W najbliższym czasie kierowców pokonujących zakopiankę czeka kumulacja utrudnień.
Drogowcy biorą się za budowę nowego węzła drogowego w Poroninie, potem nowego mostu w Białym Dunajcu, a do tego cały czas powstaje rondo w Szaflarach.
I choć każda z tych inwestycji zapewne napsuje kierowcom sporo krwi, jest też dobra informacja. Gdy budowy się skończą, korki na zakopiance mają być dużo mniejsze.
Węzeł jeszcze w tym roku
Na tę wiadomość górale czekali od kilku dekad. Jesienią w Poroninie ruszy budowa „węzła podhalańskiego”.
To newralgiczne skrzyżowanie będzie wyzwaniem dla drogowców. W ramach prac ma powstać tunel pod zakopianką i torami kolejowymi do Zakopanego.
Będzie też rondo na skrzyżowaniu drogi krajowej z drogą powiatową w stronę Suchego i Zębu, a także zupełnie nowa droga od wyżej wymienionego ronda do tunelu.
Dodatkowo wyremontowane zostaną dwa mosty - jeden na krajówce między Poroninem a Zakopanem, drugi na drodze do Zębu.
- Inwestycję prowadzi Zarząd Dróg Wojewódzkich w Krakowie, a finansuje ją Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad - informuje Bronisław Stoch, wójt gminy Poronin.
Został już wybrany wykonawca i teraz trwa sprawdzanie ostatecznego kosztorysu prac. - Myślę, że firma wejdzie na plac budowy pod koniec września - mówi Stoch.
Najpierw drogowcy wykonają dwie zastępcze przeprawy na potoku Poroniec i Białym Dunajcu. - By kierowcy tych prac zbytnio nie odczuli, przygotowana zostanie także zmieniona organizacja ruchu na czas remontu. Samochody na objazdy będą już kierowane w Nowym Targu przez Białkę Tatrzańską lub Chochołów - mówi Stoch.
Zakopianka będzie przejezdna, jednak okresowo może być zamykana - wtedy gdy będzie kopany tunel. Nie wiadomo, czy nastąpi to jesienią, czy już w 2017 r. Węzeł pochłonie 43 mln zł. Inwestycja ma być gotowa pod koniec przyszłego roku.
43 mln złotych - tyle będzie kosztować węzeł w Poroninie
Budowa mostu też realna
To oznacza, że w drugiej połowie 2017 r. kierowcy na drodze pod Tatry staną nie tylko w Poroninie, ale już 5 km wcześniej, w Białym Dunajcu. GDDKiA planuje pod koniec pierwszej połowy 2017 r. ruszyć tu z budową nowego mostu nad rzeką Biały Dunajec.
- Trwa projektowanie tej przeprawy - mówi Iwona Mikrut, rzeczniczka krakowskiego oddziału GDDKiA. Przygotowywane są materiały do uzyskania ostatecznego pozwolenia na budowę. Most będzie miał konstrukcję łukową i pobiegnie po śladzie obecnego. Dziś stoją tam światła, ruch jest wahadłowy i tworzą się korki. Na czas budowy powstanie obok tymczasowa przeprawa.
W sprawie tych inwestycji można podać konkretne terminy rozpoczęcia prac budowlanych. Jednak nie można tego zrobić w sprawie prac drogowców w Szaflarach.
Rondo to niewiadoma...
Tam, na zakopiance, 30 maja br. rozpoczęła się budowa ronda. Po wybudowaniu jego części trzy tygodnie temu wszystkie prace stanęły.
To dlatego, że jeden z nowotarskich biznesmenów nie chce wydać dzierżawionej przez siebie działki, która potrzebna jest pod tę inwestycję.
Jak ustaliliśmy, jego odwołania od decyzji wywłaszczeniowych rozpatrują Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa, wojewoda małopolski i Samorządowe Kolegium Odwoławcze. W każdym z tych przypadków decyzje mogą zapaść zarówno w tym tygodniu, jak i za kilka miesięcy. Przedsiębiorcy przysługuje jeszcze odwołanie do sądu.
Gdyby wszystkie skargi rozpoznano błyskawicznie, to rondo w Szaflarach drogowcy są w stanie dokończyć w ciągu ośmiu tygodni. To jednak optymistyczna prognoza.