"Sacrum Profanum nadal podąża w kierunku kultury popularnej. Tym razem bez hasła przewodniego, skupiając się na znaczeniu i różnych interpretacjach samej nazwy festiwalu. Sacrum Profanum znów będzie łączyć muzykę alternatywną z klasyczną, tradycję ze współczesnością, improwizację z kompozycją. W centrum programu znajdzie się głos – najwszechstronniejszy z instrumentów, niewymagający dodatkowych narzędzi, nieraz najbardziej efektowny, nośnik emocji, a nade wszystko historii. Uznajemy prymat piosenki w muzyce (nie tylko popularnej), czas na chwilową jej dominację na Sacrum Profanum" - pisze w tekście kuratorskim dyrektor artystyczny festiwalu, Krzysztof Pietraszewski.
Śpiewane historie otworzą festiwal, a na jego finał wybrzmią piosenki inspirowane treściami internetowymi. Zaproszeni artyści w swoich utworach często sięgają do różnych tradycji i źródeł. Arthur Chambry nawiązuje do bardowsko-minstrelskiej formy melorecytacji, snując opowieści ze świata fantasy o nazwie Rocronde, zamieszkanego przez głuchych gigantów. Wzbogaca je dźwiękami instrumentów dętych własnej konstrukcji.
Harry Górski-Brown zaśpiewa dawne pieśni gaelickie o miłości, łącząc brzmienie dud z nowoczesną estetyką avant-popową. Piotr Kurek skomponował utwór dla brytyjskiej grupy Apartment House, w którym hawajskie legendy spotykają się z tradycją średniowiecznych chansons de geste. Ciekawe historie opowiedzą też Paweł Malinowski w przejmującym lamencie nad białymi zimami i Jacek Sotomski z Weroniką Murek w "Hypercanzonas", inspirowanych internetem i codziennym życiem.
Barbara Kinga Majewska, tegoroczna artystka-rezydentka Sacrum Profanum, w trakcie występów z Apartment House, Spółdzielnią Muzyczną i solo poszuka sensu istnienia piosenek. Szczególnie w kontekście autorskiego zbioru, w którym emancypuje się z roli wokalistki prezentującej cudze utwory i staje się twórczynią i wykonawczynią w jednym. Jacek Sotomski w utworze "Transinstrumentalizm" dla Sinfonietty Cracovii podejmuje refleksję nad aktualnością i „potrzebnością” nowej muzyki instrumentalnej we współczesnym świecie. Podobne refleksje wrócą też w koncercie wyróżnionych studentów Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie. Młodzi artyści zastanawiają się, co to znaczy wykonywać muzykę „na żywo”.
W tym roku Sacrum Profanum eksperymentuje nadal z formą koncertów. "Passenger" Jennifer Walshe zostanie wykonany w ciemności, z muzykami Sinfonietty Cracovii ustawionymi wokół publiczności, żeby wzmocnić poczucie zanurzenia w wędrującym dźwięku. W "Scrolling to Zero" Rafała Zapały zespół Apartment House wraz ze słuchaczami będą medytować wspólnie nad końcem świata, jaki znamy, medytując wspólnie słowo „End”. Marino Formenti zagra nietypowy recital fortepianowy – bez ustalonego programu, z utworami wybieranymi przez uczestników.
Festiwal wspiera debiuty i nie ustaje w odkrywaniu nowych artystów. W programie znalazł się koncert wyróżnionych studentów Akademii Muzycznej w Krakowie, ale też utwór Oskara Tomali, poznanego dzięki open callowi "Playground" Spółdzielni Muzycznej, oraz pierwsza partytura instrumentalna Jędrzeja Siwka.
Festiwal kontynuuje współpracę z lokalnymi instytucjami i zespołami, w tym z Akademią Muzyczną, Sinfoniettą Cracovią i Spółdzielnią Muzyczną. Większość wydarzeń odbędzie się na terenie Wesołej, gdzie poza koncertami zaplanowano również wydarzenia towarzyszące, takie jak warsztaty umuzykalniające "Eksperymentuj!" Jędrzeja Siwka w Aptece Designu.
Pełny program festiwalu jest dostępny na jego stronie internetowej www.sacrumprofanum.com. Bilety i karnety można kupić za pośrednictwem strony internetowej www.kbfbilety.krakow.pl.
Odkryto nieznane dzieło Chopina
