FLESZ - Bezrobocie nadal maleje

Tzw. uchwałę krajobrazową sądeccy radni przyjęli w 2017 roku. Jest ona konsekwencją ustawy, która weszła w życie w 2015 roku i dała możliwość tworzenia przepisów dotyczących regulowania kwestii porządku w zakresie reklam i małej architektury, a także ogrodzeń. Miasto zostało podzielone na pięć obszarów. Pierwszy to ścisłe centrum: starówka, rejon al. Wolności i Batorego, os. Przydworcowe, do tego cenne krajobrazowo miejsca jak Park Strzelecki, klasztor sióstr niepokalanek i stary cmentarz. Tutaj wymogi były zaostrzone a termin dostosowania minął w lipcu 2018 roku. Różnica jest zauważalna. Na pozostałych obszarach ten termin był dłuższy i wynosił 3 lata, minął w lipcu 2020 roku. Opóźnienie w egzekwowaniu obowiązującego prawa lokalnego miasto tłumaczy pandemią koronawirusa.
-W obliczu panującego zagrożenia zdrowia oraz spowolnienia gospodarczego kwestia spraw estetyki przestrzeni miasta, która w dużej mierze zależy od samych przedsiębiorców siłą rzeczy zeszła na drugi plan- mówi nam Mariusz Smoleń, kierownik Referatu Komunikacji Społecznej UM w Nowym Sączu.
Informują nie egzekwują
Zgodnie z przekazanymi przez Wydział Architektury i Urbanistyki UM Nowego Sącza informacjami miasto prowadzi prowadzi przede wszystkim działania polubowne, wysyłając pisma z informacją i prośbą ze wskazaniem terminu usunięcia/ dostosowania reklam i niezgodnych z w/w uchwałą.
-Przynosi to efekty, bowiem w 2019 i 2020 roku znaczna część tablic reklamowych znikła, zwłaszcza dotyczy to wolnostojących reklam wielkoformatowych, które swoimi gabarytami najbardziej ingerują w miejską tkankę i jednocześnie są najtrudniejsze do wyeliminowania- mówi nam Mariusz Smoleń, kierownik Referatu Komunikacji Społecznej UM w Nowym Sączu.
Szacowana przez Wydział Architektury i Urbanistyki liczba reklam dostosowanych do wprowadzonych w 2017 roku regulacji wynosi odpowiednio ok. 90 proc. na terenie Śródmieścia, ok. 75 proc. dla obszaru dróg wlotowych do miasta oraz ok. 7proc. - na pozostałych terenach miasta nie ujętych w w/w obszarach. Liczba ta została oszacowana na podstawie regularnie przeprowadzanych inwentaryzacji w terenie i ma tendencje wzrostową.
Miasto stawia na nieustanne działania informacyjne do tej pory nie zostało wszczęte żadne postępowanie egzekucyjne ze strony Urzędu pociągające za sobą konsekwencje dotkliwe finansowo dla przedsiębiorców.
-Z racji tej, proces dostosowania reklam odbywa się też dłużej, ale na drodze koncyliacji, w formie przekazu informacyjnego, a nie na zasadzie podejmowanych egzekucji, nakładających na właściciela reklamy sankcje- tłumaczy.
Reklamy przy stadionie Sandecji biją po oczach
Płot przy ul. Kilińskiego otaczający stadion Sandecji praktycznie z każdej jest strony jest obwieszony banerami, otoczenie Miejskiego Stadionu nie wygląda estetycznie. Zgodnie z założeniami uchwały krajobrazowej niemal wszystkie bilboardy i płachty reklamowe powinny zniknąć najpóźniej 28 lipca 2020 roku. Smoleń zaznacz, że to wszystko jest kwestią czasu. Tu warto przypomnieć, że kibicie i mieszkańcy czekają na pozytywne rozstrzygnięcie kolejnego przetargu na budowę wyczekiwanego stadionu Sandecji.
-Zarówno Stadion Miejski jak również jego otoczenie ulegnie w najbliższym czasie zasadniczym przemianom, wpłynie to również na poprawę estetyki umieszczanych tam reklam- zapewnia Smoleń.
- Wsie pod Nowym Sączem w kamerach Google Street View. Zobacz, co zarejestrowały
- Sądecka giełda cieszy się ogromną popularnością. W niedziele odwiedzają ją tłumy
- TOP 10 sądeckich szkół średnich według opinii w Google
- TOP 10 zamków i dworów maksimum w godzinę jazdy od Nowego Sącza
- Sądecka projektantka mody Zuzanna Żytkowicz podbija Instagram
- Najwyższe wygrane w LOTTO. Sądeczanie zgarnęli za szóstkę nawet kilkanaście milionów