Stolicę województwa Małopolskiego - Kraków z miastami powiatowymi Olkuszem, Chrzanowem i Oświęcimiem łączą biegnące na zachód drogi krajowe 94, 79, 28 i 44. Brakuje natomiast jednej drogi, która połączyłaby południe z północą Małopolski zachodniej. W tej chwili, by np. dojechać z Olkusza do Oświęcimia lub Wadowic, trzeba mocno się "nakręcić", jadąc zygzakiem.
Droga Wadowice, Zator, węzeł Rudno na A4 i do Olkusza potrzebna, ale ciągle to marzenie
Starania o budowę nowej drogi trwają co najmniej od ośmiu lat, jednak do tej pory nie udało się wybudować choćby jej jednego fragmentu. Opracowano co prawda wiele wariantów jej przebiegu, jednak żaden nie zyskał aprobaty społecznej. Powodem były przebieg zbyt blisko zabudowań lub przez tereny cenne przyrodniczo.
Burmistrzowie Alwerni Beata Nadzieja-Szpila i Zatora Mariusz Makuch oraz wójtowie Spytkowic Mariusz Krystian i Babic Radosław Warzecha spotkali się pod koniec ub. roku, by przedyskutować temat i podjąć kolejną próbę starań o budowę obwodnicy.
Istnieje realna szansa na przeprowadzenie tej trasy w wariancie akceptowalnym przez wszystkie nasze gminy, tak by nie było konieczności dokonywania wyburzeń
- argumentują samorządowcy, którzy zwrócili się z oficjalnym apelem w tej sprawie do władz Województwa Małopolskiego.
W odpowiedzi uzyskali informację, że inwestycja stała się jednym z elementów zleconego przez Województwo Małopolskie studium lokalizacyjno-funkcyjno-ruchowego rozwoju układu drogowego w obszarze Małopolski zachodniej. Jego autorzy przeanalizują obciążenie dróg krajowych i wojewódzkich po zachodniej stronie województwa i sprawdzą, czy zasadna jest budowa w tym miejscu takiej obwodnicy. Marszałek zwraca uwagę samorządowcom, że w poprzednich latach opracowana została już koncepcja dla kilku wariantów przebiegu drogi, jednak w żadnym z nich nie udało się uzyskać decyzji środowiskowych z uwagi na liczne protesty społeczne i brak wyboru wspólnego preferowanego wariantu przez wszystkie zainteresowane samorządy.
Wyniki opracowania poznamy dopiero w grudniu br. W razie pozytywnej opinii budowa tej drogi ma szansę znaleźć się wśród inwestycji strukturalnych Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2021-2027.
Trwają także procedury związane z planem budowy połączenia drogowego pomiędzy węzłem autostrady A4 Rudno i drogą krajową nr 79. Rada Powiatu Chrzanowskiego pod koniec listopada ub. roku podjęła decyzję o udzieleniu pomocy finansowej dla Województwa Małopolskiego w celu aktualizacji wielowariantowej koncepcji budowy połączenia wraz z uzyskaniem dla niego decyzji środowiskowej. Także w tym przypadku droga do realizacji inwestycji jest jeszcze bardzo daleka, tym bardziej że obwodnica ma przebiegać przez cenny przyrodniczo teren Puszczy Dulowskiej.
Wcześniej był też omawiany wariant budowy dalszej części trasy, od węzła Rudno w okolice Olkusza. Tu też powstało wiele koncepcji i na razie na tym się stanęło.
- Kolejny apartamentowiec w Oświęcimiu. Luksusowe mieszkania mają wzięcie
- W szpitalu w Jaroszowcu leczą pacjentów post-covidowych. Na nowo uczą się oddychać
- Nowości w Energylandii. Takich atrakcji jeszcze w Polsce nie było!
- Dwa wypadki na torach w ciągu jednego dnia. Jak to możliwe? Kto zawinił?
- Oto nowa "sypialnia" dla Krakowa i Katowic. Powstaną tu setki mieszkań!
- Pałacyk Dietla w Kluczach od środka. Prezentuje się jak z bajki
FLESZ - Ceny mieszkań nadal w górę
