Zakopiańscy radni chcą, aby powstała strategia promocji miasta. Taki wniosek skierowali do burmistrza, aby na przyszły roku zaplanować w budżecie dodatkowy wydatek.
- Musimy ustalić priorytety. Strategia będzie zawierać nie tylko cele, ale także będzie opisane jak dojść do tego celu. Po drodze możemy sprawdzać wykonanie i to, czy idziemy w dobrym kierunku - argumentował konieczność powstania strategii Tymoteusz Mróz. - Strategia promocji miasta rozwiązuje problem i dyskusje nad organizacją takich wydarzeń jak np. Sylwester Marzeń. Dzięki strategii wiemy, czy dane wydarzenie wpisuje się w tą strategię, czy nie - dodaje.
Dokument będzie opisywać długoterminowe działania, które mają być podjęte przez najbliższych min. 10 lat.
Zakopane przeżywa kryzys?
Opracowanie strategii ma pozwolić miastu, a przede wszystkim jego mieszkańcom w nabrać wiatru w żagle. Okazuje się bowiem, że pomimo dużej ilości turystów, w branży turystycznej pojawi się kryzys.
- Przeżywamy kryzys wizerunkowy. Zaczyna być obciachem przyjeżdżanie do Zakopanego. Odczuwa to branża turystyczna. Najwięcej ucieka klienta premium, który zostawia najwięcej pieniędzy - informuje o sytuacji w branży Tymoteusz Mróz.
Zdaniem radnego do takiej sytuacji doprowadził brak realizacji wcześniej obowiązującej strategii. - Do tej pory strategia była jak w cesarstwie rzymskim. Ktoś przychodził z pomysłem i była decyzja na tak, lub na nie - śmieje się Tymoteusz Mróz.
Smart Zakopane?
Poprzednia strategia rozwoju miasta stawiała na innowacje. Wszystko w Zakopanem miało być “smart”.
- Smart People – któremu to obszarowi odpowiada kategoria: Obywatelskie Zakopane,
- Smart Living – Przyjazne Zakopane,
- Smart Governance – Współzarządzane Zakopane,
- Smart Mobility – Skomunikowane Zakopane,
- Smart Environment – Ekologiczne Zakopane,
- Smart Economy – Przedsiębiorcze Zakopane.
Autorzy dokumentu przedstawili wizję przyszłego Zakopanego jako miasta, w którym chce się żyć i do niego przyjeżdżać. - Miasto, którego świadomi obywatele uczestniczą w życiu publicznym korzystając z jego bogatej oferty, jednocześnie aktywnie przyczyniając się do jej ubogacenia, to miasto żyjące w symbiozie z otaczającą je przyrodą, miasto dobrze skomunikowane, miasto dynamicznie rozwijające się dzięki przedsiębiorczości jego obywateli, miasto adaptujące się do ewoluujących oczekiwań turystów.
Stworzenie obywatelskiej postawy w mieszkańcach miało się odbywać poprzez pogadanki w szkołach, cykl artykułów, czy pikniki obywatelskie.
Skąd turyści przyjeżdżają do Zakopanego? Badania mają pomóc ...
