- Działania całej branży zapewnianiające bezpieczeństwo podróży, w tym także sanitarne, zmierzają do wypracowania jednolitych standardów, które pozwolą odbudować rynek przewozów lotniczych i turystykę po okresie pandemii. Warunkiem koniecznym jest jednak pełne lub częściowe otwarcie branży turystycznej, a także efektywne rozpowszechnienie szczepionki
– przekonywał Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury, podczas spotkania podsumowującego rok 2020 w Międzynarodowym Porcie Lotniczym im. Jana Pawła II w Krakowie-Balicach.
- Koronawirus nie zatrzymuje polskich inwestycji – dotyczy to dróg, kolei i lotnisk. Kraków Airport przedstawia ambitne plany na przyszłość. Jest to szansa na dalszy dynamiczny rozwój tego lotniska, a wraz z nim całego regionu – dodał minister.
Rok 2021 będzie czasem jeszcze większych wyzwań: odbudowy zaufania do podróży lotniczych i odbudowa potencjału lotniska. Pomoże w tym także konsekwentna realizacja Planu Inwestycyjnego na kolejne lata
– powiedział Radosław Włoszek, prezes Kraków Airport.
Kluczowe zadania inwestycyjne to:
- Nowa droga startowa
- Rozbudowa płyty postojowej dla samolotów w części zachodniej
- Budowa nowego terminala cargo
- Rozbudowa terminala pasażerskiego
- Rozbudowa wewnętrznego układu komunikacyjnego
- budowa parkingu wielopoziomowego
Dramat roku 2020 na krakowskim lotnisku i odbudowa branży lotniczej (oraz turystycznej) w 2021
Radosław Włoszek poinformował, że w całym roku 2020 lotnisko obsłużyło dokładnie 2 592 972 pasażerów czyli o 69 proc. mniej (5 817 904) niż w rekordowym dotąd 2019 r. (wtedy świętowaliśmy 8-milionowego pasażera, a rok zamknął się liczbą ponad 8,41 mln odprawionych lub przyjętych osób).
- Z powodu pandemii rok 2020 stał się wyjątkowo trudny dla krakowskiego lotniska, ale także dla całej branży lotniczej i turystycznej. To czas zmagań z niewidzialnym wrogiem, który zweryfikował plany rozwijania atrakcyjnej siatki połączeń w Kraków Airport i całej branży. Przed wystąpieniem pandemii krakowskie lotnisko obsługiwało ponad 8 milionów pasażerów. w kwietniu 2020 obsłużyliśmy ich tylko 52, co wyraźnie wskazuje na ogrom strat – podkreślił Radosław Włoszek.
Zapewnił przy tym, że Kraków Airport zamierza konsekwentnie realizować plan niezbędnych inwestycji – z wiarą, że w najbliższych latach ludzie wrócą do masowego latania do i z Krakowa. Krakowskie lotnisko pierwszym portem regionalnym z zatwierdzonym Planem Generalnym już po decyzji o budowie Centralnego Portu Komunikacyjnego.
- To strategia, która wyznacza kierunek naszego rozwoju na co najmniej dwie dekady. Z długofalowych, strategicznych planów nie wycofujemy się także dzisiaj, w dobie największego w historii kryzysu branży lotniczej, chociaż trzeba zakładać możliwą weryfikację harmonogramów realizacji poszczególnych inwestycji zgodnie z prognozami ruchu pasażerskiego – wyjaśnił prezes Radosław Włoszek.
Dodał, że rozwój Kraków Airport od lat silnie wpływa na poprawę koniunktury gospodarczej Krakowa i Małopolski, więc także w najbliższym czasie może być silnym impulsem do odbudowy i rozwoju po pandemii. Przyczyni się to do ożywienia branży turystycznej i branż powiązanych, a tym samym pomoże odtworzyć zabrane przez pandemię miejsca pracy.
- Także organizacja różnych międzynarodowych wydarzeń takich jak zbliżające się Igrzyska Europejskie w 2023 roku, będą wpływać na zwiększenie ruchu lotniczego do Krakowa i Małopolski – dodał prezes Włoszek.
Koronawirus kontra Kraków Airport: kalendarium
Od początku 2020 roku, po pierwszych doniesieniach ze świata o koronawirusie, Kraków Airport ściśle współpracował z Głównym Inspektorem Sanitarnym i był jednym z pierwszych szańców mających chronić Polskę przed rozprzestrzenieniem się pandemii.
15 marca zamknięto granice i wprowadzono zawieszenie wykonywania połączeń w ruchu lotniczym. Po tej dacie z Kraków Airport wykonywane były tylko połączenia o statucie rescue flight, a lotnisko przygotowywane zostało do wprowadzenia nowych zasad sanitarnych.
- Dowodem na to, że Kraków Airport w dobie pandemii pozostawał i pozostaje w czołówce najlepszych lotnisk świata dbających o najwyższe standardy bezpieczeństwa i zdrowia pasażerów, było przyznanie Kraków Airport, jako pierwszemu portowi lotniczemu w Polsce, ACI Airport Health Accreditation. Akredytacja przyznawana przez Airports Council International (Międzynarodową Radę Portów Lotniczych) dotyczy przede wszystkim takich obszarów jak: technologia sprzątania, dezynfekcja, stosowanie zasad dystansu społecznego, zabezpieczenie personelu lotniska, sposobu informowania o zasadach sanitarnych oraz innych udogodnień dla pasażerów. Według przeprowadzonych badań, aż 90 proc. pasażerów pozytywnie ocenia wprowadzone w Kraków Airport zasady sanitarne – przypomina Radosław Włoszek.
W czerwcu nastąpiło przywrócenie najpierw krajowego ruchu pasażerskiego, a następnie ruchu lotniczego w ramach granic wewnętrznych Unii Europejskiej. W tym roku podróż na wakacje z/do Kraków Airport przebiegała w innej rzeczywistości niż zawsze. Pasażerowie żegnali się z odprowadzającymi przed terminalem /wejście do terminalu było możliwe tylko po okazaniu karty pokładowej/, tuż przed wejściem zobowiązani byli do mierzenia temperatury, a także do noszenia maseczek na terenie lotniska i na pokładach samolotów.
Mimo reżimu sanitarnego radość z podróżowania po okresie lockdownu sprawiła, że terminal znowu zapełnił się pasażerami. Od lipca do września otwarto nowe połączenia wakacyjne w ramach akcji #LOTnaWakacje oraz wznowiono ruch do 23 krajów: Belgia / Finlandia / Islandia / Szwajcaria / Bułgaria / Francja / Malta / Szwecja / Chorwacja / Grecja / Niemcy / Ukraina / Cypr / Hiszpania / Norwegia / Wielka Brytania / Czarnogóra / Holandia / Portugalia / Włochy / Dania / Irlandia / Stany Zjednoczone. Od lipca do września Kraków Airport obsłużył ponad 760 tysięcy pasażerów.
Mimo pandemii, w 2020 udało się uruchomić dwa nowe połączenia z Krakowa. W lipcu linie AirFrance uruchomiły bezpośrednie loty na lotnisko im. Charles’a de Gaulle’a do Paryża, jedno z najbardziej oczekiwanych połączeń do stolicy Małopolski. W grudniu Luxair Luxembourg Airlines zainaugurował połączenie do Luksemburga.
25 października wszedł w życie zimowy rozkład lotów w Kraków Airport. Według planów pasażerowie krakowskiego lotniska mieli skorzystać z 90 połączeń do 65 portów lotniczych. Krakowskie lotnisko na bieżąco wdrażało aktualizowane przez Radę Ministrów RP wytyczne dotyczące ograniczeń, mające zapewnić zapobieganie rozprzestrzenianiu się COVID-19. Obecnie dostęp do terminala pasażerskiego mają wszyscy pasażerowie oraz osoby odprowadzające czy witające, po wcześniejszym poddaniu się pomiarowi temperatury. Utrzymany jest obowiązek zakrywania ust i nosa nie tylko w terminalu, ale na terenie całej infrastruktury lotniska tj. parkingów, dróg prowadzących do terminalu i Wewnętrznego Układu Komunikacyjnego.
Inwestycje w Kraków Airport: rozwój jest konieczny
29 października 2020 r. krakowskie lotnisko otrzymało pozwolenie na realizację zadania inwestycyjnego pt. „Budowa budynku magazynowego Cargo wraz z częścią biurową oraz zagospodarowaniem terenu
w Międzynarodowym Porcie Lotniczym im. Jana Pawła II Kraków-Balice sp. z o. o.”. Większy i nowocześniejszy terminal pozwoli spełnić wymagania ruchu cargo oraz umożliwi oddalenie ruchu samochodów ciężarowych od bezpośredniego otoczenia terminala pasażerskiego. W ostatnich dniach grudnia został ogłoszony przetarg na realizację tej inwestycji.
Według analiz rynku lotniczego w 2021 roku możemy spodziewać się w Kraków Airport 4 250 645 pasażerów. Niezależne badania organizacji lotniczych takich jak IATA czy ACI potwierdzają, że pasażerowie po uspokojeniu sytuacji związanej z pandemią, będą chcieli korzystać z podróży lotniczych. Wspólna polityka międzynarodowa i regulacje w zakresie otwierania granic dla podróży lotniczych mają być gwarancją tej prognozy.
W obliczu obserwowanej, znaczącej skali strat miasta i regionu – skutecznym lekarstwem na kryzys będą kolejne inwestycje. Lotnisko trzeba modernizować, bo jest efektywnym narzędziem rozwoju gospodarczego Małopolski, zatem w dobie największego w historii kryzysu wciąż aktualne pozostają strategiczne plany inwestycyjne zawarte w Planie Generalnym lotniska Kraków/Balice. Nie możemy zapominać, że port w podkrakowskich Balicach służy także obronności naszego kraju.
W grudniu 2020 r. organy korporacyjne spółki zatwierdziły Plan Inwestycyjny Międzynarodowego Portu Lotniczego na lata 2020 –2028 r,. który został opracowany na podstawie zatwierdzonego przez Ministra Infrastruktury Planu Generalnego lotniska Kraków – Balice.
- Kraków sprzed niemal stu lat na kolorowych zdjęciach!
- Kolejny słynny sklep wycofuje się z Polski! Jest ich coraz więcej [GALERIA]
- Budowa S7 w Krakowie pomiędzy Mistrzejowicami i Nową Hutą [WIZUALIZACJE, MAPY]
- Nowy sklep internetowy Magdy Gessler. Ceny zwalają z nóg. Flaczki za 50 złotych!
- Mieszkania w Krakowie dla milionerów. Tak można mieszkać!
- Andrzej Duda jednym telefonem załatwił otwarcie stoków
