W poniedziałek kielecki oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad i wykonawca, firma Budimex zorganizowały objazd po budowanym odcinku drogi ekspresowej numer 7 od Skarżyska-Kamiennej do granicy świętokrzyskiego z województwem mazowieckim.
- Prace są na finiszu. Na całym odcinku położony jest już asfalt, ale zostało jeszcze sporo "wykończeniówki". Cały czas intensywnie działamy, obecnie na placu budowy pracuje 450 robotników - informuje Piotr Wawrzycki, dyrektor projektu z ramienia Budimexu.
Podstawowe pytanie: kiedy pojedziemy nową "siódemką"? - Konkretnej daty nie podamy. Termin kontraktu mija 10 maja, ale sądzę, że drogę oddamy do użytku jeszcze w tym roku - mówi Piotr Wawrzycki.
Czy na święta Bożego Narodzenia "eska" będzie przejezdna? - To prawdopodobne - odpowiada dyrektor projektu.
Inwestycja kosztuje 344,4 milionów złotych, z czego 156,9 mln. zł. to dofinansowanie unijne. 15 listopada w siedzibie Centrum Unijnych Projektów Transportowych w Warszawie podpisano umowę z GDDKiA na dofinansowanie inwestycji ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko - informuje Małgorzata Pawelec - Buras, rzecznik kieleckiego oddziału Generalnej Dyrekcji.
Dwupasmowa droga powstaje na odcinku 7,57 kilometra. To ostatni brakujący fragment ekspresowej trasy na terenie naszego regionu. Będą na niej dwa węzły - Skarżysko - Zachód i Skarżysko - Północ (ten drugi powstanie dopiero w przyszłym roku, na wiosnę). Na tym odcinku zbudowano dwa mosty, sześć wiaduktów, pięć przejść dla zwierząt - przepustów pod droga, oraz 11 zbiorników retencyjnych.
Jak wielka budowa przedstawia się w liczbach?
- warstwa ścieralna nawierzchni to ponad 202 000 metrów kwadratowych, o masie ponad 19 000 ton.
- bariery ochronne mają łączną długość 35 kilometrów.
- ogrodzenia dróg - 18,6 kilometra długości.
- ekrany akustyczne - ponad 5000 metrów bieżących.
- słupy oświetleniowe - 260 sztuk.
- roboty ziemne - 1,8 miliona metrów sześciennych.
- wykopy - 550 000 metrów sześciennych.
- masa bitumiczna - 120 000 ton.
- beton wykorzystany do budowy mostów - 28 000 metrów sześciennych.
- Stal zbrojeniowa - 4 000 ton.
Budowa drogi ekspresowej, a właściwie związana z nią zmiana organizacji ruchu na "starej siódemce" w Skarżysku jest bardzo uciążliwa dla kierowców. Każdego dnia tworzą się tam korki. Nic dziwnego, że wszyscy z utęsknieniem czekają na otwarcie nowego odcinka S-7. Budowę rozpoczęto jesienią 2017 roku. Przygotowania do inwestycji, ze względu na brak pieniędzy, a następnie protesty ekologów, trwały kilka lat.
POLECAMY: BEZPIECZEŃSTWO NA DRODZE WYPADKI
