https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Nowe Brzesko. Most na Wiśle wymaga remontu i będzie zamknięty

Aleksander Gąciarz
Most w Nowym Brzesku
Most w Nowym Brzesku Aleksander Gąciarz
Zarząd Dróg Wojewódzkich planuje na wakacje remont wiślanego mostu w Nowym Brzesku. Przeprawa może zostać zamknięta na kilka tygodni.

WIDEO: Krótki wywiad

Jak informuje kierownik Rejonu Dróg Wojewódzkich w Jakubowicach Tomasz Dąbrowski most znajduje się w złym stanie technicznym i wymaga pilnego remontu.

- Konieczne jest wykonanie prac naprawczych, które obejmą podpory i ustrój nośny – tłumaczy. Drogowcy chcą wykonać remont w miesiącach wakacyjnych, gdy na przeprawie panuje mniejszy ruch. Tak, aby było to jak najmniej uciążliwe dla mieszkańców. Dokładny termin rozpoczęcia robót i czas ich trwania powinien być znany za około miesiąc.

Już kilka lat temu, ze względu na kwestie bezpieczeństwa, wprowadzono ograniczenie tonażu na przeprawie do 3,5 tony. Po remoncie na pewno nie zostanie on zwiększony. Nie jest nawet wykluczone, że pojawią się kolejne ograniczenia w postaci zmniejszenia tonażu do 2,5 tony i zakazu wjazdu na przeprawę autobusów (w tej chwili jeszcze mogą po moście jeździć).

Zamknięcie przeprawy, nawet w wakacje, na pewno będzie kłopotliwe. Most w Nowym Brzesku jest co prawda przestarzały, składa się tylko z jednego pasa ruchu (pojazdy poruszają się po nim wahadłowo), ale mnóstwo osób korzysta z niego w drodze do szkoły, pracy itp. Najbliższy most przez Wisłę znajduje się w Niepołomicach. Kierowców czekają zatem w czasie remontu dalekie objazdy. Jak zapowiada kierownik Dąbrowski, podczas prowadzenia prac niedopuszczalny będzie również ruch pieszy.

Tymczasem przygotowania, zmierzające do budowy nowego mostu na Wiśle w rejonie Nowego Brzeska, nie posuwają się szybko. Procedura administracyjna, zmierzająca do wydania decyzji środowiskowej dla tzw. wariantu preferowanego (wg niej most miałby być zlokalizowany w Hebdowie) została wstrzymana do momentu, aż inwestor przedstawi raport oddziaływania na środowisko. Teoretycznie ma na to aż trzy lata, ale według zapewnień burmistrza Nowego Brzeska Krzysztofa Madejskiego powinien powstać szybciej. Potwierdzają to również przedstawiciele ZDW. - Chcielibyśmy, aby raport był gotowy w tym roku, a decyzja środowiskowa w połowie roku przyszłego. Bez niej wszelkie inne prace są niemożliwe – wyjaśnia Tomasz Dąbrowski.

Niestety wybór lokalizacji mostu budzi kontrowersje, o czym kilkakrotnie pisaliśmy. Na etapie przygotowywania koncepcji nowej przeprawy pojawiły się trzy propozycje jej umiejscowienia: w Sierosławicach, Hebdowie i rejonie ulicy Nękanowice w Nowym Brzesku. Ze względów ekonomicznych oraz bliskości Nowobrzeskiej Strefy Gospodarczej, jako wariant preferowany wybrano „hebdowski”. Budzi to jednak sprzeciw mieszkańców, którzy zwracają uwagę, że zmieni to charakter spokojnej dotąd miejscowości, może zagrażać zabytkowemu klasztorowi hebdowskiemu, a nawet przyczyni się do większego natężenia ruchu w Nowym Brzesku.

Podczas czwartkowej sesji Rady Miejskiej w Nowym Brzesku kilkakrotnie powtarzały się głosy, by protestujących mieszkańców przekonywać, że budowa przeprawy to dla miasteczka wielka szansa na rozwój. Bez nowego mostu Nowe Brzesko może popaść w marazm. Były nawet opinie, by niezadowolonych „przymusić” do zmiany stanowiska. Burmistrz Madejski tłumaczy jednak, że może tylko tłumaczyć przeciwnikom budowy mostu, jakie da ona gminie korzyści.

- Podczas niedawnego spotkania w tej sprawie w Ispini byłem zaskoczony tym, że mieszkańcy tamtejszych miejscowości dążą do tego, by mieć most u siebie. Tymczasem u nas jest odwrotnie. Ludzie chcą mostu, ale jak najdalej od swoich domów. To daje do myślenia – uważa Krzysztof Madejski.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Ostatnia droga Franciszka. Papież spoczął w ukochanej bazylice

Komentarze 18

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

J
Jaro

Jeżeli wiele dobrych argumentów za lokalizacją hebdowską to należy ją jak najszybciej podjąć!

NIGDY NIE będzie idealnej lokalizacji, trzeba patrzeć na nią w szerszym pola widzeniu: co da jednej i drugiej gminie, co da powiatom, jakie są dalsze możliwości rozwoju tej przeprawy (rozbudowy komunikacyjne poza mostem z drogą dojazdową)

Jeśli najważniejszym argumentem i punktem będzie klasztor, bez bardzo szerokiego patrzenia na ten szlak komunikacyjny, to straci na tym bardzo gmina(y) i jej mieszkańcy.

I jeszcze raz : należy ją jak najszybciej podjąć! bo decyzja miała być podjęta już w zeszłym roku, teraz się okazuje, że może w przyszłym, a może w następnym

Wygląda, że most może się pojawić - przy sprzyjających wiatrach w okolicach 2024, może 2025. Natomiast nie wiemy jak szybko pojawi się ktoś (być może wcześniej niż za 5 lat) i stwierdzi, że dotychczasowy most nie nadaje się do użytku. I po prostu go zamknie.

Rzeczywiście: najwięcej straci na tym strona południowa: Ispinia i okolice. Dlatego dziwię się, że zamiast wspierać starania burmistrza Nowego Brzeska, zaczynają "wspierać" kilka osób ze strony hebdowskiej. Raczej to nie zablokuje powstanie samego mostu, natomiast może dość skutecznie opóźnić prace nad jego powstaniem.

Cóż: poczekajmy do wakacji, 2wu miesięczny poligon/test takiej sytuacji już został zaplanowany.

B
Bakko
6 marca, 23:06, Gość:

Każdy wie ze Hebdow to nie jest dobry wybór. Zabytkowy klasztor a do tego bardzo urokliwa miejscowość do której wybiera sie spora część mieszkańców gminy Nowe Brzesko w celach relaksacyjnych. Wybudowanie mostu zniszczy ciszę i spokój którą tu bardzo doceniam.

Przypomnę tylko, w Krakowie tramwaje jeżdżą w odległości 3-4 metrów od murów zabytkowych kościołów i klasztorów (np. na ulicy Franciszkańskiej i Dominikańskiej) i problemu nie ma. To są jakieś wydumane historie że droga położona w odległości 150 metrów od murów klasztoru a takie odległości są podawane w planach - będzie miała jakikolwiek wpływ na te mury. Poza tym co do ciszy, w planach jest to wszystko wyliczone, kto był na spotkaniu w zeszłym roku to wie, więc każdy z tych argumentów podawany jest tylko po to żeby odwrócić uwagę. Bo połączenie ze strefą jest bardzo ważne. Hebdowska lokalizacja najlepsza.

A
AlBe
7 marca, 08:08, AlBe:

>>może zagrażać zabytkowemu klasztorowi hebdowskiemu

ktoś potrafi poważnie opisać to zagrożenie?

droga dojazdowa ma być w najbliższym punkcie około 200 metrów od zabudowań klasztornych, a sam most około 600...850 metrów i więcej (zależy jak liczyć jego początek i koniec - most to nie jest punkt)

To jest maaaaało??

