Spis treści
e-Doręczenia. Kiedy zaczną obowiązywać?
Zgodnie z przepisami, od 10 grudnia br. e-Doręczenia będą obowiązkowo stosowane między innymi przez wszystkie organy administracji publicznej, a także jednostki samorządu terytorialnego. Dodatkowo do posiadania adresu do doręczeń elektronicznych będą zobligowane osoby wykonujące zawody zaufania publicznego, a także nowi przedsiębiorcy wpisani do Krajowego Rejestru Sądowego. To oznacza, że zamiast listu poleconego urzędnik, notariusz czy adwokat wyśle nam pismo drogą elektroniczną – tą samą będziemy mogli się z nimi skontaktować.
– e–Doręczenia umożliwią prowadzenie elektronicznie formalnej korespondencji w kontaktach z podmiotami publicznymi. Docelowo pozwolą wyeliminować korespondencję papierową w urzędach. Liczymy jednak na to, że stopniowo staną się również powszechne na rynku usług komercyjnych w kontaktach pomiędzy przedsiębiorcami i obywatelami. Jest to rozwiązanie, które zapewni identyfikację nadawcy i odbiorcy, poufność i autentyczność, jak i integralność każdej przesyłki, a w rezultacie - zastąpi tradycyjną przesyłkę poleconą – podkreśla, cytowany w komunikacie minister cyfryzacji Janusz Cieszyński.
Ponad 3 mld zł oszczędności rocznie
Jak wynika z raportu „e-Doręczenia – bezpieczne rozwiązanie dla transformacji korespondencji papierowej” przygotowanego przez ekspertów obserwatorium.biz wraz z partnerami publicznymi i przedstawicielami biznesu i branży cyfrowej, jedną z korzyści migracji na drogę elektroniczną jest szybkość lub nawet natychmiastowość przesyłania dokumentów. – Doręczenie elektroniczne umożliwia błyskawiczne przekazanie informacji, bez konieczności oczekiwania na fizyczne dostarczenie listu. To szczególnie istotne w przypadkach, gdy czas jest kluczowy, na przykład w sektorze finansowym czy obszarze prawno-administracyjnym – wskazują eksperci.
Autorzy raportu wskazują, że w przypadku migracji 90 proc. przesyłek realizowanych w kontaktach z administracją publiczną do usług elektronicznych maksymalne roczne oszczędności mogą sięgnąć 2,3 mld zł. A to wyliczenia dla komunikacji obywateli i przedsiębiorstw z administracją publiczną oraz w relacji administracja-administracja. Dodatkowo eksperci Obserwatorium.biz szacują, że sami obywatele i firmy docelowo przeniosą w sumie ponad 100 milionów przesyłek wysyłanych do administracji publicznej na formę elektroniczną, a które dziś realizowane są w formie tradycyjnej. Z tego tytułu biznes i obywatele w Polsce uzyskają docelowo ponad 1,05 mld zł oszczędności w skali roku – wskazują autorzy analizy.
– Technologie cyfrowe już na stałe zmieniły oblicze polskiej administracji, owocując wdrażaniem kolejnych usług elektronicznych i wpływając na sposób, w jaki korzystamy z usług urzędów i aparatu państwowego. Naturalnym, kolejnym krokiem na tej ścieżce cyfryzacji i klamrą spinającą implementowane od lat kolejne e-usługi jest wdrożenie i upowszechnienie usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego – zauważa Michał Kanownik, prezes Związku Cyfrowa Polska.
– e–Doręczenie da szansę na przyspieszenie wielu procesów w administracji, dzięki czemu może stać się katalizatorem kolejnych zmian. Dla urzędów to szansa, by zmniejszyć emisje związane z ich funkcjonowaniem, dzięki zmianom uda się też zmniejszyć zużycie papieru. Nasze społeczeństwo staje się coraz bardziej cyfrowe i tego samego oczekuje od administracji – dodaje.
Rynek jest gotowy na rewolucję w e-usługach?
Eksperci Obserwatorium.biz przeprowadzili badanie w tej sprawie. I choć, zdaniem badanych respondentów, e-Doręczenia powinny spotkać się z pozytywnym odbiorem rynku ze względu m.in. na wymierne korzyści, to jednak wciąż konieczne jest rozwianie obaw w tym zakresie.
– Część odbiorców może nie mieć zaufania czy nawet okazywać niepewność wobec tak innowacyjnego rozwiązania, które zastąpi korespondencję tradycyjną. Jednak po doświadczeniach z pandemii społeczeństwo wydaje się bardziej otwarte na cyfrowe zmiany tego typu – wyjaśnia Michał Tabor, Partner w Obserwatorium.biz.
Ekspert dodaje, że jedną z głównych obaw użytkowników są kwestie związane z cyberbezpieczeństwem nowej e-usługi. – Wszystkie usługi doręczenia elektronicznego muszą spełniać rygorystyczne wymagania bezpieczeństwa określone w rozporządzeniu eIDAS i normach technicznych, a także podlegają obowiązkowym audytom – wyjaśnia Tabor. – Usługi zaufania e-Doręczeń są realizowane przez kwalifikowanych dostawców. Oparte są również o standardy podobne do tych, które stosowane są w kwalifikowanych podpisach, a także wykorzystują technologie kryptograficzne. Takie podejście pozwala na bezpieczne wykorzystanie elektronicznej korespondencji przez administrację publiczną, firmy oraz inne organizacje –tłumaczy.
Rosnący problem na rynku pracy. Jest ostrzeżenie WHO!
