Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nowy spektakl Teatru Ludowego "Rozbitkowie" współtworzyły osoby niewidome

Julia Kalęba
Julia Kalęba
7 marca premiera "Rozbitków" w reżyserii Justyny Łagowskiej na podstawie "Burzy" Williama Szekspira w Teatrze Ludowym (os. Teatralne 23).
7 marca premiera "Rozbitków" w reżyserii Justyny Łagowskiej na podstawie "Burzy" Williama Szekspira w Teatrze Ludowym (os. Teatralne 23). fot. Klaudyna Schubert
Dziś w Teatrze Ludowym premiera społecznego spektaklu „Rozbitkowie”. Unikalny zapis poszukiwań twórczych w reżyserii Justyny Łagowskiej uwzględnia potrzeby widomej i niewidzącej publiczności.

Widzowie-Rozbitkowie dostają w prezencie Wyspę. Muszą ją poznać, zasiedlić, uczynić swoją. Stawanie się mieszkańcem Wyspy to proces, podczas którego dochodzą do głosu indywidualne pragnienia i potrzeby. To również droga tworzenia się bohatera literackiego, który może wszystko. Z Rozbitka staje się Księciem, ale by to osiągnąć, musi nauczyć się wyrażać swoje pragnienia i zyskać powszechną zgodę na to, by je spełnić. Spektakl bazujący na „Burzy” Williama Szekspira pokazuje, jak marzenia stają się rzeczywistością, jak wyobraźnia wynosi na wyżyny własnych fantazji i krok po kroku pozwala im się spełniać.

W sztuce obok aktorów Teatru Ludowego wystąpią osoby niewidome i słabowidzące. To efekt dwuletniej pracy warsztatowej z uczestnikami projektu „Przewodnicy zmysłów”. Ich celem było stworzenie nowej formy wydarzenia teatralnego, odrzucającej pryzmat wzroku i prowokującej widzów do obioru spektaklu pozostałymi zmysłami.

- Stworzyliśmy wartość, która nie jest ani słuchowiskiem, ani spektaklem teatralnym. To coś pomiędzy. Można uczestniczyć w spektaklu jako osoba widząca i na takiej samej zasadzie odbierać spektakl będąc niewidomym albo niedowidzącym –mówił podczas próby medialnej Maciej Namysło, aktor Teatru Ludowego w Krakowie.

Podczas pracy warsztatowej uczestnicy z niepełnosprawnością wzroku wspierali twórców teatralnych w poszukiwaniu rozwiązań artystycznych, które miały wzmacniać przekaz spektaklu, ale nie poprzez obraz. Uczestniczyli w zajęciach choreograficznych, pracowali z dramaturgiem Michałem Pabianem, a także Karolem Nepelskim, który skomponował muzykę. Na podstawie ich improwizacji aktorskich powstały monologi bohaterów, a scenariusz wzbogacił się o nowe postaci. Efektem tej pracy było także zaprojektowanie wielokanałowego systemu dźwiękowego, również rekwizyty i scenografia zostały zaprojektowane tak, by dawały dotykowe i zapachowe wrażenia.

Premiera 7 lutego na scenie Stolarnia.

od 7 lat
Wideo

Jak czytać kolory szlaków turystycznych?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska