https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

PKP obiecuje za 10 lat szybką kolej dla Sącza

Iwona Kamieńska
archiwum Polskapresse
Krzysztof Łańcucki, rzecznik spółki Polskich Kolei Państwowych - PLK jest pewien, że za 10 lat z Krakowa do Nowego Sącza będziemy jeździć pociągiem-błyskawicą. Podróż potrwa około godziny. Błyskawica pojedzie trasą ze stolicy Małopolski przez Podłęże i Piekiełko, a później do Nowego Sącza, Muszyny i Krynicy-Zdroju.

Tej wiosny PKP chce doprowadzić do finału pierwszy etap przygotowań do inwestycji. - Zakładamy, że ostatni dzień marca jest datą graniczną dla podpisania porozumienia z wykonawcą aktualizacji studium wykonalności dla budowy - informuje Krzystof Łańcucki. - Takie studium powstało już w latach 1999-2001, ale trzeba dostosować je do współczesnych realiów.

Rozstrzygnięcia przetargu spodziewamy się w ciągu dwóch tygodni.

Przetarg właściwie już rozstrzygnięto, choć procedura trwa. Po ogłoszeniu wyboru firmy gotowej wykonać aktualizację za 4,8 mln zł trzech z siedmiu konkurentów ubiegających się o zlecenie odwołało się od decyzji PKP.

- Aktualizacja studium wykonalności to dokument przedprojektowy, który zawiera wstępne założenia inwestycji, począwszy od trasy przebiegu linii kolejowej po wstępne szacunki kosztów, łącznie z propozycjami źródeł finansowania. Zakładamy, że będziemy rozważać budowę w partnerstwie publiczno-prywatnym wspieraną funduszami unijnymi - dodaje Łańcucki.

Z wstępnych przymiarek do inwestycji wynika, że trzeba wyremontować blisko 80 kilometrów torowiska Chabówka - Nowy Sącz i zbudować około 60 km nowej linii z Podłęża przez Szczyrzyc, Tymbark i Mszanę Dolną.

Dzięki temu, że nowa trasa kolejowa byłaby przystosowana do szybkich pociągów, podróż z Krakowa do Nowego Sącza trwałaby nieco ponad godzinę.

- Bardzo chciałbym, aby jak najszybciej udało się zrealizować ten plan, bo trochę za daleko mam do Krynicy, Łabowej i Sącza, a to miejsca szczególnie mi miłe - nadmienia Krzysztof Łańcucki.

Word Press Foto 2012 - Najlepsze zdjęcie prasowe 2012 r. [GALERIA]


Możesz wiedzieć więcej!Kliknij, zarejestruj się i korzystaj już dziś!

Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!
"Gazeta Krakowska" na Twitterze i Google+

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 14

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

Q
Qiu
Ludność Nowego Sącza wg wikipedii 84 290 tys.. Niewiele się kolega pomylił. proponuję wcześniej weryfikację danych niż komentować na podstawie starych danych posiadanych w głowie.
W
WLK219
Proponuję nazwę trasy z Podłęża do Piekiełka i dalej na południe jako kolej Orientalną
W
WLK
Tranwersalną zamkneli a obiecują Orient to może pozwolić ruskim wraz z Niemcami przekuć od Ustrzyk
przez Zagórz Nowy Sącz Chabówkę Żywiec Cieszyn Rybnik Nysę Kłodzko Wałbrzych Jelenią Górę Lubań Zgorzelec i dalej na zachód na szeroki tor gwarantuję rentowność mimo ciężkiego terenu , bo na całej wymienionej trasie nic nie jeździ i tory są rozbierane . Przyznaję że ten pomysł nie poprawny politycznie i strategicznie .
W
WLK
Tranwersalną zamkneli a obiecują Orient to może pozwolić ruskim wraz z Niemcami przekuć od Ustrzyk
przez Zagórz Nowy Sącz Chabówkę Żywiec Cieszyn Rybnik Nysę Kłodzko Wałbrzych Jelenią Górę Lubań Zgorzelec i dalej na zachód na szeroki tor gwarantuję rentowność mimo ciężkiego terenu , bo na całej wymienionej trasie nic nie jeździ i tory są rozbierane . Przyznaję że ten pomysł nie poprawny politycznie i strategicznie .
j
ja
................................

????????????????????????
P
Paweł P.
Linia kolejowa Kraków - Nowy Sącz to bardzo ważna inwestycja dla Małopolski, a dla NS prawie coś ja być, albo nie być. Planowana od czasów c.k. monarchii mam nadzieję, że wreszcie powstanie.
D
Dolot
Od kiedy Nowy Sącz ma 90 tys. mieszkańców?! Bzdury gadasz.
m
martinoff.salon24.pl
Według danych w Zakopanem było tyle samo osobonocy co w powiecie nowosądeckim. Czyli tyle samo osób zatrzymało się na noc w zakopanem co w nowosądeckiem. W powiecie nowosądeckim razem z Nowym Sączem mieszka więcej ludzi niż w powiecie nowotarskiej zakopiańskim razem wzięte.
Zakopianka od kilkunastu lat nie może doczekać się rozbudowy bo ludzie.na Podhalu protestują.
Więc czemu niby mieliby i inwestować na podhalu a nie na sądecczyznie?
m
martinoff.salon24.pl
Za 10 lat ten Łańcucki juz nie bedzie rzecznikiem więc nikt mu nie przypomni o tych słowach.
Prawda jest taka minister Bieńkowska mówi że priorytetem na najbliższe lata jest połączenie miast wojewódzkich z Warszawą. Kolej w obecnym unijnym budżecie na lata 2007-2013 wykorzystała coś koło 10% dostępnych dla niej pieniędzy. Reszta przepadła lub została przesunięta na inne cele.
Studium wykonalności jakie zrobiono 10 lat temu teraz chcą aktualizować. Czyli przez 10 lat nic nie zrobili choć przecież pieniądze były.
Studium wykonalności to jak napisali pierwszy krok. Przez 10 lat nie zrobili kolejnego kroku naprzód a teraz nawet trzeba sie cofnąć bo krok sprzed dziesięciu lat już jest nieaktualny.
w
wiesscar
co prawda dla mnie to juz bedzie za pozno ale liczy sie korzysc miasta, dzialac, budowac
S
Sączers
Kolego Nowy Sącz jest byłym miastem wojewódzkim i to 90 tysięczne miasto skupia pod aglomerację grubo ponad 200 tyś mieszkańców więc nie tylko się nam nałeży szybka kolej do Krakowa ale i także droga ekspresowa a ponadto jesteśmy bardzo ważnym węzłem komunikacyjnym więc nie pisz tu o Oświęcimiu i Trzebini bo to inna bajka
??
Ile osób jeździ na trasie do Sącza a ile Kraków - Nowy Targ - Zakopane? Tam to dopiero pociąg się wlecze a Podhale co roku odwiedza kilka milionów turystów. Do tego masa studentów i ludzi którzy mieszkają w NT albo Zako i pracują/uczą się w Krakowie
k
kolej
Szybka kolej Kraków-N.Targ-Zakopane
z
zwrotniczy
Co jakiś czas odgrzewany jest ten sam kotlet.. Budowa tego połączenia jest za droga a korzyści wątpliwe. Za te pieniądze można pewnie wyremontować wszystkie linie w województwie. Proponuję, żeby PKP zajęło się np remontem trasy Trzebinia-Oświęcim, gdzie ludzie chcą jeździć a pociąg wlecze się w koszmarnym tempie. Jeżeli już coś budować to lepiej odbudować połączenie ze Słowacją przez Podczerwone.
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska