https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Otwarto nowy wiadukt kolejowy w gminie Krzeszowice z udziałem ministra. Samochody jadą nad torami [ZDJĘCIA]

Barbara Ciryt
Nowy wiadukt powstał w Woli Filipowskiej w gminie Krzeszowice.Samochody jeżdżą bezpiecznie nad torami. Obiekt ułatwia komunikację, bo przez niego pojazdy mogą dotrzeć bezkolizyjnie od węzła autostradowego w Rudnie do drogi krajowej nr 79. Ponadto wiadukt łączy dwie części wioski.

WIDEO: Barometr Bartusia

- Transport kolejowy jest coraz bardziej przewidywalny coraz bardziej bezpieczny i komfortowy. Przykładem jest linia kolejowa Kraków-Katowice, przy której jesteśmy. Do niedawna trzeba było poświęcić 2 godziny 27 minut, aby pokonać odległość 77 kilometrów między Katowicami i Krakowem. Dzisiaj przebudowywane są obiekty inżynieryjne tak, by skrócić czas podróży - mówi Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury. Zaznaczył też, że premier Mateusz Morawiecki przyznał dodatkowe 5 mld zł na inwestycje kolejowe.

Wraz z wiaduktem powstały drogi serwisowe i chodniki prowadzące do niego oraz przystanki autobusowe. Inwestycję realizowały PKP Polskie Linie Kolejowe. Nowy obiekt zapewnia bezpieczny przejazd pociągów, sprawny ruch drogowy i dobrą komunikację dla pieszych. Inwestycja jest współfinansowana przez Unię Europejską. Pomiędzy Krakowem a Katowicami PLK budują 10 nowych bezkolizyjnych skrzyżowań. 5 z nich jest już gotowych.

- W ramach tego projektu modernizacji linii kolejowej, ta inwestycja miała się zakończyć w kwietniu 2014 roku. Zaplanowano likwidacje wielu przejazdów, w zamian budowę tylko kilku wiaduktów. My w ostatnich dwóch latach zmieniamy tę rzeczywistość. Udało nam się w ostatnich tygodniach uzyskać dodatkowe środki finansowe i na tym odcinku powstanie jeszcze pięć nowych wiaduktów - zamiast skrzyżowań na poziomie torów. One usprawnią ruch i poprawią bezpieczeństwo. Od Krakowa do Jaworzna nie będzie przejazdów w poziomie, ruch będzie płynny kolejowy i samochodowy - mówi Ireneusz Merkel, prezes PKP PLK.

- Prace przy modernizacji linii zajmą jeszcze około roku. Po zakończeniu inwestycji z Katowic do Krakowa czas przejazdu będzie wynosił około 55 minut - dodaje prezes.

Dzięki wiaduktowi w Woli Filipowskiej pomiędzy drogą krajową 79, a ul. Młyńską powstała nowa droga o długości 1,3 km i szerokości 6 m. W jej sąsiedztwie wybudowano również nowy układ drogowy wzdłuż torów kolejowych, który łączy wioskę z Krzeszowicami. Przy ulicach są chodniki, oświetlenie i system odwodnienia. Lepszą lokalną komunikację zapewnią zatoki autobusowe.

Wiadukt kosztował około 6 mln zł. Ma długość 18 metrów i szerokości 11 metrów. Jezdnia na nim ma 7 m, a chodnik szerokość 2 m. Tory kolejowe znajdują się niemal 6,5 metra pod wiaduktem.

W Woli Filipowskiej do dyspozycji mieszkańców oddano w marcu zmodernizowany peron (dłuższy od poprzedniego) na przystanku kolejowym. Docelowo w Woli Filipowskiej powstaną dwa takie perony, połączone przejściem podziemnym. Wiadukt to bezpieczniejsze rozwiązanie, a mieszkańcy nie muszą czekać na przejazd przy zamkniętych rogatkach.

Wcześniej - we wrześniu wiadukt oddano w Krzeszowicach. - Mieszkańcy są z niego bardzo zadowoleni, już tak się do niego przyzwyczaili, jakby był w naszym mieście od dawna - mówi Wacław Gregorczyk, burmistrz Krzeszowic.

Na linii kolejowej Kraków - Katowice nowe wiadukty wybudowano także m.in. w Jaworznie i Krakowie. W sumie kolejarze na szlaku z Katowic do Krakowa modernizują 34 wiadukty kolejowe i drogowe. 10 z nich budowanych jest w nowych miejscach, pozostałe 24 to przebudowa istniejących. PLK prowadzą inwestycje na niemal całej długości trasy Kraków – Katowice. Wartość prac budowlanych to ok. 2 mld zł. Prace maja na celu usprawnienie podróży, pociągi pasażerskie mają przyspieszyć do 160 km na godzinę, a towarowe do 120 km na godzinę.

Wiadukt w Krzeszowicach otwarty. Jest bezpieczniej, pojazdy ...

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Motoryzacja

Komentarze 5

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
9 listopada, 5:12, gościu:

Ale juz szanowny adamczyk nie raczył wspomnieć ile na ta inwestycje wyłozyła UE.

UE nie ma swoich pieniędzy. To jest wspólna kasa, którą Unia chojnie "rozdaje" po potrąceniu tego sama przejada

K
Krakus

"Ponadto wiadukt łączy dwie części wioski." Której - Woli Filipowskiej ? Bo nie do końca wiadomo...

g
gościu

Ale juz szanowny adamczyk nie raczył wspomnieć ile na ta inwestycje wyłozyła UE.

O
Olo
8 listopada, 19:18, Ala:

Cieszy każdego, że nowy wiadukt został otwarty. Smuci jednak to, że będzie on tylko do komunikacji lokalnej (jezdnia o szerokości 6 m). To powinien być wiadukt w ciągu perspektywicznej drogi wojewódzkiej węzeł Rudno - Olkusz. Dlaczego władze województwa małopolskiego nic w tej sprawie nie zrobiły?

To jest wiadukt na sztukę, żeby Adamczyk miał co otworzyć

A
Ala

Cieszy każdego, że nowy wiadukt został otwarty. Smuci jednak to, że będzie on tylko do komunikacji lokalnej (jezdnia o szerokości 6 m). To powinien być wiadukt w ciągu perspektywicznej drogi wojewódzkiej węzeł Rudno - Olkusz. Dlaczego władze województwa małopolskiego nic w tej sprawie nie zrobiły?

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska