Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Zakopianka: Zbudują węzeł za miliony, by po kilku latach znów go rozkopać?

Tomasz Mateusiak
Tomasz Mateusiak
Jak obiecuje minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, już wiosną przyszłego roku ruszy budowa kolejnego odcinka nowej zakopianki pomiędzy Rdzawką a Nowym Targiem. Niestety, zdaniem wielu osób kończący odcinek „Węzeł Nowy Targ Południe” będzie rozwiązaniem niepełnym i stosunkowo szybko trzeba będzie go przebudować. Wszystko dlatego, że węzeł nie da możliwości skrętu dla kierowców jadących od strony Zakopanego do Nowego Sącza i Białki Tatrzańskiej.

Dwupasmówka do Targu

Umowa na budowę odcinka Rdzawka - Nowy Targ została podpisana 18 września zeszłego roku.

Firma Intercor z Zawiercia zadeklarowała, że najpierw zaprojektuje, a następnie zdobędzie stosowne pozwolenia i ostatecznie wybuduje długą na 16 km dwupasmową drogę.

Początkowo zakładano, że dwa lata zejdzie drogowcom na projektowanie, a sama budowa potrwa kolejne dwa lata czyli do przełomu 2022 i 2023 r.

DK47. Budowa zakopianki Rdzawka - Nowy Targ [MAPA, WIZUALIZACJE]

Dziś wydaje się, że nową drogą możemy pojechać nieco szybciej bo minister infrastruktury ogłosił niedawno, że Intercor wystąpił już do wojewody małopolskiego o pozwolenie na budowę zakopianki i deklaruje, że chciałby ruszyć z robotami już wiosną 2020 r.

Co ze skrętem na Białkę?

- I to jest świetna informacja - mówi Marek Drąg, mieszkaniec Nowego Targu i pasjonat inżynierii drogowej udzielający się na fachowym forum internetowym SkyscraperCity.

- Gorzej, że po tym jak z kolegami dokładnie przestudiowaliśmy projekty drogi to okazało się, że kończący nowy odcinek węzeł „Nowy Targ południe" będzie nie w pełni funkcjonalny i nie pozwoli wyprowadzić całego ruchu z centrum- zauważa Drąg

Chodzi o to, że węzeł pozwoli płynnie skręcić kierowcom jadącym od Krakowa na Zakopane i tym podążającym w przeciwnym kierunku.

Zmotoryzowani będą też mogli zjechać z nowej zakopianki od strony centrum Nowego Targu tyle, że to nie nastąpi na węźle, tylko samochody będą musiały przejechać około 200 m dalej w kierunku Zakopanego, a następnie nawrócić na rondzie i dalej kierować się od strony Zakopanego.

Węzeł w żaden sposób nie daje możliwości kontynuowania jazdy w kierunku wschodnim (na Nowy Sącz i Białkę Tatrzańską) samochodom jadącym od Zakopanego i centrum Nowego Targu.

- A przecież południowa obwodnica miasta, która ma zaczynać się na węźle i biec w stronę drogi krajowej nr 49 też jest już zapowiadana.

Na tę trasę kierowcy czekają od lat. Integralną częścią ekspresowej zakopianki ma być tunel pod górą Luboń. Dwukomorowa konstrukcja ma mieć docelowo ponad 2 kilometry długości.

Budowa tunelu zakopianki - fakty, liczby, ciekawostki

Zaledwie kilka tygodni temu minister Adamczyk dał zielone światło na jej projektowanie - zauważa Drąg. Zdaniem kierowców fakt, że węzeł nie będzie dostosowany do skrętu na kierunku południe - wschód spowoduje, że kierowcy jadący z Zakopanego w kierunku Nowego Sącza dalej będą musieli omijać nową szosę i jechać przez centrum miasta albo też drogowcy w okolicach 2025 r. (to pierwszy termin w którym może ruszyć budowa obwodnicy) będę musieli przebudować węzeł „Nowy Targ południe” (oddany do użytku zaledwie 3 lata wcześniej) przerzucając nad nim dodatkowy wiadukt.

- O tym, że to bezsensowne nie trzeba chyba nikogo przekonywać - mówi Marek Zeks, kierowca autobusu z Zakopanego. Sugeruje, że lepiej zmienić projekty teraz i od razu wybudować pełnowartościowy węzeł.

Dyrekcja tłumaczy

Iwona Mikrut, rzecznik prasowy krakowskiego GDDKiA tłumaczy, że tak się niestety nie da. - Teraz mamy pieniądze i podpisany kontrakt na jedną inwestycję jaką jest budowa zakopianki z węzłem - mówi.

- Budowa obwodnicy z dostosowaniem węzła tak by umożliwiał wjazd na obwodnicę to drugi etap, który będzie finansowany dopiero za kilka lat. Gdybyśmy teraz kazali wykonawcy budować węzeł w innej formie niż mu to zleciliśmy to narazilibyśmy się na zarzuty o to, że łamiemy prawo przekraczając np. granice oddziaływania inwestycji.

Budowa zakopianki. Górnicy przebili jedną z nitek najdłuższe...

Mikrut dodaje, że w Polsce sytuacje, gdy zaledwie kilka lat po wybudowaniu drogi trzeba ją przebudowywać zdarzają się często. To wszystko w sytuacji gdy budowa zakopianki do Nowego Targu będzie kosztować 880 milionów (za niewiele ponad 16-kilometrowy odcinek drogi).

WIDEO: „Co za akcja!” z piłkarzem Wisły Kraków Pawłem Brożkiem

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska