajwór-Sikorska tłumaczyły, dlaczego nowa trasa 154 (jeździ z Siewnej do Nowego Kleparza) nie ma sensu. Przekonywały, jak potrzebna jest linia 114 (z Górki Narodowej na Ruczaj), którą zlikwidowano. - Nie mamy terazdobrego połączenia z dworcem, a przecież to duże osiedle. Jest tu specjalna szkoła podstawowa i gimnazjum, uczniowie nie mają jak dojeżdżać - żali się Lucyna Nowak. - Niestety, nie widać tu dobrej woli ZIKiT. Jedyne co nam proponują, to drobne zmiany kosmetyczne - dodaje Halina Dajwór-Sikorska.
Na spotkaniu wrócił też problem nowej trasy linii 8, kursującej obecnie z Borku Fałęckiego do Cichego Kącika (wcześniej jeździła do Bronowic).
- Zdaniem ZIKiT, przed zmianami tylko 10 proc. pasażerów pokonywało całą trasę, ale nie wierzę, że były to rzetelne badania. Mimo że zebrałam w tej sprawie 1610 podpisów pasażerów, miałam wrażenie, że dla ZIKiT to nie jest opinia społeczna, ale koncert życzeń - mówi krakowianka Joanna Krupiec.
Popiera ją Bogdan Nowak, radny Dzielnicy VI. - Zamiast 8 wystarczyłoby do Cichego Kącika skierować linię 24 kursującą z Kurdwanowa, która nigdy nie była popularna w Bronowicach - proponuje.
Zdaniem ZIKiT tydzień to za mało, by ocenić nowy system komunikacji, dlatego korekty tras będą wprowadzane za trzy miesiące. - Weźmiemy także pod uwagę sugestie mieszkańców - zapewnia Grzegorz Sapoń, wicedyrektor Zarządu. - A pierwsze zmiany w samych rozkładach jazdy wprowadzimy już w sobotę.
Radni dzielnic obmyślili nową siatkę połączeń. Oto niektóre sugestie:
Linie tramwajowe:
6 - zmiana trasy na Kurdwanów - Cichy Kącik
7 - przywrócenie linii na trasie Kurdwanów - Dworzec Towarowy
8 - zmiana trasy na Borek Fałęcki - Bronowice Małe
10 - zmiana trasy na Borek Fałęcki - Pleszów
15 - przywrócenie linii na trasie rondo Hipokratesa - Cichy Kącik
17 - przywrócenie linii
24 - zmiana trasy na Krowodrza Górka - Bronowice Małe (lub Kurdwanów - Cichy Kącik)
26 - przywrócenie linii na trasie Nowy Bieżanów- Dworzec Towarowy
Linie autobusowe:
104 - nowa linia na trasie Czerwone Maki - Paska
113 - zmiana trasy na al. Przyjaźni - Łęg
114 - przywrócenie linii na trasie Górka Narodowa - Czerwone Maki
124 - zmiana trasy na Wieczysta - Nowy Bieżanów Płd.
128 - zmiana trasy na Mistrzejowice - rondo Grunwaldzkie
148 - przywrócenie linii na trasie os.Piastów - Powstańców Wielkopolskich
156 - przywrócenie linii
Przedwojenny Lasek Wolski [ARCHIWALNE ZDJĘCIA]
Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!