Pieniny to jedne z najpiękniejszych i cieszących się ogromną popularnością wśród turystów pasm górskich w Polsce. Miłośnicy tej części regionu doskonale znają spektakularny szczyt Trzy Korony, słynną sosnę na Sokolicy, najpiękniejszy kanion w Polsce – Wąwóz Homole czy cieszący się dużym zainteresowaniem spływ przełomem Dunajca.
O rozwoju atrakcji turystycznych w obszarze Pienin rozmawiali marszałek Witold Kozłowski, poseł na Sejm RP Anna Paluch, Jan Dyda – wójt Krościenka nad Dunajcem, Jan Komorek - radny Rady Powiatu nowotarskiego, Jan Lasyk - dyrektor PKL S.A. oraz Daniel Pitrus - prezes zarządu PKL S.A.
Spotkaliśmy się, by porozmawiać o możliwości realizacji inwestycji w zakresie budowy kolei gondolowej w Pieninach przez Polskie Koleje Linowe. To pierwsze tego typu spotkanie, które miało na celu określenie szans na urzeczywistnienie tak dużego przedsięwzięcia. Inwestycja ta z pewnością byłoby wyjątkową atrakcją, przyciągającą jeszcze większe rzesze turystów. Liczę na kolejne, konstruktywne rozmowy, a w przyszłości konkretne decyzje w tym temacie
– mówi marszałek Witold Kozłowski.
Nikt z członków spotkania nie podaje jednak gdzie miałaby zostać zlokalizowana przyszła inwestycja PKL. Tym samym nie wiemy czy nowa kolejka będzie położona w Krościenku nad Dunajcem, Szczawnicy czy np. Sromowcach.
Polskie Koleje Linowe oficjalnie w tej sprawie milczą.
Przypomnijmy. PKL to wiodące przedsiębiorstwo turystyczne działające na południu Polski. Posiada ono Kolej na Kasprowy Wierch i dwie koleje narciarskie na zboczach tej góry (w Kotle Goryczkowym i Kotle Gąsienicowym), kolej linowo-terenową na Gubałówkę w Zakopanem, kolej linowo-terenową na Górę Parkową w Krynicy, kolej linowo terenową na górę Żar w Międzybrodziu Żywieckim oraz ośrodki narciarskie w: Szczawnicy (Palenica - Szafranówka), Krynicy (Palenica) oraz w Zawoi (Mosorny Groń) i Zakopanem (górna polana Gubałówki). Do tego do PKL należy tez stara kolej krzesełkowa w Kościelisku. Kiedyś była ona częścią ośrodka narciarskiego Butorowy Wierch, ale ten zamknięto po tym jak prywatni właściciele zagrodzili trasy zjazdowe.
O tym, że PKL będzie chciał się rozwijać i budować nowe obiekty w górskich miejscowościach mówił kilkanaście miesięcy temu w rozmowie z "Gazetą Krakowską" prezes Polskiego Funduszu Rozwoju Paweł Borys (PFR jest właścicielem PKL). Jako jedną z potencjalnych lokalizacji wskazywał wówczas właśnie Pieniny.
Nie wiadomo, czy jednym z branych pod uwagę projektów w tym miejscu, nie jest opracowany kilka lat temu przez Politechnikę Krakowską pomysł budowy 23 km górskiego tramwaju ze Szczawnicy do Piwnicznej.
- Nieistniejące już tatrzańskie schroniska. Słyszeliście o nich?
- Koronawirus w Polsce [DANE, MAPY, WYKRESY]
- Parking pod Babia Górą w prokuraturze. Powstał nielegalnie
- Drożyzna nad morzem? Na Podhalu obiad zjesz za 15 zł
- Przyrodnicy uratowali przed utonięciem 500 susłów
- Urokliwe miejsca w Tatrach, gdzie nie będzie dzikich tłumów
