https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Orlen i Synthos chcą budować elektrownie jądrowe. "To oczywisty kierunek", "będą protesty". Jedna ma powstać w Nowej Hucie

Bartosz Dybała
Czy mały reaktor jądrowy mógłby stanąć na terenie nowohuckiego kombinatu?
Czy mały reaktor jądrowy mógłby stanąć na terenie nowohuckiego kombinatu?
Są pierwsze reakcje na ogłoszone przez Orlen Synthos Green Energy plany budowy w Polsce małych elektrowni jądrowych: jedna z nich miałaby powstać na terenie krakowskiej Nowej Huty. Część komentatorów przekonuje, że realizacja tego projektu to "oczywisty kierunek z punktu widzenia energetyki". Inni twierdzą jednak, że inwestycja zostanie powstrzymana przez protesty społeczne. W materiale poniżej przedstawiamy komentarze, które pojawiły się w mediach społecznościowych tuż po ogłoszeniu planów budowy elektrowni.

Mały reaktor jądrowy w Nowej Hucie

Maciej Kawecki, dziennikarz technologiczny:

"Program tworzenia sieci małych elektrowni nuklearnych uznawany jest obecnie za najskuteczniejszy i najszybszy sposób przeprowadzenia transformacji polskiej energetyki i ciepłownictwa w kierunku dekarbonizacji i osiągnięcia zerowej emisji gazów cieplarnianych".

Łukasz Sęk, radny miejski (klub Platforma-Koalicja Obywetelska):

"Mieszkańcy Nowej Huty dowiedzieli się z telewizji, że Daniel Obajtek chce obok nich zbudować mały reaktor jądrowy. Należało zacząć od rozmowy z mieszkańcami i przekazania pełnych informacji. Póki co jednak rzucono deklaracje, szczegółów nie ma, a mieszkańcy zadają mnóstwo pytań. Trudno się temu dziwić".

Jacek Majchrowski, prezydent Krakowa:

"Spółka Orlen Synthos Green Energy wskazała wstępne lokalizacje w Polsce małych elektrowni jądrowych. Znalazł się tam Kraków. Temat uniezależnienia się energetycznego Polski jest niezwykle ważny, przede wszystkim chcę jednak państwa zapewnić, że priorytetem dla nas jest bezpieczeństwo krakowian. Jakiekolwiek więc decyzje w tej sprawie będziemy podejmować w oparciu o dialog z państwem - mieszkańcami naszego miasta".

Konrad Krajewski, polityk ("Nowa Nadzieja - Kraków"):

"Krakowski Holding Komunalny powinien mieć własne reaktory atomowe, które zapewnią mieszkańcom tanie i czyste źródło energii. Zysk ze sprzedaży energii elektrycznej i cieplnej pomoże sfinansować budowę dróg, parkingów i komunikacji miejskiej. Atom w Krakowie to przyszłość!"

Ireneusz Raś, poseł ("Centrum dla Polski"):

"Podczas konferencji prasowej premier Morawiecki wraz z prezesem Obajtkiem ogłosili wstępne lokalizacje dla małych reaktorów atomowych w Polsce, które mają powstać do 2029 roku. Jedną z proponowanych lokalizacji są tereny Nowej Huty. Dlatego wysłałem interpelację do premiera, w której pytam, jak wyglądają szczegóły planowanej budowy małego reaktora modułowego na terenach należących dziś do huty ArcelorMittal w Krakowie i kiedy miałaby się rozpocząć budowa reaktora w Krakowie?"

Łukasz Wantuch, radny miejski ("Przyjazny Kraków"):

"W Nowej Hucie ma powstać mała elektrownia atomowa. Jest to kompletnie nierealne z powodu protestów społecznych, ale pomarzyć można".

Andrzej Kulig, wiceprezydent Krakowa:

"Ze względu na to, że po naszej stronie nie będzie wielu decyzji administracyjnych, będziemy przede wszystkim pełnić rolę rzecznika mieszkańców: w trosce o ich bezpieczeństwo. Natomiast oczywiście uważamy, że postulat uniezależnienia się energetycznego Polski jest bardzo ważny. Wszyscy się o tym przekonali po agresji Rosji na Ukrainę".

Ewa Całus, pełnomocniczka prezydenta Krakowa ds. edukacji klimatycznej:

"To jest oczywisty kierunek z punktu widzenia energetyki. Teraz sobie tego nie wyobrażamy, ale na terenie Krakowa będzie nie jedna, a wiele małych elektrowni jądrowych w przyszłości".

