- Obwodnica Gdowa będzie służyć ludziom, gospodarce i ochronie środowiska. Ta inwestycja ma wymiar nie tylko lokalny, ale regionalny - mówił marszałek Małopolski Jacek Krupa, podczas otwarcia nowej drogi.
Mieszkańcy Gdowa, którego centrum jest od lat zatłoczone samochodami, czekali na obwodnicę od lat 90. XX wieku. Pierwszy odcinek drogi - 2,7 km, od granicy Gdowa i Bilczyc do ul. Bocheńskiej - wykonano w latach 2012-2014, a drugi w ciągu ostatniego roku. Inwestycja, podczas której powstało ok. 2 km nowego asfaltu (od ronda na Bocheńskiej do ul. Łapanowskiej) była trudniejsza. Na jej potrzeby musiano wybudować m.in. nowy most na rabie.
Wójt Gdowa Zbigniew Wojas nazwał otwarcie obwodnicy wydarzeniem historycznym dla całej gminy. - Ta droga usprawni transport na terenie województwa oraz pozwoli wyprowadzić ruch tranzytowy z centrum Gdowa. Trasa odciąży też zatłoczone przez auta skrzyżowanie dróg wojewódzkich 966 i 967, dzięki czemu skróci się czas przejazdu przez gminę Gdów - powiedział Zbigniew Wojas.
Podziękował on też wykonawcy robót, firmie Strabag. - Pojawiło się półroczne opóźnienie w rozpoczęciu inwestycji (przedłużyły się prace projektowe - red.), a mimo tego obwodnica powstała w terminie - zaznaczył.
- Zyskają mieszkańcy, bo będą mieć spokojniejsze centrum, oraz kierowcy, którzy przez ten rejon Małopolski przejadą teraz sprawnie i bezpiecznie. Obwod zwiększy także potencjał turystyczno-rekreacyjny terenów nad rzeką Rabą - mówił z kolei wicemarszałek Wojciech Kozak.
Obwodnica omija gdowskie zabudowania od strony północnej i wschodniej. Trasa ma dwa pasy ruchu, każdy o szerokości 3,5 m oraz 1,5-metrowe pobocza (a w niektórych miejscach również chodniki), a także kilka rond.
Inwestorem było województwo. Pierwszy etap robót kosztował blisko 40 mln zł, drugi niemal 30 mln zł. W sfinansowaniu przedsięwzięcia pomogły dotacje unijne (w sumie 50,2 mln zł). Urząd Marszałkowski przekazał na budowę drogi łącznie ponad 17 mln zł, a gmina Gdów - 5 mln zł (fundusze na projekty i wykup gruntów).
Otwarcie obwodnicy oznacza także zmiany w organizacji ruchu w centrum Gdowa. Teraz mogą tamtędy jeździć już tylko samochody o masie do siedmiu ton.
KONIECZNIE SPRAWDŹ:
FLESZ: Autostrady, bramki, systemy płatności - jak ominąć korki?