Zakopianka: Zbudują węzeł za miliony, by po kilku latach znów go rozkopać?

Tomasz Mateusiak
Tomasz Mateusiak
Jak obiecuje minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, już wiosną przyszłego roku ruszy budowa kolejnego odcinka nowej zakopianki pomiędzy Rdzawką a Nowym Targiem. Niestety, zdaniem wielu osób kończący odcinek „Węzeł Nowy Targ Południe” będzie rozwiązaniem niepełnym i stosunkowo szybko trzeba będzie go przebudować. Wszystko dlatego, że węzeł nie da możliwości skrętu dla kierowców jadących od strony Zakopanego do Nowego Sącza i Białki Tatrzańskiej.

Dwupasmówka do Targu

Umowa na budowę odcinka Rdzawka - Nowy Targ została podpisana 18 września zeszłego roku.

Firma Intercor z Zawiercia zadeklarowała, że najpierw zaprojektuje, a następnie zdobędzie stosowne pozwolenia i ostatecznie wybuduje długą na 16 km dwupasmową drogę.

Początkowo zakładano, że dwa lata zejdzie drogowcom na projektowanie, a sama budowa potrwa kolejne dwa lata czyli do przełomu 2022 i 2023 r.

DK47. Budowa zakopianki Rdzawka - Nowy Targ [MAPA, WIZUALIZACJE]

Dziś wydaje się, że nową drogą możemy pojechać nieco szybciej bo minister infrastruktury ogłosił niedawno, że Intercor wystąpił już do wojewody małopolskiego o pozwolenie na budowę zakopianki i deklaruje, że chciałby ruszyć z robotami już wiosną 2020 r.

Co ze skrętem na Białkę?

- I to jest świetna informacja - mówi Marek Drąg, mieszkaniec Nowego Targu i pasjonat inżynierii drogowej udzielający się na fachowym forum internetowym SkyscraperCity.

- Gorzej, że po tym jak z kolegami dokładnie przestudiowaliśmy projekty drogi to okazało się, że kończący nowy odcinek węzeł „Nowy Targ południe" będzie nie w pełni funkcjonalny i nie pozwoli wyprowadzić całego ruchu z centrum- zauważa Drąg

Chodzi o to, że węzeł pozwoli płynnie skręcić kierowcom jadącym od Krakowa na Zakopane i tym podążającym w przeciwnym kierunku.

Zmotoryzowani będą też mogli zjechać z nowej zakopianki od strony centrum Nowego Targu tyle, że to nie nastąpi na węźle, tylko samochody będą musiały przejechać około 200 m dalej w kierunku Zakopanego, a następnie nawrócić na rondzie i dalej kierować się od strony Zakopanego.

Węzeł w żaden sposób nie daje możliwości kontynuowania jazdy w kierunku wschodnim (na Nowy Sącz i Białkę Tatrzańską) samochodom jadącym od Zakopanego i centrum Nowego Targu.

- A przecież południowa obwodnica miasta, która ma zaczynać się na węźle i biec w stronę drogi krajowej nr 49 też jest już zapowiadana.

Budowa tunelu zakopianki - fakty, liczby, ciekawostki

Zaledwie kilka tygodni temu minister Adamczyk dał zielone światło na jej projektowanie - zauważa Drąg. Zdaniem kierowców fakt, że węzeł nie będzie dostosowany do skrętu na kierunku południe - wschód spowoduje, że kierowcy jadący z Zakopanego w kierunku Nowego Sącza dalej będą musieli omijać nową szosę i jechać przez centrum miasta albo też drogowcy w okolicach 2025 r. (to pierwszy termin w którym może ruszyć budowa obwodnicy) będę musieli przebudować węzeł „Nowy Targ południe” (oddany do użytku zaledwie 3 lata wcześniej) przerzucając nad nim dodatkowy wiadukt.

- O tym, że to bezsensowne nie trzeba chyba nikogo przekonywać - mówi Marek Zeks, kierowca autobusu z Zakopanego. Sugeruje, że lepiej zmienić projekty teraz i od razu wybudować pełnowartościowy węzeł.

Dyrekcja tłumaczy

Iwona Mikrut, rzecznik prasowy krakowskiego GDDKiA tłumaczy, że tak się niestety nie da. - Teraz mamy pieniądze i podpisany kontrakt na jedną inwestycję jaką jest budowa zakopianki z węzłem - mówi.

- Budowa obwodnicy z dostosowaniem węzła tak by umożliwiał wjazd na obwodnicę to drugi etap, który będzie finansowany dopiero za kilka lat. Gdybyśmy teraz kazali wykonawcy budować węzeł w innej formie niż mu to zleciliśmy to narazilibyśmy się na zarzuty o to, że łamiemy prawo przekraczając np. granice oddziaływania inwestycji.

Budowa zakopianki. Górnicy przebili jedną z nitek najdłuższe...

Mikrut dodaje, że w Polsce sytuacje, gdy zaledwie kilka lat po wybudowaniu drogi trzeba ją przebudowywać zdarzają się często. To wszystko w sytuacji gdy budowa zakopianki do Nowego Targu będzie kosztować 880 milionów (za niewiele ponad 16-kilometrowy odcinek drogi).

WIDEO: „Co za akcja!” z piłkarzem Wisły Kraków Pawłem Brożkiem

Wideo

Komentarze 17

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

bu ha ha ha ha

GDDKiA w Krakowie ma już wprawę w projektowaniu i budowaniu węzłów, które nie obsługują wszystkich kierunków.

W Krakowie - węzeł Wielicki. Na etapie projektowania wszyscy zwracali uwagę, że jadący od Tarnowa nie będą mieli jak zjechać do Wieliczki, Ówczesna rzecznik rasowa twierdziła, że nie zapomnieli o Wieliczce. Władze miasta też zwracały uwagę na brak możliwości dojazdu. Generalna... dopiero po fakcie zrozumiała swój błąd. Do dziś go nie naprawiła... Węzłowi w Nowym Targu też dobrej przyszłości nie wróże...

ha ha ha ha ha Historia się powtarza...

G
Gość

Zmieniając warunki projektów teraz nie dajemy zarobić milionów za rok, dwa... nie słucha się osób myślących praktycznie. Gora inżynier z za biurka

G
Gość

Projektować nie patrząc do przodu - tylko w Wolsce. Co się z nami dzieje - żeby takie głupoty publicznie gadać i się nie wstydzić? Każdy węzeł powinien być pełny.

G
Gość
29 października, 8:24, Gość:

Szanowny Panie Redaktorze - proszę zaznajomić się z p.r.o.d. oraz projektem i przestać pisać, że projektowana dwujezdniowa zakopianka to jest droga dwupasmowa. Dwa pasy ruchu to są dzisiaj, albo na jednej jezdni (w jednym kierunku)

projektowana zakopianka będzie dwujezdniowa czyli dwupasMowa, czteropasowa.

T
Tam i tu

W Londynie przy budowie nowej nitki metra już są odgałęzienia dla przyszłych linii, które powstaną może za 10 lat. A u nas jak zwykle. Szkoda słów.

p
poldek

Jak się komuś wydaje, że 800 milionów za 16 km drogi to jest drogo, to znaczy, że on w Krakowie nie był i Trasie Łagiewnickiej nie słyszał, bo tu za taką kasę to 2 km co najwyżej się buduje. A i tak raczej nie styknie.

r
rock

Panie Adamczyk a co z Zakopanym już są korki w tygodniu taka ilość samochodów zatka to miasto czas na obwodnice centrum w kierunku Koscieliska

G
Gość
29 października, 8:05, Gość:

Bardziej martwi mnie, że dwupasmowa Zakopianka będzie się kończyła...rondem. W głowie się nie mieści.

A czegoś ty oczekiwał? W Nowym Targu ruch się rozchodzi w 4 strony na DK47, DK49, DW957 i DW969. Tam już niczego więcej nie potrzeba. Dociągną Zakopiankę do Nowego Targu i finito!

g
gosc

Znajomy mówi że pod stołem zapłacił za kamienicę żeby uniknąć opodatkowania, a umowa to taka ściema z porozumieniem stron. A pieniądze miał z nielegalnych przewałków.

c
ciekawy

A Banaś to jak poznał tych sutenerów ? Przecie poznać takich ludzi

to trzeba się kręcić w odpowiednim środowisku?

g
gosc

Budowa dróg poprzednikom szło o 100% lepiej, szkoda że Adamczyk nie korzysta z ich doświadczenia w rozpisywaniu przetargów, teraz mieli byśmy już była by już cała sieć. A minister chyba z 3 lata to się uczył i zapoznawał.

G
Gość

z korkowa na zatkane i zakopcone hej

G
Gość

Nic nie zbudujcie, bo nie macie pieniędzy, tylko jeszcze o tym nie wiecie.

G
Gość

Szanowny Panie Redaktorze - proszę zaznajomić się z p.r.o.d. oraz projektem i przestać pisać, że projektowana dwujezdniowa zakopianka to jest droga dwupasmowa. Dwa pasy ruchu to są dzisiaj, albo na jednej jezdni (w jednym kierunku)

B
Bbc

Cytat: " wykonawca chciałby ruszyć z robotami już wiosną 2019 r."

Już wiosną 2019 roku ??? Szybki ....

Szkoda że nie chce ruszyć wiosną 2014 roku, bo już by dawno skończył.

Dodaj ogłoszenie