***

PKN Orlen i Synthos Green Energy połączyły siły, by wspólnie z partnerem GE Hitachi Nuclear Energy wybudować w Polsce sieć małych elektrowni jądrowych. Zgodnie z ich zapowiedziami pierwsza elektrownia z reaktorem BWRX-300 może zacząć działać w naszym kraju już w 2030 roku. Docelowo Orlen Synthos Green Energy zakłada budowę nawet kilkunastu bloków elektrowni.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 19

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

g
gniewko_syn_ryba
18 kwietnia, 10:36, ZM:

Pierwszą na terenie Huty a drugą w Łęgu. Tak powinno być.

Ale POstępowe lewactwo na pewno się nie zgodzi. Oni wolą wiatraki.

18 kwietnia, 14:43, karol:

tak. wolimy wiatraki. nie promieniuja i nie zabijaja, PIS postepowy specjalisto

Ile wiatraków trzeba by postawić, żeby zaspokoić zapotrzebowanie energetyczne kraju ?... A ile lasów trzeba wyciąć, żeby je postawić, ekulogu od siedmiu boleści ?... Obawiam się, że nawet jak się wytnie wszystkie, a także wszystkie pola uprawne zamieni się na "farmy wiatrowe", to nie wystarczy...

j
jak_zwykle_bez_hejtu
18 kwietnia, 10:36, ZM:

Pierwszą na terenie Huty a drugą w Łęgu. Tak powinno być.

Ale POstępowe lewactwo na pewno się nie zgodzi. Oni wolą wiatraki.

18 kwietnia, 14:43, karol:

tak. wolimy wiatraki. nie promieniuja i nie zabijaja, PIS postepowy specjalisto

Poczytaj troche o wiatrakach... o ich wplywie na zywe organizmy.... o czesciach, ktorych nie da sie utylizowac, itp, itd

o
o zgrozo
18 kwietnia, 10:36, ZM:

Pierwszą na terenie Huty a drugą w Łęgu. Tak powinno być.

Ale POstępowe lewactwo na pewno się nie zgodzi. Oni wolą wiatraki.

18 kwietnia, 14:43, karol:

tak. wolimy wiatraki. nie promieniuja i nie zabijaja, PIS postepowy specjalisto

były lewak a teraz wielki pisior cie zrobił i zapomniał pogrzebać.

p
podatnik
Oligarcho z pcimia. Wybuduj sobie ten reaktor pod domem i usmaż na nim twojego patrona Rydzyka. Przecież z tej wichury prąd doleci do mieszkańców krakowa.
k
karol
18 kwietnia, 10:36, ZM:

Pierwszą na terenie Huty a drugą w Łęgu. Tak powinno być.

Ale POstępowe lewactwo na pewno się nie zgodzi. Oni wolą wiatraki.

tak. wolimy wiatraki. nie promieniuja i nie zabijaja, PIS postepowy specjalisto

k
karol
18 kwietnia, 14:37, jak_zwykle_bez_hejtu:

Najbardziej lubie dyskusje z ludzmi, ktorzy nie maja o czyms pojecia a najwiecej dra morde o to, ze chca ich zabic czy otruc czy napromieniowac... taki np Karol czy ,jmhmm... moze najpierw zaczerpnijcie trache podstawowej wiedzy o energii atomowej i dopiero placzcie bo jakos pracownicy takich wlektrowni nie umieraja masowo na raka i nie swieca w nocy.... zakladam tez ze nie macie pojecia co to jest tzw. promieniowanie tla i ile jest silniejsze niz "wydostajace" sie w waszej oponii promieniowanie z reaktora.... ciemnogrod i tyle.... tak jak pisalem wczesniej, reaktor moze jest kolo mojego bloku, jestem ZA !

dopóki to działa. ale widzielismy co sie stało w czrnobylu i jakie sa skutki. tak. to nie to samo co tam, ale to to samo promieniowanie. jestem za elektrowniami atomowymi, ale nie w mieście idioci!!!!

k
karol
18 kwietnia, 14:35, uku:

Reaktory jądrowe w środku miasta? tylko w czasach PIS!

obajtek niech sobie w PCIMIU wybuduje. tam mieszkańcy beda zadowoleni. czytali już co to promieniowanie tła i sie tego wogóle nie boja. PCIM to idealne miejsce. w zakopanym tez pasuje.. tam sie bojo wiatraków, ale atomówiek już nie

k
karol
18 kwietnia, 14:37, jak_zwykle_bez_hejtu:

Najbardziej lubie dyskusje z ludzmi, ktorzy nie maja o czyms pojecia a najwiecej dra morde o to, ze chca ich zabic czy otruc czy napromieniowac... taki np Karol czy ,jmhmm... moze najpierw zaczerpnijcie trache podstawowej wiedzy o energii atomowej i dopiero placzcie bo jakos pracownicy takich wlektrowni nie umieraja masowo na raka i nie swieca w nocy.... zakladam tez ze nie macie pojecia co to jest tzw. promieniowanie tla i ile jest silniejsze niz "wydostajace" sie w waszej oponii promieniowanie z reaktora.... ciemnogrod i tyle.... tak jak pisalem wczesniej, reaktor moze jest kolo mojego bloku, jestem ZA !

tak , poczytałem.. boicie sie wiatraków, 700 m od domów, bo wam sie śmigła kreco oi krowy mleka nie dajo... ale atomówke pod blokami postawic nie ma problemu co? pistrolu.NIE! JA NIE CHCE TEGO W NOWEJ HUCIE. wybudujcie w PCIMIU!!! tam jest raba, jest obajtek, na pewno mu sie to spodoba

j
jak_zwykle_bez_hejtu
Najbardziej lubie dyskusje z ludzmi, ktorzy nie maja o czyms pojecia a najwiecej dra morde o to, ze chca ich zabic czy otruc czy napromieniowac... taki np Karol czy ,jmhmm... moze najpierw zaczerpnijcie trache podstawowej wiedzy o energii atomowej i dopiero placzcie bo jakos pracownicy takich wlektrowni nie umieraja masowo na raka i nie swieca w nocy.... zakladam tez ze nie macie pojecia co to jest tzw. promieniowanie tla i ile jest silniejsze niz "wydostajace" sie w waszej oponii promieniowanie z reaktora.... ciemnogrod i tyle.... tak jak pisalem wczesniej, reaktor moze jest kolo mojego bloku, jestem ZA !
u
uku
Reaktory jądrowe w środku miasta? tylko w czasach PIS!
z
zdanie
Mechanizm jak z CPK..... gdzie i z kim uzgadniali, sa pewni że będą

dalej rządzić? tak szanują suwerena....
k
karol
18 kwietnia, 07:43, krk:

Budować nawet 5 reaktorów a zburzyć ten paskudny łeg

dokładnie.. a wode z reaktora bedziemy spuszczć koło twojej posesji.. ok?

k
karol
18 kwietnia, 08:46, mikołaj:

Strona rządowa: https://www.gov.pl/web/paa/bezpieczenstwo-elektrowni-jadrowej........................w Polsce elektrownie jądrowe będą musiały spełniać restrykcyjne wymagania bezpieczeństwa. Elektrownie muszą wykazać się cechami między innymi: ograniczeniem do odległości 3 km od reaktora zasięgu skutków radiologicznych ciężkich awarii, które wymagałyby przejściowych działań interwencyjnych dla ochrony zdrowia ludności

i jak to spełnią w nowej hucie? może niech wybuduja to koło twojego domu co? bedziesz jak JAKI

,jmhhm
18 kwietnia, 09:00, jak_zwykle_bez_hejtu:

Ludzie sa w wiekszosci glupi i/lub niedoinformowani i protestuja byle protestowac nakrecani przez wszelakich, czesto oplacanych, aktywistow. Przyklad takiego idiotyzmu to protesty przeciw budowie S7 na poludnie od Krakowa (argumenty typu, ze samochody na ekspresowce beda zabijac nasze dzieci idace do przedszkola.... rece opadaja !!!). Podobnie bylo w Nowej Hucie gdy protestowano przeciwko spalarni.... a tymczasem spalarnia stoi juz kilka lat i jakos masowego pomoru ludnosci Huty nie ma..... Tak samo jest z atomem.... to juz nie sa czasy Czarnobyla... inna technokogia, inne rozmiary reaktora, inne procedury.... szansa, ze cos wybuchnie jest rowna zero...... jak dla mnie to moga go wybudowac przy Tauron Arenie 100 metrow od mojego mieszkania, blizej sie nie da bo jest betonoza i blokowisko....

naprawde? czyli nie masz nic przeciwko mieć obok swojego domu reaktor atomowy? NI MASZ NIC PRZECIWKO?? bo jak narazie takie oszołomy jak ty decydują kto ma kiedy i na co umrzeć?

,jmhhm
18 kwietnia, 10:36, ZM:

Pierwszą na terenie Huty a drugą w Łęgu. Tak powinno być.

Ale POstępowe lewactwo na pewno się nie zgodzi. Oni wolą wiatraki.

może sam sobie zamieszkaj koło takiej elektrowni.. z mama i dzieciakami.. jak ci wyjda takie jak kaji głodek, to bedziesz wiedział czemu. pisowcu

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska