https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Otwarcie linii kolejowej Stryszów - Zembrzyce [ZDJĘCIA, WIDEO]

Robert Szkutnik
Pierwszy przejazd pociągu nową linią kolejową Stryszów - Zembrzyce
Pierwszy przejazd pociągu nową linią kolejową Stryszów - Zembrzyce Robert Szkutnik
Już w niedzielę 14 grudnia pociągi z Krakowa do Zakopanego pojadą nowym 9 km odcinkiem linii kolejowej Stryszów - Zembrzyce. Inwestycja była konieczna, ponieważ dotychczasowa linia znajdzie się w przyszłości na dnie sztucznego zbiornika wodnego powstającego przy zaporze w Świnnej Porębie nazywanego Jeziorem Mucharskim. W czasie budowy powstały także dwa potężne wiadukty – w Zembrzycach i w Dąbrowce, most drogowy oraz nowe przystanki kolejowe.

- Całość zakończonych właśnie prac kosztowała 514,4 mln zł, co stanowi nieomal 1/4 całej kwoty przeznaczonej na budowę zbiornika i zapory z inwestycjami towarzyszącymi - informują przedstawiciele inwestora, Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Krakowie.

W piątek w południe dokonano oficjalnego otwarcia trasy kolejowej. Zaproszeni goście wsiedli do specjalnego pociągu na stacji w Suchej Beskidzkiej, pojechali do Stryszowa i z powrotem do Suchej. Po drodze w Zembrzycach dokonano oficjalnego otwarcia trasy.W uroczystości uczestniczyli: Witold Sumisławski, prezes Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej, Małgorzata Owsiany, dyr. RZGW w Krakowie, Józefa Majerczak, dyr. ds. utrzymania infrastruktury PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. oraz Sławomir Cebo, dyr. oddziału Budownictwa Inżynieryjnego Skanska w Krakowie, a także Stefan Sawicki, z-ca dyr. RZGW w Krakowie nadzorujący prace w Świnnej Porębie.

Inwestycję wykonał Koldromost Skanska S.A., zaś inwestorem był RZGW w Krakowie. W Zembrzycach nastąpiło też poświęcenia figury św. Katarzyny, patronki kolejarzy.Rzeźba stoi opodal trasy kolejowej.

Dla wybudowania tego odcinka linii kolejowej na dnie przyszłego zbiornika wykonano tzw. nasyp hydrotechniczny, do którego budowy zużyto ponad 2 mln metrów sześciennych kruszywa. Ogromna masa nasypu stanowi także tzw. przyporę geologiczną i skutecznie podpiera aż 23 z 74 osuwisk znajdujących się w sąsiedztwie przyszłego zbiornika.

- Na tym krótkim odcinku linii kolejowej wybudowaliśmy, aż dwa potężne mosty kolejowe. Większy z nich, to siedmioprzęsłowa konstrukcja łukowa w Zembrzycach na Skawie w gminie Zembrzyce. Jest to największy most kolejowy w Polsce - informuje Konrad Myślik, rzecznik prasowy RZGW w Krakowie. Most ma 400 metrów. Usytuowany jest na podporach o wysokości 24 metrów.

A dodaje dyrektor Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Krakowie dodaje - To jeden z ładniejszych obiektów, jaki powstał w tym roku w Polsce - mówi Małgorzata Owsiany, inwestor zapory i nowej linii kolejowej. Koszt budowy był spory, bo musiały być robione nasypy kolejowe, ubezpieczenia i właśnie te obiekty mostowe.Dodajmy, że to jedyna linia budowana w Polsce po nowym śladzie od postaw.

Drugi most jest w Dąbrówce w gminie Stryszów. Ma 234 metry i wysokość 27 metrów. Poza mostami kolejowymi powstał również most drogowy. Znajduje się on w miejscowości Dąbrówka. Ma on 234 metry, 14,5 metra szerokości i wysokość 28 metrów.

Droga ta jest położona wzdłuż linii kolejowej.

Po nowej linii pociągi pojadą z prędkością 90 km na godzinę, o 300 kilometrów szybciej niż na starym odcinku. Trasę ze Stryszowa do Zembrzyc pokonają w 8 minut.Ze względu na budowę zbiornika przeniesiono przystanek kolejowy Zembrzyce. Likwidacji uległa też zabytkowa XIX wieczna stacja w Skawcach. W Zembrzycach Nowych powstała mijanka, zmodernizowano też pięć przejazdów kolejowych.

- To znacznie ułatwi dojazd młodzieży do szkół w Suchej Beskidzkiej oraz dojazd pracowników do zakładów pracy - mówi Jan Wacławski, wójt Stryszowa. Dodaje, że liczy też na uruchomienie linii autobusów lub busów po nowej drodze.

Warto wspomnieć, że ten odcinek torów to fragment najkrótszego traktu kolejowego z Krakowa do Wiednia. Odcinek tzw. kolei transwersalnej Skawina – Sucha Beskidzka o długości 45 km i 577 m został otwarty 22 grudnia 1884 roku, czyli 130 lat temu. Jeździły tędy tzw. Luxtorpedy, ekspresowe pojazdy kolejowe z silnikiem Diesla. Przedwojenny, rekordowy czas przejazdu z Krakowa do Zakopanego to 138 minut i nie został on do dziś pobity.

- Nadal będziemy modernizować linię kolejową, tak aby skrócić czas przejazdu pociągów. Zostaną wykonane łącznice kolejowe w Suchej Beskidzkiej i w Krakowie Zabłociu - mówi Józefa Majerczak, dyr. ds. utrzymania infrastruktury PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

W piątek pociąg specjalny pojechał nową trasą jeszcze raz. Po południu przewiózł za darmo pierwszych pasażerów. Chętnych było tak wielu, że z trudem zmieścili się do pociągu na suskiej stacji.

Budowa nowego odcinka torów to jedna z wielu inwestycji, jakie powstają w ramach budowy zbiornika wodnego w Świnnej Porębie. Trwająca od połowy lat osiemdziesiątych inwestycja zostanie zakończona jesienią 2015 roku. Kosztowała 2,2 mld zł.

Zobacz najświeższe newsy wideo z kraju i ze świata
"Gazeta Krakowska" na Youtubie, Twitterze i Google+
Artykuły, za które warto zapłacić! Sprawdź i przeczytaj

Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 8

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

S
Spedd77
Te Luxtorpedy to w Chrzanowie robili. Trzeba było fabryki nie zamykać to byśmy mieli własne Pendolino do Zakopca. Część składów powinna być super szybka, a inne dowozić tam gdzie jest zapotrzebowanie pasażerów. Do klasztoru kalwaryjskiego najbliżej z Bugaja. Teraz w 10 minut ze Stryszowa do Suchej, a dalej?
m
miejscowy
admin! ma byc KOŁO DWORCA!!! a nie gwiazdki!
m
miejscowy
Wszystko ladne,w koncu gotowe.Ale przydaloby sie wyremontowac budynek dworca w Stryszowie,Stroniu,zmodernizowac zwrotnice i rozjazd,nawet cala linie az do Kalwarii,przy okazji dolozyc przystanek Bugaj,gorale do klasztoru mieli by blisko,kolej pieniadze z biletow.Do tej inwestycji trzeba podejsc szerzej,droga przez Stryszow,k*** dworca jest niebezpieczna,tylko czekac na tragedie!! Dzis technika moze zmniejszyc sterownie rozjazdu,mijanki,budynek z urzadzeniami mozna zmniejszyc,poszerzajac droge,takze zakret wyprostowac.Jakos,ani stary-nowy wojt o tym nie mysli,o kontr-kandydacie nie wspomne gdyz otaczaja go osoby z ery 13.12.1981r(ZOMO,SB).Teraz trzeba o dalszym ciagu remontu linii pomyslec,przyniesie to wymierne kozysci komunikacyjne,jak tez poprawi bezpieczenstwo,a ruch drogowy wzrosnie znacznie po otwarciu szosy!!
m
mst.
Wszystko ładnie .tylko ten co pisze o szybszej podróży ,to wynika że pociąg pojedzie na tym odcinku szybciej jak pendolino.
j
jag
Ty dopiero uprawiasz propagandę. To, że kolejowe inwestycje wloką się niemiłosiernie to jedno, ale trzeba brać pod uwagę także powszechne przekonanie i wolę obywateli jak najszybszego budowania dróg szybkiego ruchu i autostrad kosztem linii kolejowych. Skutki takiego "zboczenia" mamy do dzisiaj. O busach: busy też już dzisiaj inne niż były na początku po odzyskaniu wolności (a przed były zdezelowane i zdychające pod każdą górką Autosany z PKS, tego nie pamiętasz?). Teraz tam gdzie wydający pozwolenia pilnuje porządku mamy tabor zupełnie przyzwoity. Dzisiejsze prywatne autobusy to już luksus i za niewielkie pieniądze jeździmy trasami, na które dopiero teraz wracają pociągi. Będzie trudno po latach zmienić przyzwyczajenia pasażerów, ale przyszłość transportu szynowego w dłuższej perspektywie, gdy rosną korki, trzeba widzieć optymistycznie.
ś
św.NH
To partactwo, kolej jest martwa od lat i nic jej nie ożywi, bursiarze na zdemolowanym sprzęcie wożą ludzi jak bydło. Odcinek z Suchy do Żywca, najpiękniejszy w Beskidach czeka na inną ekipę, Przecz z komuną PEŁO i jej prezesami w spółkach PKP !Przecz z udawaniem, że jest tak pięknie. Puste pociągi i napinka.
f
foksmolder
Ciężko tu mówić o "odcinku Kolei Transwersalnej", bo ta linia to jej odgałęzienie. Większość Kolei Transwersalnej jest zakmnięta (przez wygaszanie popytu, a potem tłumaczenie złym stanem i nierentownością) jak np. odcinek Sucha B - Żywiec.
k
krzyh
"Po nowej linii pociągi pojadą z prędkością 90 km na godzinę, o 300 kilometrów szybciej niż na starym odcinku" wcześniej jeździły tylko -210km. Zdolne to PKP!
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska