https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

PKL chce wydrążyć tunel pod Kasprowym Wierchem

Łukasz Bobek
Kasprowy Wierch.
Kasprowy Wierch. fot. Łukasz Bobek
Wraca pomysł budowy tunelu pod Kasprowym Wierchem. Chcą go drążyć Polskie Koleje Linowe. Nowy właściciel kolejki w Tatrach zobowiązał się w umowie prywatyzacyjnej, że wykopie tunel. Tymczasem Tatrzański Park Narodowy zdziwiony jest pomysłem i nie wróży mu świetlanej przyszłości. Dyrekcja parku narodowego uważa, że to storpeduje zgodę na modernizację wyciągu na Goryczkowej.

WIDEO: PKL chce wydrążyć tunel pod Kasprowym Wierchem

Autor: Łukasz Bobek, Gazeta Krakowska

- Wiem, że brzmi to kontrowersyjnie, ale jest to naprawdę dobre rozwiązanie, żeby usprawnić ruch narciarski w rejonie Kasprowego Wierchu - mówi Janusz Ryś, prezes PKL.

Spółka-właściciel kolejki w Tatrach chce wydrążyć tunel, który łączyłby górną stację kolejki linowej na Kasprowy Wierch z górną stacją wyciągu narciarskiego w kotle Goryczkowym. - Samo drążenie, nawet bez użycia ciężkich maszyn, zajęłoby nam ok. trzech miesięcy. Potem byłby czas na wykończenie tunelu - mówi prezes PKL.

Dla dyrekcji Tatrzańskiego Parku Narodowego to pomysł... kosmiczny. - Inaczej się tego nie da nazwać. Jeśli PKL włączą do projektu modernizacji kolejki na Goryczkową budowę tunelu na Kasprowym, całe zadanie wyłoży się - mówi Szymon Ziobrowski, dyrektor TPN. PKL zamierzają w styczniu złożyć w Urzędzie Miasta Zakopanego tzw. kartę informacyjną budowy tunelu.

***

Tunel to zobowiązanie
PKL uważają, że jest możliwe wydrążenie tunelu pod kopułą Kasprowego Wierchu, by połączyć górną stację kolejki linowej z górną stacją kolejki krzesełkowej w kotle Goryczkowym.

Okazało się, że inwestycja została wpisana do zobowiązań nowego właściciela kolejki linowej w Tatrach, jakie znalazły się w umowie prywatyzacji kolejkowej spółki sprzed dwóch lat.

Zobowiązania zaakceptował m.in. zarząd PKP (poprzedniego właściciela PKL) i spółka Polskie Koleje Górskie - nowy właściciel kolejki w Tatrach.

Według umowy nowy nabywca ma w ciągu trzech lat od zakupu PKL zrealizować tę inwestycję. Został mu rok na wypełnienie zobowiązań.

Ułatwi życie narciarzom
- Zdziwiłem się, gdy po raz pierwszy się dowiedziałem, że budowa tunelu została wpisana do umowy kupna PKL - przyznaje Janusz Ryś, prezes PKL. Po przeanalizowaniu koncepcji uważa jednak, że ma to sens, bo ułatwi poruszanie się narciarzy w rejonie Kasprowego Wierchu. Dlatego PKL przystąpił do opracowania koncepcji nowego tunelu.

PKL szacuje, że tunel miałby 80-90 metrów długości. Wejście do niego ma się znajdować w hallu obecnego budynku górnej stacji. - Sama budowa tunelu, naszym zdaniem, nie będzie miała wpływu na środowisko Tatr - mówi Janusz prezes Ryś.

Z jego informacji wynika, że przygotowano dwie wersje inwestycji: z drążeniem tunelu przy pomocy ciężkiego sprzętu, ale także ręcznie.

Według tej drugiej, bardziej realnej koncepcji, samo przebicie się do Goryczkowej zajęłoby około trzech miesięcy. Wykończenie tunelu w środku to już inna sprawa.

W tunelu PKL chciałyby postawić multimedialne tablice informacyjne o Tatrach, ale także zamontować windę, która mogłaby prowadzić do budynku obserwatorium meteorologicznego.

- Tunel ma być przeznaczony jedynie dla ruchu pieszych. Z zewnątrz nie będzie widoczny - mówi Ryś.

Dodaje, że po raz pierwszy pomysł inwestycji pojawił się, gdy nastąpiło uruchomienie wyciągu w kotle Goryczkowym, czyli w latach 60-tych ubiegłego wieku.

TPN zdziwiony
O tym, że PKL jednak zdecydowały się wrócić do pomysłu budowy tunelu, dyrekcja Tatrzańskiego Parku Narodowego dowiedziała się przed świętami w czasie spotkania zarządu PKL z radnymi.

Wcześniej PKL konsultowały z parkiem narodowym pomysł modernizacji starego wyciągu narciarskiego w kotle Goryczkowym. PKL złożyły już nawet w Urzędzie Miasta w Zakopanem tzw. kartę informacyjną remontu na Goryczkowej. To dokument, który jest pierwszym krokiem w staraniach o pozwolenie na wykonanie inwestycji.

- Ja mam wrażenie, że PKL wprowadzają kosmiczny pomysł, zupełnie nierealny, tylko po to, by tej modernizacji Goryczkowej nie przeprowadzić - mówi Szymon Ziobrowski, dyrektor TPN.

Dodaje, że zarówno Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska jak i Ministerstwo Środowiska nie wydadzą żadnej zgody na modernizację Goryczkowej, która miałaby być połączona z kopaniem tunelu.

- Dlatego my chcemy osobno złożyć tzw kartę informacyjną dla tunelu. Tak, żeby nie stracić szans na remont Goryczkowej - dodaje Ryś. Karta dla tunelu ma trafić do Urzędu Miasta na początku 2016 r.

***

Każdy, kto ma odrobinę wrażliwości, woli patrzeć na piękne góry bez stalowych podpór czy budynków na szczytach i graniach. Jeżeli jakiś element infrastruktury wypadnie z parku, tym lepiej. To uznam za sukces. Tatry są tak małe, że to, co miano w nich zbudować, raczej już zbudowano. I wystarczy - mówił Ziobrowski w rozmowie z "Gazetą Krakowską" tuż po wyborze na funkcję dyrektora TPN. Czytaj cały artykuł "Szef TPN wyznaje: Kiedyś nie ciągnęło mnie w góry"

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 22

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
NIEEEEEEEEEEEE!!!!
K
Kris
Chyba ktoś sie łbami pozmieniał?
l
lubie_sld
Gościu, gościu przez duże G weź sobie wydrąż tunel w głowie. Mózgu krzywdy nie zrobisz, bo go tam nie masz. Tunel w Twojej głowie, pozwoli łatwy na przelot powietrza, zamiast ją omijać. Mordę masz jak schabowy - tylko ubić z twej głupoty. Życzę Ci najgorszego, starości bez emerytury, impotencji u dzieci. Ręce precz od pięknych polskich gór!
v
vika
Z cała pewnością NIE Pan Szymon Ziobrowski .
MA STO PROCENT RACJI !!!
Pomyśl trochę i porównaj wielkość Tatr z Alpami .
Czy wszystko trzeba przeliczać na pieniądze ??? Sprzedałbyś do DP to co kochasz najbardziej ( żonę, córkę ) bo tak ci się będzie opłacało krakowski centusiu ????
v
vika
Napiszę krótko i użyję słów koniecznych, acz nie w moim stylu :
ODPIER....CIE SIĘ OD KASPROWEGO I TATR ZE SWOIMI DURNYMI POMYSŁAMI.
Czy trzeba niszczyć tak piękną i cenną przyrodę tylko po to, żeby narciarz jeden z drugim nie przelazł pieszo przez kopułę Kasprowego ????
PANIE SZYMONIE - NIECH PAN NIGDY NA TO NIE POZWOLI !!!!
Tatry są za małe na takie inwestycje i nie można ich porównywać z Alpami.
K
Krakus
Czy Polska musi być narciarskim trzecim światem?
Wszędzie na świecie gdzie tylko się da, powstają narciarskie inwestycje na których się zarabia! Kryty stok narciarski Arabowie zbudowali sobie w Dubaju, podobne budowle powstały w Niemczech, a nawet w Druskiennikach na Litwie, w krajach alpejskich ośrodki narciarskie buduje się prawie w każdej większej wsi, a tylko z Polski na siłę niektórzy usiłują zrobić europejski skansen!
Na narty jeździmy w Alpy, na letni urlop - nad Adriatyk lub Morze Śródziemne, samochody, telewizory i telefony komórkowe kupujemy japońskie bądź koreańskie, zakupy robimy w niemieckich hipermarketach, pieniądze trzymamy też głównie w niemieckich bankach!
A na czym my zarabiamy, co sami wytwarzamy? Drewniane euro-palety i niewiele więcej!
Ale za to mamy bagna Rospudy, których podobno "wszyscy nam zazdroszczą", tylko nikt jakoś nie chciał takich bagien mieć u siebie, wszyscy "mądrzejsi od nas" swoje bagna osuszyli i zagospodarowali, a w swojej telewizji pokazują ironicznie Polskę jako coś w rodzaju europejskiego skansenu!
h
h
to raczej Twój!
G
Gość
A GÓRNIKI POla Po PIESSELU.LIBERALNY SOCYALL BĄKSTERA I SSRAMATY.=POgarda PoniRZENIE I NAHAJKA FEUALIZMU WOLNOŚĆI ELYT.na WIECZNYM dupPOroPKU.
d
dzulson
chyba koles nie masz pojecia tacy jak ty niech jada d*** wygrzewac nad morze
l
lol
samorządy miały być właścicielami kolei, a mają 0,3% udziałów
teraz obiecują tunele
hahaha
Ł
Łapy precz od Tatr
Zbudujcie najpierw ośrodek na Gubałówce.
Ł
Łapy precz od Tatr
Porządnego ośrodka na Gubałówce nie potraficie zorganizować, więc wyciągacie pazerne łapska po bezcenne przyrodniczo tereny. Wara!
A
ABC
A rozbudowa parkingu na Polanie Palenicy, to nie jest ingerencja w przyrodę, bo przynosi zyski do kasy TPN. Tunel będzie co prawda pod ziemią i nie będzie widoczny dla przelatujących ptaków, ale dokąd forsy Ziobrowski z niego nie wytarguje, to będzie on szkodliwy.
j
juziu
dlaczego wciąż nie ma kolejki na giewont? przecież to symbol tatr ile mam czekać żeby tam wjechać?!?
P
POparzony
Fedrujemy tunele, PO jednym na każdego górnika i jego żonę. (dzieci się nie liczą, będą drążyć jak dorosną na własną chwałę i koszt POdatnika.
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska