https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Podhale. Przebudowa drogi do Chyżnego. Drogowcy przygotowali pięć wariantów nowej szosy

Łukasz Bobek
Tak aktualnie wygląda droga do Chyżnego
Tak aktualnie wygląda droga do Chyżnego GDDKiA
Jak będzie przebiegać nowa droga krajowa z Rabki do Chyżnego? Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przygotowała pięć wariantów przebiegu nowej drogi. Teraz chce pomysły skonsultować z mieszkańcami. Nowa trasa ma bowiem prowadzić w większości przez prywatne tereny.

Projektanci przygotowali studium korytarzowe dla planowanej nowej drogi krajowej. Z uwagi na fakt, że ma to być zupełnie nowa droga, w studium znalazły się proponowane warianty poprowadzenia nowej szosy. W dokumencie znalazło się pięć propozycji. Z uwagi na fakt, że droga będzie prowadziła po terenach prywatnych – GDDKiA będzie musiała przeprowadzić wykupy gruntów pod drogę – drogowcy organizują teraz konsultacje z mieszkańcami w tej sprawie.

Spotkania odbędą się w dniach 14 września – godz. 16-18 w remizie Ochotniczej Straży Pożarnej w Spytkowicach, 15 września -godz. 16-18 w budynku OSP Raba Wyżna, a także 16 września - godz. 16-18 w budynku Orawskiego Centrum Kultury w Jabłonce. Szczegółowe informacje o proponowanych wariantach, łącznie z mapami, mieszkańcy znaleźć mogą na stronie internetowej GDDKiA.

Dopiero po wyborze wariantu, drogowcy będą w stanie podać koszty budowy nowej drogi. Ta inwestycja jest istotna nie tylko dla całego Podhala, ale także dla ruchu międzynarodowego. Szosa prowadzi bowiem do polsko-słowackiego przejścia granicznego w Chyżnem i dalej na Słowację. Codziennie trasę tę pokonuje mnóstwo tirów w ramach transportu międzynarodowego.

Nowa trasa w kierunku Chyżnego i dalej na Słowację będzie prowadzić w zupełnie nowym śladzie. GDDKiA planuje, że będzie miała klasę drogi GP, czyli będzie drogą główną ruchu przyspieszonego. Ma składać się z czterech pasów - po dwa w każdym kierunku.

Jest oczywiste, że zajmie dość sporo terenu. Każdy pas ma liczyć po 3,5 metra, do tego pas awaryjny (2,5 metra), a także pobocze (1,5 metra z każdej strony). Samochody mają poruszać się po niej z prędkością do 110 kilometrów na godzinę. Do wybudowania jest 35 kilometrów nowej szosy.

"Chyżnianka” to jedyna droga na Podhalu, która znalazła się w Rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Ostatnia droga Franciszka. Papież spoczął w ukochanej bazylice

Komentarze 3

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
Z obserwacji wynika, że wydawanie pieniędzy na robienie wariantów każdej trasy to najlepszy biznes. Potem dyskutuje się o tych wariantach latami a drogi jak nie było tak nie będzie. (vide Brzesko - Nowy Sącz, Beskidzka czy s7 w nowym śladzie do Myślenic!))
G
Gość
Górale nie rzucą ziemi skąd ich bród.
G
Gość
Oczywiście nieudolny Adamczyk poprzez swoją arogancję doprowadzi do blokady inwestycji. Może więc autorzy zamiast pisać o wariantach powinni napisać o głupocie Adamczyka , który w tak istotnie wpływającej na środowisko i społeczeństwo inwestycji przed ogłaszaniem czegokolwiek powinien zaprezentować do konsultacji z ludźmi warunki wykupu ziemi, wywłaszczeń etc. A tutaj kolejna próba - zamierzona dodajmy Adamczyka gdzie on zaproponuje wariant a potem powie że nie zrobił bo protesty. No to ciekaw jestem jakby tak jego nieruchomość ktoś przewalił drogą albo zbudował mu w sąsiedztwie ? Bezczelność czy głupota ?
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska