W referendum, które odbędzie się 25 maja krakowianie zagłosują, czy chcą budowy metra w naszym mieście.
– _Przed głosowaniem chcemy mieszkańcom przedstawić jak najwięcej informacji. Po __długim weekendzie zamierzamy rozpocząć kampanię informacyjną _– zapowiada Grzegorz Stawowy, szef klubu PO w Radzie Miasta.
To radni PO wpisali do referendum pytanie o metro. W piątek otrzymaliśmy koncepcję przebiegu pierwszej linii z Nowej Huty, przez centrum do Bronowic. Miałaby ok. 20 km długości, w tym ok. 10,5 km w tunelach i ok. 9,5 km na estakadach. Planowanych jest 20 stacji. Najbliżej centrum położone byłyby stacje przy Dworcu Głównym i ul. Basztowej. – Jest jeszcze możliwość zrobienia dodatkowej – przy __ul. Rajskiej – mówi Stanisław Albricht z Pracowni Altrans, autor koncepcji metra.
Trasę z Nowej Huty do Bronowic metro pokona w ok. 31 min. Przejazd tamtędy tramwajem zajmuje ok. 43 min. Zakłada się, że w pierwszym okresie funkcjonowania pierwszej linii, metro przewozić będzie ok. 160 - 200 tys. osób na dobę (ok. 10–12 proc. podróży transportem publicznym). Koszt pierwszej linii szacuje się na 10,6 mld zł. Inwestycja byłaby możliwa w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego.
Firma Alstom rozważa sfinansowanie połowy przedsięwzięcia. Tymczasem Albricht pracuje nad koncepcjami dwóch kolejnych linii: AGH-Kazimierz- Zabłocie-Bieżanów i ul. Cystersów-Zabłocie-Stare Podgórze-Kliny.
Proponowane stacje dla pierwszej linii metra
* 1. „Mogiła” z parkingiem Park&Ride (zostaw auto i jedź) dla kierunków dojazdowych z drogi S-7, z północy i południa (autostrada A4) oraz wschodu (droga krajowa nr 79)
* 2. „Suche Stawy” w rejonie skrzyżowania al. Jana Pawła II i ul. Klasztornej
* 3. „aleja Róż” w rejonie skrzyżowania z al. Przyjaźni
* 4. „Kocmyrzowska” w rejonie ronda Kocmyrzowskiego, zintegrowana z P&R dla kierunku dojazdowego z Kocmyrzowa
* 5. „Bieńczyce” w rejonie ronda Maczka
* 6. „Stelli Sawickiego” w rejonie węzła z ul. Okulickiego, zintegrowana z P&R dla kierunku dojazdowego z drogi ekspresowej z S-7
* 7. „osiedle Oświecenia” w rejonie skrzyżowania ulic Dobrego Pasterza – Bohomolca
* 8. „Prądnik Czerwony” w rejonie ronda Barei, z P&R dla dojazdu z Michałowic
* 9. „Olsza” w rejonie ronda Młyńskiego
* 10. „Kraków Arena” w rejonie skrzyżowania ul. Meisnera z al. Jana Pawła II
* 11. „Cystersów” w rejonie skrzyżowania ulic: Mogilska - Cystersów, w przyszłości opcjonalnie stacja węzłowa z III linią metra
* 12. „Rondo Mogilskie” w rejonie skrzyżowania ulic: Mogilska - Powstania Warszawskiego
* 13. „Dworzec Główny” w rejonie stacji kolejowej
* 14. „Basztowa” w rejonie skrzyżowania z ul. Sławkowską
* 15. „AGH” w rejonie skrzyżowania al. Mickiewicza z ul. Czarnowiejską, w przyszłości stacja węzłowa z II linią metra
* 16. „Królewska” w rejonie skrzyżowania z ul. Kijowską
* 17. „Piastowska” w rejonie skrzyżowania z ul. Lea
* 18. „Przybyszewskiego” w rejonie skrzyżowania ul.: Armii Krajowej – Przybyszewskiego
* 19. „osiedle Widok” w rejonie ul. Armii Krajowej
* 20. „Bronowice” w rejonie skrzyżowania ul. Armii Krajowej i linii kolejowej, zintegrowana z parkingiem P&R dla dojazdu z kierunków: Wielka Wieś (droga krajowa nr 94), Zabierzów (droga krajowa nr 79), dworcem kolejowym Bronowice