- Przystanek kolejowy Kraków Grzegórzki powstaje na jednej z estakad, które zostały wybudowane w rejonie ulicy Grzegórzeckiej. Dzięki niemu zmieni się transportowa mapa Krakowa. Od razu po otwarciu stanie się jednym z najważniejszych przystanków kolejowych w Krakowie - podkreśla Piotr Hamarnik z PKP Polskie Linie Kolejowe.
Na przystanku pociągi będą się zatrzymywać przy dwóch peronach ciągnących się na długości 200 metrów. Perony zostały zlokalizowane przy zewnętrznych torach estakady kolejowej. - Będą się tu zatrzymywać pociągi kolei aglomeracyjnej i regionalnej. Dzięki położeniu w ścisłym centrum miasta i bliskości przystanków tramwajowych i autobusowych, miejsce to od razu stanie się ważnym węzłem komunikacyjnym - dodaje Piotr Hamarnik.
Duża część prac związanych z budową przystanku Kraków Grzegórzki została już wykonana. Gotowe są perony i ich zadaszenie.
Obecnie wykonawcy pracują przy realizacji nawierzchni przystanku, która ma zostać pokryta specjalną, antypoślizgową żywicą. Wykonane mają być na niej także ścieżki naprowadzające i ścieżki bezpieczeństwa.
- Przed nami jeszcze prace wykończeniowe i instalacyjne. Pojawi się tu nowe oświetlenie, nowy system nagłośnienia, tablice informacji pasażerskiej i mała architektura w postaci ławek i spoczników dla podróżnych - informuje Piotr Hamarnik.
W rejonie peronów, kilka metrów pod nimi, rozpoczęto prace związane z budową ciągów komunikacyjnych związanych z przystankiem. W pierwszej kolejności wykonawcy budują od strony ul. Berka Joselewicza schody, którymi będzie można dojść na perony. Schody wraz z windami z dwóch stron (na każdy z peronów od ul. Dietla i Grzegórzeckiej) mają też powstać w rejonie wiaduktu kolejowego nad ul. Grzegórzecką, z którym przystanek sąsiaduje.
- To nie jedyne zmiany, które czekają najbliższą okolicę przystanku. Wzdłuż niego powstanie nowa ulica. Natomiast wzdłuż całych estakad od ul. Kopernika aż do mostów kolejowych nad Wisłą powstaną nowe ciągi dla pieszych i rowerzystów - dodaje Piotr Hamarnik.
Kraków. Poszerzają przejazd na ulicy Opolskiej. Od soboty ud...
Budowa przystanku Kraków Grzegórzki prowadzona jest w ramach gigantycznego zadania za przeszło 1,2 mld zł, polegającego na dobudowie drugiej pary torów na linii kolejowej E30 na odcinku Kraków Główny Towarowy - Rudzice. W ramach tego zadania powstały m.in. estakady kolejowe (zastąpiły nasyp) między ul. Kopernika i Miodową. Budowane są też mosty kolejowe nad Wisłą (dwa są gotowe, trzeci powstaje wraz z kładką pieszo-rowerową) i przebudowywany wiadukt nad ul. Grzegórzecką.
Plan jest taki, by dodatkowe tory dla pociągów szybkiej kolei aglomeracyjnej zostały udostępnione od czerwca przyszłego roku. Z przystanku kolejowego Kraków Grzegórzki pasażerowie mają korzystać w II połowie 2023 r. wraz z wprowadzeniem nowych rozkładów jazdy (być może od września).
- Ten obiekt całkowicie zmienił centrum Krakowa! Budowa zaczęła się 20 lat temu!
- Greckie plaże i chorwackie wody na wyciągnięcie ręki. Wakacje 30 minut od Krakowa!
- Spektakularne zdjęcia lotnicze dwóch odcinków zakopianki! Są postępy
- Horoskop na wrzesień 2022 dla wszystkich znaków zodiaku
- Niezwykła wieś z Małopolski znów jest gwiazdą internetu