Tak patrząc to większość mieszkańców gmieny - np. wzdłuż drogi krajowej - jest bardzo poważnie zagrożona. Znacznie bardziej

A
AlBe

>>może zagrażać zabytkowemu klasztorowi hebdowskiemu

G
Gość
6 marca, 17:09, Gość:

Panie Burmistrzu to nie daje do myślenia cytując Pana wypowiedź na końcu tekstu ponieważ Ispinia most mieć musi z uwagi na to, że to jedyna forma dojazdu do Nowego Brzeska(najbliższego miasta) natomiast Hedbów do Nowego Brzeska dojedzie bez problemów. Stąd ta różnica. Proszę się nie dziwić mieszkańcom Hebdowa, którzy mają prawo wyrazić swój sprzeciw i obawę. Tak samo dotyczy to troski o Szkołę rodziców z Mniszowa. Mieszkańcy mają prawo a nawet obowiązek troski o swoją miejscowość

Racja

G
Gość
6 marca, 23:06, Gość:

Każdy wie ze Hebdow to nie jest dobry wybór. Zabytkowy klasztor a do tego bardzo urokliwa miejscowość do której wybiera sie spora część mieszkańców gminy Nowe Brzesko w celach relaksacyjnych. Wybudowanie mostu zniszczy ciszę i spokój którą tu bardzo doceniam.

Zgadzam się

K
Ktoś

Gratuluję inteligencji......

G
Gość

Każdy wie ze Hebdow to nie jest dobry wybór. Zabytkowy klasztor a do tego bardzo urokliwa miejscowość do której wybiera sie spora część mieszkańców gminy Nowe Brzesko w celach relaksacyjnych. Wybudowanie mostu zniszczy ciszę i spokój którą tu bardzo doceniam.

G
Gość
6 marca, 20:23, Gg:

A czemu nie została wybrana opcja Nękanowice ???

Hebdów to zły wybór !!!

Proszę sobie przypomnieć co poprzednia władza chciała zrobić jak remontowali ul Piłsudskiego i Nowy Rynek, miał być deptak aż do Klasztoru w tedy nieruchomości na pewno poszły by w górę.

Spójrzmy na okres letni ile rowerzystów odwiedza przejeżdża przez NB do Klasztoru a jak będzie zamknięty most w okresie letnim ....

Według dużej grupy osób i mieszkańcom Ispini most powinien być wybudowany najlepiej w tym samym Miejscu więc panie Burmistrzu proszę się jeszcze zastanowić nad wyborem lokalizacji miejsca chyba najrozsądniej było by wybrać opcję Nękanowice pozd

6 marca, 20:50, Gość:

Opcja w Nekanowiach przebiega przez dzialki budowlane, obszary archeologiczne oraz obszary Natura 2000. Ponadto dzięki budowie nowego mostu Gmina stara sie wykorzystać szanse na rozwoj strefy gospodarczej, ktora traci inwestorów poniewaz nie ma odpowiedniego dojazdu. Ludzie!!! Ta Gmina stoi w miejscu! Jak ma byc lepiej, jak mamy sie rozwijać???

Czy wybierajac wariant Nekanowic Gmine bedzie stać na wykup domow i dzialek pod droge dojazdową do strefy???? Realia są takie ze nie stac nas na utrzymanie szkoly czy naprawę drog.

"...oraz obszary Natura 2000" - mimo, że najlogiczniejszym dla mnie jest most w Hebdowie, to się nie zgodzę z faktami.

W Nękanowicach nie ma "Natury 2000"

ale... ale... jak najbardziej:

graniczy z tym obszarem, na całej długości.

Drwinia Natura 2000 Specjalny Obszary Ochrony

G
Gość

A zastanawiał sie ktos jak wybor lokalizacji wplynie na okoliczne biznesy? Ile aut przejezdzajacych codziennie przez most zatrzymuje sie w piekarni, Biedronce czy innych sklepach. Kolejki w piekarni mówią same za siebie. Drodzy mieszkańcy korzystajacy z mostu czy jezeli most powsyanie w Nekanowiach bo będziecie zawracac zeby zrobic zakupy przed czy tez po pracy? Większość z Was pojedzie dalej, bo po drodze znajduje sie kilka innych sklepów a przeciez kazdy z nas ceni sobie czas w dzisiejszym zabieganym swiecie. Ulokowanie mostu to nie wybor na kilka lat, to bardzo wazna decyzja Panie Burmistrzu ktora bedzie miala wplyw na rozwoj gminy. Protesty mieszkańców zawsze będą obecne. Niestety nie wszyscy będą zadowoleni. Istotnym jest zastanowienie sie jakie korzysci dzieki budowie chcielibysmy otrzymac? Rozwoj regionu, turystyki, przemysłu czy tez tylko dojazd do pracy czy szkoly??????

G
Gość
6 marca, 20:23, Gg:

A czemu nie została wybrana opcja Nękanowice ???

Hebdów to zły wybór !!!

Proszę sobie przypomnieć co poprzednia władza chciała zrobić jak remontowali ul Piłsudskiego i Nowy Rynek, miał być deptak aż do Klasztoru w tedy nieruchomości na pewno poszły by w górę.

Spójrzmy na okres letni ile rowerzystów odwiedza przejeżdża przez NB do Klasztoru a jak będzie zamknięty most w okresie letnim ....

Według dużej grupy osób i mieszkańcom Ispini most powinien być wybudowany najlepiej w tym samym Miejscu więc panie Burmistrzu proszę się jeszcze zastanowić nad wyborem lokalizacji miejsca chyba najrozsądniej było by wybrać opcję Nękanowice pozd

Opcja w Nekanowiach przebiega przez dzialki budowlane, obszary archeologiczne oraz obszary Natura 2000. Ponadto dzięki budowie nowego mostu Gmina stara sie wykorzystać szanse na rozwoj strefy gospodarczej, ktora traci inwestorów poniewaz nie ma odpowiedniego dojazdu. Ludzie!!! Ta Gmina stoi w miejscu! Jak ma byc lepiej, jak mamy sie rozwijać???

Czy wybierajac wariant Nekanowic Gmine bedzie stać na wykup domow i dzialek pod droge dojazdową do strefy???? Realia są takie ze nie stac nas na utrzymanie szkoly czy naprawę drog.

G
Gg

A czemu nie została wybrana opcja Nękanowice ???

Hebdów to zły wybór !!!

Proszę sobie przypomnieć co poprzednia władza chciała zrobić jak remontowali ul Piłsudskiego i Nowy Rynek, miał być deptak aż do Klasztoru w tedy nieruchomości na pewno poszły by w górę.

Spójrzmy na okres letni ile rowerzystów odwiedza przejeżdża przez NB do Klasztoru a jak będzie zamknięty most w okresie letnim ....

Według dużej grupy osób i mieszkańcom Ispini most powinien być wybudowany najlepiej w tym samym Miejscu więc panie Burmistrzu proszę się jeszcze zastanowić nad wyborem lokalizacji miejsca chyba najrozsądniej było by wybrać opcję Nękanowice pozd

G
Gość
6 marca, 18:09, Gość:

Ja jest potrzeby most to należy go wybudować lub wyremontować, a nie pitolć o wymogach środowiska ludzie się przemieszczaniu i przemieszczać muszą

remont to chwilowe rozwiązanie, "krótkoterminowe" podtrzymanie jego żywotności

G
Gość
6 marca, 10:35, Gość:

Jak robić remont to tak, by tonaż pozwalał na poruszanie się autobusów (czyli nośność musi być przynajmniej 16-18 ton) a szerokość taka, by autobus mógł mijać się z równie szerokim pojazdem jadącym z przeciwka.

remont taki (w takiej formie) bylby pewnie droższy niż zbudowanie nowego (a przez czas budowy - zapewne brak komunikacji pomiędzy stronami)

To jak z domem: lepiej budować nowy niż w kółko remontować stary.

w NB był Dom Towarowy: no i widzimy, że nowy właściciel nie chciał go remontować tylko jednak buduje coś nowego

G
Gość

Ja jest potrzeby most to należy go wybudować lub wyremontować, a nie pitolć o wymogach środowiska ludzie się przemieszczaniu i przemieszczać muszą

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska