https://gazetakrakowska.pl
reklama
Pasek artykułowy - wybory

Poparcie Amerykanów dla projektu Muzeum Auschwitz wykorzystania nowoczesnych technologii do poznania historii byłego obozu. Zdjęcia

Bogusław Kwiecień
Innowacyjna aplikacja umożliwia milionom ludzi na całym świecie odwiedzenie Miejsca Pamięci Auschwitz i zobaczenia wraz z przewodnikiem-edukatorem online terenów byłego niemieckiego obozu
Innowacyjna aplikacja umożliwia milionom ludzi na całym świecie odwiedzenie Miejsca Pamięci Auschwitz i zobaczenia wraz z przewodnikiem-edukatorem online terenów byłego niemieckiego obozu Marek Lach / Muzeum Auschwitz
Przedstawiciele Stanów Zjednoczonych zapowiedzieli wsparcie finansowe dla projektu Muzeum Auschwitz-Birkenau dotyczącego wykorzystania nowoczesnych technologii przy poznaniu tragicznej historii więźniów byłego niemieckiego nazistowskiego obozu koncentracyjnego i zagłady Auschwitz.

Kliknij w przycisk "zobacz galerię" i przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE

Zwiedzanie byłego obozu Auschwitz z przewodnikiem online

Innowacyjna aplikacja „Auschwitz in Front of Your Eyes” umożliwia milionom ludzi na całym świecie odwiedzenie autentycznego Miejsca Pamięci Auschwitz i zobaczenia wraz z przewodnikiem-edukatorem online terenów byłego niemieckiego obozu. Przewodnik "na żywo" przedstawia odwiedzane miejsca i związane z nimi wydarzenia, a także prezentuje świadectwa ocalałych, dokumenty, archiwalne fotografie, materiały multimedialne.

– Stany Zjednoczone zawsze będą wspierały takie działania - powiedział sekretarz stanu USA Antony Blinken przy okazji obchodów 80. rocznicy wybuchu powstania w getcie w Białymstoku. – Stawiamy kolejny krok na tej drodze, współpracując z amerykańskim Kongresem, by dzięki inwestycji o wartości 1 miliona dolarów, stworzyć wirtualną podróż po Auschwitz-Birkenau, co pozwoli większej liczbie osób zapoznać się z tymi wstrząsającymi wydarzeniami - ogłosił.

Prezes Fundacji Auschwitz-Birkenau i zarazem dyrektor Muzeum Auschwitz Piotr Cywiński stwierdził, że dodatkowe wsparciem USA, będzie kluczowe dla rozwoju tej unikatowej i nowatorskiej koncepcji, która umożliwia jeszcze bardziej prowadzenie działań edukacyjnych związanych z historią obozu.

Muzeum Auschwitz liczy na poparcie kolejnych krajów

Z kolei Wojciech Soczewica, dyrektor generalny Fundacji Auschwitz-Birkenau dodał, że rozwój tej technologii i wykorzystanie platformy do celów edukacyjnych pozwoli wspólnie zachować tragiczne doświadczenia ofiar i ocalałych z Auschwitz oraz upowszechniać je w skali globalnej.

- Mam nadzieję, że wkrótce inne kraje dołączą do Stanów Zjednoczonych, Monako i Malty, przyczyniając się do tych starań - powiedział Wojciech Soczewica.

Podkreślił znakomitą współpracę przy projekcie Fundacji Auschwitz-Birkenau i muzeum z globalnymi liderami technologicznymi, w tym izraelskimi firmami AppsFlyer i Diskin oraz wsparcie specjalistycznych firm, jak Orange, która zapewniła stabilny i szybki bezprzewodowy dostęp do Internetu na całym terenie byłego obozu.

Z „Auschwitz in Front of Your Eyes” mogą korzystać zainteresowani z całego świata. Jest to m.in. wyjście naprzeciw tym, którzy z różnych względów nie mogą osobiście przyjechać do Polski, by odwiedzić Miejsce Pamięci.

Projekt spotkał się także z poparciem byłych więźniów. Jeden z nich Bogdan Bartnikowski, który jako 12-latek trafił do Auschwitz 12 sierpnia 1944 w transporcie uczestników Powstania Warszawskiego, po zapoznaniu się z projektem zauważył, że nie każdy może, nie każdy ma siłę i środki na to, żeby przyjechać do Miejsca Pamięci Auschwitz z końca Europy czy nawet z innych kontynentów.

Tymczasem dzięki rozwojowi i realizacji takich programów przez muzeum jest możliwość, aby przynajmniej wirtualnie iść obozowymi drogami, którymi chodzili więźniowie i wysłuchać ich relacji. Jest to tym bardziej istotne, że w miarę upływu czasu liczba żyjących ocalałych szybko maleje i coraz trudniej jest spotkać się historia przedstawianą bezpośrednio przez więźniów.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Okiem Kielara odc. 14

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska