https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Olkusz, Chrzanów. Nasze miasta duszą się w korkach. Nowe drogi potrzebne są jak tlen

Droga nr 94
Droga nr 94 Amadeusz Calik
Najbardziej zatłoczony jest Olkusz. Przez miasto przejeżdża na dobę 25 930 pojazdów. Lepiej jest na drodze nr 79 przez Trzebinię, ale i tam nieraz utknie się w gigantycznym zatorze.

Przedarcie się w godzinach szczytu przez główną arterię w Olkuszu to horror - i dla mieszkańców, i dla przejezdnych. Droga krajowa nr 94 stanowi bowiem ważny łącznik pomiędzy Krakowem a Śląskiem. - Kiedy po raz kolejny staję w sznurku aut, to mam dość. Korki są i w Olkuszu, i pod Krakowem. W stronę Śląska jest trochę lepiej, bo jest dwupasmowa droga - mówi Andrzej Szymczak, który praktycznie codziennie kursuje na tej trasie.

Odkorkować Olkusz
Największy ruch na DK 94 na trasie Śląsk - Kraków jest właśnie na odcinku przebiegającym przez Olkusz. Z pomiarów prowadzonych w każdym miesiącu 2015 r. wynika, że średni dobowy ruch wynosi tam 25 930 pojazdów. Mimo iż w ciągu pięciu lat nieco zmalał, nadal jest o 15 tys. pojazdów większy od średniej krajowej. Dla Polski wynosi ona 11 178 pojazdów na dobę.
Jest kilka rozwiązań, które mogłyby pomóc, ale na razie nie ma szans na ich realizację. „94” na pewno odciążyłoby domknięcie obwodnicy Olkusza, czyli wybudowanie fragmentu od os. Młodych do drogi krajowej, ale już za miastem, w stronę Śląska. Tym bardziej że dużo olkuszan tam właśnie pracuje i musi regularnie dojeżdżać.

Innym pomysłem, bardzo starym zresztą, jest przejazd od al. 1000-lecia do torów przez teren Emalii i wybudowanie równoległej do torów ul. Kolejowej, która mogłaby prowadzić koło targowiska, za siedzibą starostwa, nawet aż do Bukowna.
- Działający przejazd kolejowy jest, droga w planach też jest. Odciążyłoby to między innymi mocno zakorkowaną ul. Kazimierza Wielkiego - uważa Wojciech Ozdoba, radny i mieszkaniec Olkusza. Niestety, władze miasta i właściciele Emalii nie potrafią dojść w tej sprawie do porozumienia.

Najbardziej realne jest obecnie połączenie drogi krajowej 94 z autostradą A4. Zarząd Dróg Wojewódzkich pracuje aktualnie nad taką koncepcją. Na ostatniej sesji olkuscy radni podjęli decyzję wsparcia województwa. Przeznaczono na ten cel jednak zaledwie 25 tys. zł. - Dzięki takiemu łącznikowi rozładowałoby się ruch przez centrum miasta. Strefa aktywności gospodarczej w Olkuszu byłaby też dużo bardziej atrakcyjna dla potencjalnych inwestorów. Takiej drogi bardzo teraz brakuje - uważa Wojciech Ozdoba.

Sznurek aut do Krakowa
Fatalnie jest też na trasie z Olkusza w kierunku Krakowa, szczególnie za Jerzmanowicami. Im bliżej Krakowa, tym ruch coraz większy. Rano korki przed stolicą Małopolski zaczynają się już za Wielką Wsią. Na odcinku Jerzmanowice - węzeł Modlnica samych samochodów osobowych i mikrobusów jeździ dziś o ponad 3 tys. sztuk więcej niż w 2010 r. - Niewątpliwie wzrost ten podyktowany jest rozbudową mieszkaniową w okolicy. Ludzie wyprowadzają się poza miasto, muszą jeździć do pracy do Krakowa, a nie mają żadnych dróg alternatywnych - zauważa Iwona Mikrut z krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. - Gminy przygotowując tereny pod zabudowę, muszą myśleć o rozwoju sieci komunikacyjnych - zauważa.

GDDKiA zdaje sobie sprawę, że z drogą nr 94 jest ogromny problem i coś z nią trzeba zrobić. Niestety, poszerzyć jej nie ma szans, bo trzeba by wyburzać zabudowania znajdujące się blisko ulicy. - Specjalna firma analizuje ruch na DK 94, trwają konsultacje z policją - mówi Mikrut. Na razie nie ma jednak żadnych oficjalnych wniosków.

Chcą chociaż świateł
Brak alternatywnych dróg przy jednoczesnej rozbudowie mieszkaniowej i usługowej stanowi też problem na drodze nr 79, którą np. mieszkańcy Chrzanowa i Trzebini dojeżdżają do Krakowa. Na części tej trasy z pewnością pomoże obwodnica Zabierzowa ujęta w Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023.

Nadal jednak problem pozostanie w Trzebini i okolicach. W samym mieście ruch cały czas się zwiększa. Teraz wynosi 18 406 pojazdów na dobę (z czego 15 005 to auta osobowe), analogicznie w 2010 r. było 17 834 (14 387 osobowych). Obciążona jest szczególnie ul. Krakowska. - Jest niebezpieczna zarówno dla pieszych, jak i kierowców - zaznacza Wojciech Hajduk, radny miejski i mieszkaniec os. Krakowska w Trzebini. - Tuż przy drodze jest szkoła, do której uczęszczają dzieci oraz młodzież z trzebińskich Piasków - dzieli się spostrzeżeniami radny Hajduk, dodając, że uczniowie często muszą czekać bardzo długo, by bezpiecznie przejść na drugą stronę jezdni.

Stosunkowo mały jest ruch na odcinku DK 79 Chrzanów - Jaworzno. Wynosi 5654 pojazdów na dobę, czyli ok. połowy średniej krajowej, ale na tym odcinku jeździ się autostradą, bo jest bezpłatna. To się zmieni za cztery lata, bo zarządca autostrady, Stalexport planuje budowę bramek.

Ciągle brakuje obwodnic
Obwodnica Olkusza zbudowana została tylko w połowie. Budowa obwodnicy Olkusza ruszyła w grudniu 2011 r. Pierwszy etap - połączenie drogi krajowej 94 (przy wjeździe do Olkusza od strony Krakowa) z drogą wojewódzką 783 (za przejazdem kolejowym w Rabsztynie, na trasie w kierunku Wolbromia i drogi krajowej 7) - zakończył się w listopadzie 2013 r. Drugi etap - od DK 94 (również przy wjeździe do Olkusza od strony Krakowa) do drogi 791 w stronę Trzebini - zakończono we wrześniu 2014 r. Koszt dwóch odcinków to ok. 60 mln zł. Na realizację czeka odcinek od os. Młodych do drogi nr 94 (od strony Śląska) i dalej od DK 94 w stronę Wolbromia. Wtedy obwodnica zatoczyłaby pełne koło. Na razie na dalsze etapy nie ma jednak pieniędzy. Potrzebnych by było na ten cel kolejnych kilkadziesiąt milionów złotych.

Chrzanów także ma częściowo niedomkniętą obwodnicę. Na resztę, jak w Olkuszu, nie ma pieniędzy. W styczniu 2016 r. zakończyła się budowa obwodnicy zachodniej Chrzanowa, która ułatwi dojazd z Libiąża do A4. Inwestycja kosztowała 20 mln. Trasa łączy ulicę Oświęcimską w Chrzanowie- Kroczymiechu (drogę wojewódzką nr 933 do Oświęcimia) i ul. Śląską na os. Kąty (drogę krajową 79 do Jaworzna, tuż przy autostradowym węźle Byczyna). Wcześniej, w 2013 r. otwarto północno- wschodni fragment obwodnicy.

Obwodnica Wolbromia od lat czeka na realizację. Inwestycja ciągle odsuwała się w czasie, m.in. przez protesty mieszkańców wsi, które miały się znaleźć na trasie. Zezwolenie na realizację I i II etapu inwestycji ma być wreszcie wydane po 30 czerwca. Burmistrz Wolbromia Adam Zielnik zapowiada, że w tym roku chciałby zamknąć sprawy papierkowe i ruszyć z budową na wiosnę 2017 r. Budowa podzielona będzie na etapy: odcinek od. ul. Miechowskiej do ul. Brzozowskiej;
odcinek od ul. Brzozowskiej do ul. Skalskiej i odcinek od ul. Skalskiej do ul. Szosa Olkuska.

Mieszkańcy Czyżówki mają nadzieję, że wreszcie się uda. Walczyli o obwodnicę kilkanaście lat. Półtorakilometrowy odcinek drogi prowadzącej przez las w stronę Bukowna będzie kosztować około 4 mln zł. Budowa ma ruszyć wkrótce i zakończyć się w tym roku.

Obwodnicy Trzebini na razie nie będzie. Był taki pomysł, ale z powodu protestów przepadł.

Liczba pojazdów na dobę w 2015 r., na nawiasie dla porównania w 2010 r.
Droga krajowa nr 94:
1. Sławków - Bolesław - 18 776 (17 409)
2. Bolesław – Olkusz - 22 026 (19 945)
3. Olkusz - 25 930 (26 890)
4. Olkusz, skrzyżowanie z obwodnicą Olkusza - 23 294 (nie ma porównania, bo pięć lat temu nie było skrzyżowania)
5. Olkusz - Sieniczno 18 244 (19 961)
6. Sieniczno – Jerzmanowice - 14 979 (14 445)
7. Jerzmanowice - Węzeł Modlnica – 20 120 (15 972)

Droga krajowa nr 79 od strony Krakowa w kierunku Śląska:
1. Modlniczka – Zabierzów - 19 250 (14 554)
2. Zabierzów – Krzeszowice - 14 647 (13 760)
3. Krzeszowice - Trzebinia - 10 393 (10 041)
4. Trzebinia - 18 406 (17 834)
5. Chrzanów- Jaworzno - 5654 (5340)

A4 pomiędzy Krakowem i Katowicami:
1. węzeł Balice I – węzeł Chrzanów - 37 390 (30 068)

Komentarze 12

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

d
desperat
Jak chcecie zobaczyć prawdziwy korek - zapraszam do Oświęcimia. Pieszo - inaczej nie można się tu dostać.
t
typowe myślenie polaka
No typowe myślenie polaka. chcesz autostrade abys mógł tesciów i zonę zabrac do bronowic w niedzielę na zakupy? na szczęście nigdy takiej drogi nie bedzie na pochybel typowym polakom, co to nawet do sklepu by wjechali autem gdyby było to możliwe.
t
typowe myślenie polaka
to jest nieprawda! Skoro tak uważasz to dlaczego w Monachium czy Berlinie lub Antwerpii gdzie mieszkałem ruch samochodowy w miastach jest znikomy? Bo sa strefy eko, po drugie metro, po trzecie tramwaje po czwarte ludzie przestali myśleć jak polacy że do sklepu oddalonego o 100 metrów trzeba jechac autem bo to szpan. polak jednak prymitywny w mysleniu, utwierdzam się w tym czytając takie wypowiedzi,
T
Tom
Nie mając prawa jazdy lub jeżeli nie stać Cię na samochód nie masz prawa głosu. Dzisiaj wszędzie jedzie się autem, bo jest wygodniej i cena jest porównywalna z komunikacją miejską. Jedź sobie do Niemiec to zobaczysz ile mają dróg, bo tam wszyscy jeżdżą samochodami.
l
liczby
liczba samochodów na 1000 mieszkańców:
USA - 809 (2011)
Włochy - 686 2014,
Norwegia - 608 (2014),
Polska - 599 (2014),
Francja - 594 (2014)
Niemcy 568 (2014).

Dziwne te twoje obserwacje zachodu - nie znajdują potwierdzenia w danych.
p
prosta logika
Droga 94 Kraków-Olkusz jest prawdopodobnie NAJBARDZIEJ zatłoczoną drogą JEDNOJEZDNIOWĄ w Polsce na odc. pow 10 km. Przy ruchu ponad 20 tys pojazdów dziennie właściwą drogą jest AUTOSTRADA lub droga EKSPRESOWA. Wystarczy jednak DWUJEZDNIOWA GP (taka jak od Olkusza do DG i dalej). Z POŻYTKIEM dla przyrody - szybciej samochody przejadą - mniej spalą paliwa.
t
typowe myślenie polaka
o jakich autostradach pan pisze? miedzy olkuszem a krakowem??? prosze raczej uważnie czytać to, co napisałem.
t
typowe myślenie polaka
Nie budować! nie ma to najmniejszego uzasadenie w tak atrakcyjnym przyrodniczo terenie. typowe przyzwyczajenie polaka, wszędzie autem. tylko rozwój komunikacji publicznej ograniczy ilość samochodów na drogach. im więcej dróg tym więcej samochodów.
G
Gość
"Specjalna firma analizuje ruch na DK 94, trwają konsultacje z policją - mówi Mikrut. Na razie nie ma jednak żadnych oficjalnych wniosków."
Co oni analizują??? Jakich wniosków??? Trzeba zbudować DWUJEZDNIOWĄ drogę z Olkusz do Krakowa i tyle. Tą JEDNOJEZDNIOWĄ drogą jeździ tyle samochodów co na AUTOSTRADZIE(!!!) Łódź-Gdańsk.
???
Niemcy - pow. 357 tys. km2 - 12 800 km autostrad,
Polska - pow. 312 tys. km2 - 3 100 kom autostrad (A+S).
t
typowe myślenie polaka
nowe drogi to absurd! ktoś kto nie zna się na rozwoju urbanistycznym to może napisać takie bzdury, że jak jest dużo aut na drogach i sa korki to trzeba budować nowe drogi! typowe myślenie polaka. na zachodzie a mieszkałem tam kilka lat nikt tak nie myśli. aby likwidować ruch uliczny rozwija się dobra komunikację aglomeracyjną, czyli zintegrowane formy transportu: kolej, bus, rower i dopiero na końcu auto prywatne. tak więc dla tych miejscowości nie jest problemem zrobić dodatkową drogę do krakowa, jesli tak sie stanie to aut nie zmaleje, a raczej dogadać się miedzy sobą i z krakowem aby powstała dobra siatka szybkich połaczeń np. chrzanów trzebinia kraków w postaci wahadłowego busa dowożącego ludzi maksymalnie pod makro do krakowa a tam juz miejskimi busami do roboty czy szkoły po samym Krakowie, ustawowo zakazać wjazdu aut prywatnych do dużych centrów miast stolic województw, rozwinąć szybko małopolską kolej aglomeracyjną na trasie Trzebinia - Kraków, parkingi P + R lub P + Kiss, drogi niekolizyjne dla rowerów oraz specjalne buspasy dla transportu miejskiego na trasie chrzanów trzebinia kraków. wtedy korków nie będzie a nie sa to inwestycje kosztowne ale czasem trzeba użyć mózgu również po stronie dziennikarza. polecam miasto Aachen w Niemczech może sie dziennikarze nauczą, zanim napiszą takie teksty, zobaczą jak rozwiązują to inni.
z
za
- za miastami to zmora dla środowiska naturalnego, krajobrazu, paraliż komunikacyjny i kult samochodu.
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska