W ciągu ostatnich dwóch lat 800 tys. ton odpadów z kopalń Taurona przetworzono w pełnowartościowe produkty i wprowadzono na rynek. Zalegające kiedyś na hałdach uboczne produkty wydobycia węgla kamiennego, dzięki zastosowaniu nowych technologii znajdują dziś zastosowanie w budownictwie drogowym i hydrotechnicznym.
Zamiast problemu cenny materiał
Zagospodarowanie kamienia, który pozostawał po przeróbce surowego węgla, stanowiła duży problemem dla kopalń węgla kamiennego przez wiele lat. Najczęściej składowano go na przykopalnianych hałdach, bądź wywożono na zewnętrzne składowiska, co generowało ogromne koszty.
Obecnie kruszywa powydobywcze stanowią cenny materiał dla budownictwa drogowego jako jeden z elementów warstw drogi i są substytutem dla kruszyw naturalnych. Ich stosowanie, ma również wymiar ekologiczny w kontekście ochrony zasobów naturalnych, a przy okazji przynoszą dodatkowe zyski dla firmy.
- Realizujemy w praktyce zasady gospodarki obiegu zamkniętego, co przynosi zarówno korzyści środowiskowe jak i ekonomiczne. TAURON Wydobycie efektywnie przetwarza odpady powydobywcze, w wyniku czego otrzymywane są pełnowartościowe kruszywa budowlane, drogowe oraz dodatki do paliw
– mówi Tomasz Cudny, prezes zarządu TAURON Wydobycie.
Inwestycje w kopalniach Taurona
Jak dodaje, tylko w ciągu dwóch ostatnich lat rynkowy zbyt znalazło ponad 800 tysięcy ton tego surowca. Pozostałości procesu technologicznego udaje się ponownie wprowadzić na rynek, jako produkty do zastosowania m in. w budownictwie i inżynierii hydrotechnicznej.
Budują wały, drogi i trakty kolejowe
Obecnie kruszywa powydobywcze z zakładów górniczych Brzeszcze, Janina i Sobieski wykorzystywane są przykładowo przy rozbudowie drogi krajowej 81 oraz przy inwestycjach związanych z przebudową wałów przeciwpowodziowych w okolicach Oświęcimia.
Spółka przygotowuje się już do realizacji kolejnego dużego zamówienia za strony drogowców.

Biznes
- Dużym wyzwaniem dla spółki będzie perspektywa wykorzystania dostępnych zasobów kruszyw przy budowie nowego odcinka drogi S1 tj. Mysłowice - Bielsko-Biała w latach 2021-2023. Tylko na tę inwestycję drogową zapotrzebowanie szacowane jest na poziomie kilku milionów ton surowca
– podkreśla Andrzej Grela, prezes zarządu Bioeko Grupa TAURON, które zajmuje się zagospodarowaniem odpadów oraz kruszyw pochodzących z kopalń spółki.
Ograniczony czas pracy i zarobki
Oferowane przez Bioeko kruszywa wykorzystane są głównie na terenie Małopolski i Śląska m.in. przy modernizacji linii kolejowej Kraków-Katowice, do budowy nasypów drogowych oraz kolejowych przy inwestycji budowy nowego bloku energetycznego 910 MW w Jaworznie.
- Zobacz jak dawniej świętowano 1 maja w Olkuszu. W pochodach szli wszyscy
- Największe „zdobycze” PRL-u, czyli za czym kolejka ta stoi. ZDJĘCIA
- Powrót do czasów PRL. Woda z saturatora, milicja i "ogórki"
- TOP 8 najczęstszych przewinień w dobie koronawirusa
- TOP 20 miejsc, gdzie wybrać się na majówkę
- "Mydło i powidło" na wolbromskim targu. Klientów nie brakuje
FLESZ - Koronawirus torpeduje gospodarkę, traci także Polska