Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nowy Targ. Ruszyła wycinka drzew pod kolejny odcinek nowej zakopianki

Tomasz Mateusiak
Tomasz Mateusiak
Piły poszły w ruch! Choć Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad nie ma jeszcze formalnego pozwolenia na budowę kolejnego odcinka dwupasmowej zakopianki (z Rdzawki do Nowego Targu) to de facto pierwsze prace na terenie, po której pobiegnie nowa droga, już trwają. W tzw. borze kombinackim pomiędzy Nowym Targiem a Ludźmierzem trwaj duża wycinka drzew by zwolnić teren pod przyszłą dwupasmówkę. Drwale muszą się spieszyć bo ostatnie przeznaczone do ścięcia drzewo nie może paść później jak 29 lutego.

WIDEO: Krótki wywiad

- Ta data jest bardzo ważna - mówi nadleśniczy Roman Latoń z Nadleśnictwa Nowy Targ Lasów Państwowych. - Dzień później czyli 1 marca rozpocznie się w Polsce okres lęgowy ptaków. W jego trakcie nie można wycinać drzew bo mogą się na nich znajdować gniazda w których będą składane jaja. Patrząc jednak na tępo prowadzonych w Borze Kombinackim prac to jestem spokojny, że do tego czasu wycinka się zakończy.

DK47. Budowa zakopianki Rdzawka - Nowy Targ [MAPA, WIZUALIZACJE]

Obecnie w lesie pracują bowiem dwie firmy wynajęte przez nadleśnictwo. Pierwsza z nich wchodzi w las przecinką od ulicy Ludźmierskiej. Druga wycina drzewa od przysiółka przy ulicy Składowej skąd prace idą równolegle w kierunku wschodnim (obecna zakopianka) jak i zachodnim (tak by spotkać się z drugą ekipą). Drzewa sukcesywnie wywożone na teren składowisk Nadleśnictwa skąd będą w późniejszym okresie sprzedawane poprzez przetargi.

W trakcie wycinki, jak szacują leśnicy, zostanie pozyskanych ok. 3 tysięcy kubików grubego drzewa. Do wycięcia przeznaczono bowiem blisko 13 hektarów lasu. - Drobniejsze drewno jak gałęzie mogę sobie zabrać do spalenia okoliczni mieszkańcy - mówi Latoń. - Z kolei najdrobniejsze pozostałości nie będą zbierane bo to one utwardzą grunt na tyle, że w momencie gdy wjadą na niego ciężkie maszyny wyrywające pniaki z korzeniami to lepiej będzie im się po takim igliwiu jeździć.

Jak mówi leśniczy o ile na początku nowotarskiemu nadleśnictwu nie podobał się pomysł przeprowadzenia nowej zakopianki właśnie przez ten las to ostatecznie okazało się, że nie ma możliwości by szosę poprowadzić w innym miejscu.

– Walczyliśmy o to, żeby nowa „zakopianka” nie przecinała całkowicie środkowej części Boru, tylko pobiegła bardziej z boku i dlatego w tej chwili jest bardziej przytulona do miasta – mówi mężczyzna – Walka była bardzo trudna. Sugerowaliśmy, że można całkowicie ominąć Bór. Tutaj mamy bardzo ważne z punktu widzenia hodowli genetycznej drzewostany sosny podhalańskiej, w pierwszym stopniu ochronności. Nie pozwoliliśmy więc, by „zakopianka” te piękne fragmenty przecinała, bo całkiem by je zniszczyła.

Pracownicy Lasów Państwowych zapewniają też, że po budowie zakopianki dalej będzie można korzystać z niezwykle popularnych ścieżek rowerowych prowadzących przez ten teren. W jednym miejscu ścieżka ta będzie prowadziła pod szosą tunelem W innym przejazd będzie możliwy pod estakadą. pod tą ostatnią będą mogły tez przechodzić dzikie zwierzęta migrujące od strony Tatr do koryta rzeki Dunajec.

Zakopianka Rdzawka-Nowy Targ. Podpisali umowę na budowę drog...

Sama budowa zakopianki do Nowego Targu ruszy prawdopodobnie w czerwcu. Wojewoda małopolski czeka na ostatnie dokumenty od projektanta i po nic wyda zgodę na budowę. Tą będzie prowadzić firma Intercor z Zawiercia, która za całe zlecenie zarobi 880 milionów złotych. Pierwsi kierowcy nowym odcinkiem pojadą późną jesienią 2023 roku.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska