https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Poronin. Tunel i rondo ułatwią przejazd zakopianką

Łukasz Bobek
Za dwa-trzy lata w Poroninie nie powinno być już korków
Za dwa-trzy lata w Poroninie nie powinno być już korków Grzegorz Sikora
Wybudowanie naziemnego ronda oraz podziemnego tunelu pod zakopianką ma w przyszłości rozwiązać komunikacyjne prolemy w Poroninie.

- Ze strony ministra transportu mamy przychylne opinie w tej sprawie. Jak wszystko pójdzie dobrze, za 2-3 lata nie powinno być już w Poroninie korków - zapowiada Andrzej Gąsienica Makowski, starosta tatrzański. Póki co słynne skrzyżowanie na zakopiance w Poroninie już zyskało sobie niechlubną nazwę komunikacyjnego węzła gordyjskiego Pod- hala. Tu notorycznie tworzą się gigantyczne korki, a przejazd jest utrudniony we wszystkich kierunkach.

Nowe rozwiązanie to efekt pracy zespołów fachowców i mieszkańców.

- Od kilku miesięcy z pracownikami Urzędu Marszałkowskiego w Krakowie zastanawialiśmy się jak rozwiązać ten problem. Dwa gotowe pomysły podsunęli mi mieszkańcy naszego powiatu. Z połączenia tych propozycji powstał projekt, który naszym zdaniem jest realny do zrealizowania i nie powinien budzić sprzeciwu górali- mówi Gąsienica Makowski.

Przecięcie węzła gordyjskiego ma polegać na wybudowaniu ronda na zakopiance, na skrzyżowaniu, gdzie znajduje się droga w stronę Zębu i Suchego. Od ronda ma prowadzić nowa droga wzdłuż zakopianki - pomiędzy krajową drogą a rzeką Biały Dunajec. Tak właśnie droga miałaby biec tunelem pod zakopianką w miejscu obecnego skrzyżowania, gdzie jest przejazd kolejowy. Ona będzie łączyła się z ulicą Piłsudskiego w Poroninie, która prowadzi kierowców w stronę Bukowiny Tatrzańskiej.

Gąsienica Makowski dodaje, że dzięki temu rozwiązaniu udało się uniknąć gigantomanii, jaka była widoczne w innych projektach. Zakładały one budowę estakady. Przekonuje, że nowy projekt jest możliwy do zrealizowania. Koszty inwestycji mógłby się zamknąć kwotą 40 mln zł.

- My ze swojej strony jako powiat będziemy musieli wyłożyć pieniądze na remont mostu nad Białym Dunajcem na drodze w kierunku Suchego i Zębu - wyjaśnia Makowski. Budowa nowej drogi jest o tyle prosta, że powiat tatrzański jest już właścicielem wszystkich działek między zakopianką, a rzeką.

- Ministrowi transportu Sławomirowi Nowakowi zaprezentowaliśmy projekt, gdy był w Bukowinie Tatrzańskiej. Jest szansa na pieniądze - dodaje starosta tatrzański.

Artykuły, za które warto zapłacić! Sprawdź i przeczytaj
Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!
"Gazeta Krakowska" na Twitterze i Google+

Komentarze 4

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

y
yale
Podmiot jest domyślny i nie wiadomo co poeta miał na myśli.
g
gawędziorz
TAAAK .. jasne kolejene utopijne pomysly naszego starosty a taki tunel powstanie za 100 lat, tak?? no fajnie byc gawedziarzem spod Giewontu, fajnie ale za 5 lat to nikt nie bedzie chcial tu przyjechac...
Q
Q
Rezerwacja terenu pod planowana Zakopianke dalej obowiazuje od Poronina do Zakopanego 40 lat planuja efekty mizerne ,ludzie sa ubezwlasnowolnieni na wlasnej ziemi bez mozliwosci rozbudowy remontu sprzedazy swoich nieruchomosci ,Starosta Burmistrz chowaja sie za biurka problemu nie widza.
T
Tuneloznawca:-)
Dzięki urzędnikom ze Starostwa jesteśmy pośmiewiskiem na całą Polskę - to jedno.
Dzięki Federacji Obrony Podhala jesteśmy pośmiewiskiem na całą Polskę - to drugie.
Państwo Polskie jest słabe, nie ma odpowiednich narzędzi dla respektowania prawo, a samo prawo jest interpretowane na wiele sposobów. Dlatego mamy nierozwiązane sprawy na Gubałówce, Białym Dunajcu, Poroninie, na Krupówkach. To jest obraz całości Polski wyłaniający się z niewielkiego obszaru Skalnego Podhala, niestety:-(. A Panu Burmistrzowi, Panu Staroście, Panu Wojewodzie, Panu Ministrowi życzę Dobrego Samopoczucia i może niech wreszcie zdejmą różowe okulary.
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska