W zwycięskiej "siódemce" najlepszy wynika uzyskała klasa VI A (33,4 pkt). Druga była klasa VI B także z rewelacyjnym wynikiem (31,7 pkt).
- Powiem nieskromnie, ale zdążyliśmy się przyzwyczaić do sukcesów. Sądeckie szkoły zawsze mają lepsze wyniki, niż średnia w Małopolsce - podkreśla dyrektor Delegatury Kuratorium Oświaty w Nowym Sączu Stanisław Szudek.
Wyniki uczniów, pobierających naukę w szkołach w Nowym Sączu, są zdecydowanie lepsze, niż uczniów z powiatu. Ale zdarzają się takie gminy, gdzie wynik jest naprawdę dobry. Choć niestety nie brakuje takich, gdzie ta średnia jest nieco gorsza.
Radości z wyniku szóstoklasistów nie kryje Józef Klimek, dyrektor Wydziału Edukacji Urzędu Miasta Nowego Sącza. - Cieszymy się, bo tegoroczne wyniki są imponujące. Mamy jedną szkołę, która zdobyła ósmy tzw. stanin, czyli prawie najwyższy w dziewięciopunktowej skali używanej w edukacji. Zdecydowana większość szkół uzyskała stanin siódmy i to jest budujące - mówi dyrektor Klimek.
Dodaje, że ten sukces był możliwy dzięki ciężkiej pracy uczniów i nauczycieli. Duży wpływ na to mają też rodzice, którzy stwarzają swoim dzieciom dogodne warunki do nauki.
Podobnie uważa Katarzyna Fałkowska, dyrektor Szkoły Podstawowej nr 2 w Nowym Sączu.
- Udało nam się podskoczyć o jedno oczko w skali staninowej, z szóstki na siódemkę. I to dla nas ogromny sukces - mówi dyrektor Fałkowska. - Spodziewaliśmy się, że test może wypaść dobrze, bo ten próbny był sukcesem. Udało się to dzięki pracy nauczycieli i samych dzieci. Coraz chętniej chłoną wiedzę - dodaje.
Dyrektorka SP nr 2 zwraca uwagę, że każda szkoła ma uczniów zdolnych i takich, którym gorzej idzie nauka. W tym roku tylko jednemu uczniowie "dwójki" udało się uzyskać komplet punktów, czyli 40. Ale byli też uczniowie, którzy napisali na 14.
Z siódmego stanina cieszy się również dyrektor Szkoły Podstawowej nr 3 w Nowym Sączu. Andrzej Hasslinger zaraz po ogłoszeniu wyników przeszedł wszystkie klasy i gratulował zarówno uczniom, jak i nauczycielom.
- Radość jest duża, choć mamy lekki niedosyt. Zabrakło nam dwóch dziesiątych do ósmego stanina - zaznacza dyrektor Hasslinger. - Ale będziemy się starać, by w przyszłym roku było jeszcze lepiej. - dodaje.
Wyniki szkół podstawowych w powiatach
Miejscowość | Średni wynik w pkt. | Średni wynik w proc. | Liczba przystępujących do egzaminu |
Pow. nowosądecki | 24,93 | 62,32 | 2717 |
m. Grybów | 25,29 | 63,24 | 85 |
Chełmiec | 25,76 | 64,41 | 384 |
Gródek n. Dunajcem | 25,51 | 63,79 | 103 |
Grybów | 25,80 | 64,49 | 315 |
Kamionka Wielka | 24,45 | 61,13 | 144 |
Korzenna | 24,01 | 60,01 | 194 |
Krynica-Zdrój | 25,02 | 62,54 | 172 |
Łabowa | 23,98 | 59,95 | 96 |
Łącko | 23,87 | 59,67 | 211 |
Łososina Dolna | 25,33 | 63,32 | 147 |
Muszyna | 25,08 | 62,70 | 135 |
Nawojowa | 23,18 | 57,94 | 108 |
Piwniczna-Zdrój | 24,98 | 62,44 | 127 |
Podegrodzie | 25,54 | 63,84 | 183 |
Rytro | 22,72 | 56,79 | 39 |
Stary Sącz | 24,72 | 61,81 | 274 |
Pow. limanowski | 25,59 | 63,98 | 1675 |
m. Limanowa | 27,56 | 68,91 | 220 |
m. Mszana Dolna | 25,97 | 64,93 | 109 |
Dobra | 24,62 | 61,56 | 90 |
Jodłownik | 26,50 | 66,25 | 92 |
Kamienica | 25,46 | 63,66 | 108 |
Laskowa | 24,36 | 60,91 | 107 |
Limanowa | 25,53 | 63,83 | 303 |
Łukowica | 26,49 | 66,21 | 138 |
Mszana Dolna | 25,51 | 63,78 | 198 |
Niedźwiedź | 21,78 | 54,46 | 101 |
Słopnice | 25,59 | 63,97 | 126 |
Tymbark | 25,27 | 63,16 | 83 |
Powiat gorlicki | 25,30 | 63,24 | 1093 |
m. Gorlice | 26,28 | 65,69 | 217 |
Biecz | 25,38 | 63,44 | 168 |
Bobowa | 24,48 | 61,19 | 132 |
Gorlice | 26,10 | 65,25 | 161 |
Lipinki | 22,36 | 55,89 | 73 |
Łużna | 25,73 | 64,32 | 77 |
Moszczenica | 27,93 | 69,83 | 58 |
Ropa | 23,48 | 58,70 | 75 |
Sękowa | 24,66 | 61,65 | 50 |
Uście Gorlickie | 24,67 | 61,68 | 82 |
Rozmowa. Szkoła to coś więcej niż uczniowie, pedagodzy i budynek - to rodzina
Rozmowa z dyrektorem Szkoły Podstawowej nr 7 w Nowym Sączu Mariuszem Horowskim
Nie wychwalają Pana zbytnio po mieście, a okazuje się, że kieruje Pan podstawówką wyrastającą na lidera. Jak Pan to udało robić?
Zabrakło nam pół punktu, żeby znaleźć się w najwyższym przedziale klasyfikacji sprawdzianu klas szóstych, ale oczywiście cieszymy się, cała szkoła. Próbuję realizować swoją wizję szkoły od 9 lat i są efekty. W ubiegłym roku nasi uczniowie klas szóstych także byli najlepsi. Uważam, że szkoła, to coś więcej niż uczniowie, nauczyciele i budynek. To rodzinna więź i wspólnota interesów. Powiedziałem kiedyś kolegom nauczycielom, że jeśli ktoś uważa, iż odpowiedzialność za szkołę spoczywa tylko na mnie, niech się od razu zwolni.
Zabrzmiało to jak dyrektywa myślenia za dyrektora.
Nic podobnego. Jak zachęta do zrozumienia, że stanowimy jeden zespół, że szkoła to miejsce pracy, które nie jest nam dane raz na zawsze, i że najwyższym dobrem jest powierzone nam przez rodziców dziecko.
Takim myśleniem zaraził Pan chyba także rodziców, bo masowo chcą zapisywać swoje pociechy do "siódemki".
Rzeczywiście, ale musimy odmawiać przede wszystkim z powodów bezpieczeństwa. Szkoła nie jest z gumy. Teraz mamy 5 pierwszych klas, od września będzie 6, a z chętnych utworzylibyśmy jeszcze ze 4.
Czym konkretnie szkoła przyciąga dzieci?
Jesteśmy jedyną szkołą w mieście, która nie ma już tablic, ale zestawy multimedialne. 80 proc. nauczycieli posiada dodatkowe kwalifikacje specjalistyczne. Są tacy, którzy prowadzą szkolenia z zakresu nauczania metodami alternatywnymi. Mieliśmy ucznia, którego rodzice przywozili na lekcje ze Szczawnicy. Nie chwalimy się, robimy swoje.
Artykuły, za które warto zapłacić! Sprawdź i przeczytaj
Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!
"Gazeta Krakowska" na Twitterze i Google+