https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Na południowej obwodnicy Oświęcimia trwa odliczanie. Finał drugiego etapu już bliski!

Bogusław Kwiecień
Kolejne fragmenty budowy obwodnicy Oświęcimia zbliżają się do finału
Kolejne fragmenty budowy obwodnicy Oświęcimia zbliżają się do finału GDDKiA
Południowa obwodnica Oświęcimia jest oddawana etapami. W połowie roku ma zakończyć się budowa drugiego odcinka o długości blisko 3 km.

Drugi odcinek od Jedliny do ul. Wojewódzkiej w Pławach

Na początku grudnia ub. roku otwarty został dla kierowców pierwszy fragment oświęcimskiej obwodnicy o długości ok. 2,2 km między skrzyżowaniami z ulicami Zatorską i Jagiełły, czyli wschodnia część trasy. W ten sposób ułatwiony przejazd mają kierowcy z północnej i wschodniej części Oświęcimia w kierunku Kęt.

Teraz zbliża się finał budowy drugiego fragmentu trasy o długości 2,8 km od ronda w Jedlinie (gmina Bojszowy) do ul. Wojewódzkiej w Pławach (gmina Oświęcim).

Tym samym otwarty zostanie także nowy most nad Wisłą, znajdujący się na granicy Małopolski i Śląska.

Reszta tego fragmentu obwodnicy, liczącego 3,6 km do węzła Oświęcim w gminie Bojszowy zostanie oddana później.

Całość obwodnicy Oświęcimia w połowie 2026 roku

Całość 9-kilometrowej obwodnicy w ciągu drogi krajowej 44 powinna zostać ukończona w połowie 2026 roku.

Obwodnica będzie miała dwie jezdnie, z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. Każdy pas ruchu będzie miał 3,5 m szerokości. W ramach inwestycji powstają trzy mosty - obok wspomnianego nad Wisłą, drugi nad Sołą i trzeci nad Młynówką - wylicza GDDKiA.

Nowa droga przede wszystkim wyprowadzi ogromny ruch poza centrum miasta. Z Generalnego Pomiaru Ruchu przeprowadzonego w latach 2020-2021 wynika, że drogą krajową 44 na tym odcinku poruszało się 20 tysięcy samochodów na dobę.

Największe natężenie ruchu odnotowano na moście Jagiellońskim na Sole w Oświęcimiu, którym codziennie jeździ 27,5 tys. samochodów.

Obwodnica połączy Oświęcim z S1

9-kilometrowa trasa w całości od południa ominie miasto i połączy je z budowaną drogą ekspresową S1 Mysłowice – Bielsko-Biała. Pozwoli to na sprawną podróż na południe, w kierunku Beskidów i na północ do autostrady A4. 

Trasa zostanie połączona z innymi drogami w sześciu miejscach:    

  • z S1 poprzez węzeł Oświęcim (początek obwodnicy),  

  • z ul. Wolską w Jedlinie poprzez rondo turbinowe,  

  • z ul. Wojewódzką w Pławach poprzez rondo turbinowe,  

  • z ul. Legionów (DW933) poprzez rondo turbinowe,  

  • z ul. Jagiełły (DW948) poprzez rondo turbinowe,  

  • z ul. Zatorską (obecna DK44, koniec obwodnicy) poprzez rondo turbinowe.

Symboliczne wbicie łopaty miało miejsce na początku listopada 2022.

Najtrudniejsza część obwodnicy Oświęcimia

Najtrudniejszą i najbardziej czasochłonną częścią jest przejście pod torami kolejowymi linii Oświęcim – Czechowice-Dziedzice.

Prace są wykonywane przy utrzymaniu ruchu pociągów. W przygotowaniu jest obszar po obu stronach torów, gdzie droga będzie się obniżać i zejdzie do poziomu prawie 10 m poniżej poziomu gruntu.

Koszt budowy całej obwodnicy to 615 mln zł. Budowa otrzymała 249 mln zł dofinansowania ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 oraz 150 mln zł w ramach Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko.

Zobacz także

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Finisz kampanii. Ostatnia debata prezydencka

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska