Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Pociągi z Newagu kruszą szyny warszawskiego metra?

Katarzyna Gajdosz
Według spółki Metro Warszawskie składy wykonane przez nowosądecki Newag i Siemens skracają żywotność torów. Producent chce, by niezależny ekspert sądowy określił przyczyny zużycia szyn i kół pociągów. Pociągi Inspiro wyprodukowane dla warszawskiego metra przez konsorcjum sądeckiej firmy Newag i niemieckiego Siemensa powodują nadmierną eksploatację szyn. Nieprawidłowa, za sztywna konstrukcja zawieszenia skutkuje też szybszym zużyciem kół wagonów.

- Tak wynika z ekspertyzy, jaką przeprowadzili naukowcy między innymi z Politechniki Warszawskiej - informuje Ireneusz Pietrzak, dyrektor służb taboru w spółce Metro Warszawskie. Jak mówi, wyszczerbianie szyn i kół w pociągach zauważono już po kilku miesiącach od wprowadzenia na tory nowego taboru.

- Dla jasności powiem, że nie wprowadzaliśmy więcej pociągów, tylko wymienialiśmy stopniowo tabor. Nie można mówić więc o obciążeniu szyn dodatkowymi składami. Wykryta wada nie stanowi żadnego zagrożenia dla pasażerów metra - dodaje Ireneusz Pietrzak.

Nieudany start

Pierwsze Inspiro wyjechały na tory spółki Metro Warszawskie  w październiku 2013 roku. Niezbyt szczęśliwie. W listopadzie w jednym z pociągów podczas jazdy pojawił się dym. Cały skład został wycofany z użytku do czasu wyjaśnienia awarii. Jak się okazało, jej przyczyną było rozgrzanie się poduszki powietrznej, odpowiedzialnej za dostosowanie wysokości pudła wagonu do peronu. Pociągi wróciły na tory w marcu 2014 roku. Po sześciu miesiącach ich użytkowania zauważono, że szyny zużywają się znacznie szybciej niż dotychczas. Przed otwarciem drugiej linii metra zlecono więc ekspertyzę. - W czerwcu zgłosiliśmy konsorcjum firm Siemens i Newag wadę systemową i jednocześnie wnieśliśmy o wypłatę gwarancji bankowej w wysokości 65 milionów złotych. Wynika ona z kontraktu - informuje Anna Bartoń, rzecznik prasowy Metra Warszawskiego.

Zdecydowano również, że konsorcjum nie zostanie wypłacona ostatnia transza honorarium, czyli kolejnych 65 mln zł. Powodem nie jest jednak tylko niekorzystny wynik ekspertyzy.

- Pociągi Inspiro mają tymczasowe świadectwo eksploatacji. Kiedy otrzymamy bezterminowe, transza zostanie wypłacona - mówi Bartoń.

Konsorcjum firm Newag i Siemens wyprodukowało 35 pociągów dla warszawskiego metra. Kontrakt opiewał na 1,3 mld zł.

- Podpisuję się pod tym, co mówi Siemens. Sprawę powinien zbadać niezależny ekspert. Zapewniam, że sytuacja nie ma wpływu na akcje Newagu ani też na kontrakt, jaki podpiszemy z Siemensem. Dalej współpracujemy - Zbigniew Konieczek,     prezes firmy Newag w Nowym Sączu.

Krótszy żywot szyn 

Wskazane podczas ekspertyzy wady Inspiro narażają spółkę na koszty. Przy dotychczasowej eksploatacji szacuje się, że żywotność torów spadła trzykrotnie. - Te, które dotychczas wytrzymywały ponad 20 lat, będzie trzeba wymieniać po 7-10 latach - dodaje rzeczniczka firmy Metro Warszawskie .

Do tej pory spółce nie udało się podjąć rozmów w sprawie wadliwych pociągów z konsorcjum. Maciej Tomaszewski z biura prasowego Siemens poinformował nas, że jego firma jest „zdeterminowana, by wyjaśnić rzeczywiste przyczyny nadmiernego zużycia kół wspólnie z Metrem Warszawskim”. 

- Systemy transportu szynowego zawsze opierają się na kompleksowej współpracy pojazdów i infrastruktury. Dlatego zwróciliśmy się do niezawisłego sądu o wyznaczenie niezależnego eksperta, który pomoże określić faktyczne przyczyny zjawiska - informuje Tomaszewski. 

Ekspertyza ma zostać przedstawiona podczas posiedzenia Sądu Rejonowego dla Warszawy Śródmieścia w najbliższy piątek. 

 Konsorcjum firm Siemens i Newag  wystartowało w przetargu na rozbudowę metra w Sofii, proponując wykonanie podobnych pojazdów jak dla Metra Warszawskiego. Jego oferta została wybrana jako najkorzystniejsza. Umowę na wyprodukowanie 20 pojazdów trójczłonowych konsorcjum ma podpisać ze stroną bułgarską 4 października. Od tego czasu na zrealizowanie zadania ma trzy lata. Wartość zlecenia szacowana jest na 142 mln euro. Prace Newagu będą miały wartość ponad 158 mln zł.  

Kiedy nowosądecka spółka realizowała zadanie dla Metra Warszawskiego, zatrudnienie w 2012 r. wzrosło o 218 osób i wybudowano halę montażową. Obecnie Newag zatrudnia w Nowym Sączu 1700 pracowników. 

 

 

Źródło: Gazeta Krakowska

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wideo
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska